Dezvoltarea infrastructurii rutiere din județul Timiș pare o misiune imposibilă. Deși unele proiecte au demarat sau sunt pe punctul de a începe, apar mereu probleme. De la lipsa unei autostrăzi A 1 complete, la finalizarea la timp a centurii de sud a Timișoarei și până la lărgirea drumului pe șoseaua rapidă spre Ungaria, autoritățile întâmpină tot felul de impedimente și, astfel, termenele se extind. Totul spre nemulțumirea șoferilor care, în loc să circule „ca în Occident”, se târăsc pe drumuri înguste, periculoase și pline de gropi.
Drum de coșmar în lipsa autostrăzii
Începem călătoria noastră pe drumurile din județul Timiș pe DN 68 A. mai exact, pw tronsonul cuprins între Margina și Coșevița, acolo unde nu există autostradă, iar șoferii de camioane și mașini mici trebuie să „conviețuiască”.
Lucrările de pe Drumul Național 68 A, între Margina și Coșevița, au început în luna martie și reprezintă un calvar pentru conducătorii auto. Se circulă foarte greu pe cei 15 kilometri, alternativ, numai pe o bandă, și sunt și semafoare. Viteza impusă de restricții este de 30 km/h.
„De evitat Margina – Coșava, sens spre Deva!!!”, a scris, de dimineață, un șofer pe grupul de trafic de pe Facebook. „Așa de încet se circulă, că au apărut vânzători ambulanți”, a postat un altul. Lucrările vor mai dura până la mijlocul verii. Așa că șoferii trebuie să aibă răbdare.
DRDP Timișoara, cea care gestionează șantierul, îi îndeamnă pe șoferi să folosească rute ocolitoare. „Respectați semnificația indicatoarelor în zonele cu lucrări! Pentru a evita ambuteiajele de pe sectoarele în lucru, îndemnăm șoferii să utilizeze și rutele ocolitoare: A 1 Nod rutier Ilia – DN 7 Arad – Nădlac A 1 Nod rutier Simeria DN 66 – Hațeg – DN 68 Caransebeș – DN 6 Lugoj – A 1”, este mesajul DRDP Timișoara pentru conducătorii auto.
Până acum s-au executat lucrări pentru înlăturarea dalelor de beton degradate, tratarea tasărilor locale și s-au făcut reparații cu mixtură asfaltică.
Între timp, mai marii de la București anunță că au încheiat un acord cu firma constructoare și că licitația ar putea reporni. Proiectul a fost blocat de mai mulți ani pentru că a a fost nevoie să fie construit un tunel de 3 kilometri, care nu a apărut în contractul inițial. După rezilierea acestuia, constructorul a dat în judecată Statul Român și a câștigat.
„A fost o reziliere abuzivă în 2017, constructorul a câştigat, anul trecut a venit o decizie care a căzut ca o secure pe acest proiect, de plată a 270 de milioane către acest constructor, de repunere în contract şi, practic, lucrurile acolo erau blocate. Ei bine, în sfârşit, s-a ajuns la un acord cu acel constructor şi se poate debloca licitaţia care deja este lansată, se depun clarificările acolo şi, în curând, se vor depune ofertele, deci vom avea un constructor care să construiască acele tuneluri şi să avem autostrada continuă de la Sibiu până la Bruxelles”, declara, la începutul lunii, Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor.
Centura sud a Timișoarei, probleme și termen extins
Un localnic din Urseni și membrii Asociației Pro Infrastructura atrag atenția că proiectul de construire a centurii Timișoara Sud duce la dispariția unui drum spre casele oamenilor. Potrivit informațiilor apărute pe Facebook, șoferul timișean ar fi aflat că accesul lui spre casă nu va mai exista.
„Prin avizele emise în februarie 2020, la centura Timișoara Sud avem o premieră: întreruperea definitivă a unui drum de acces urban, barat, culmea, cu o centură de 10 metri lățime fără separare de sens, concept de secolul 19.
Un șofer pe nume Marian Dobre, circulând din Timișoara spre Urseni, a observat, la intersecția cu viitoarea centură, construcția unui element ciudat la marginea intersecției: nu se potrivea nicicum cu o configurație de sens giratoriu. Omul a întrebat în dreapta și-n stânga și așa a aflat că… drumul lui spre casă nu va mai exista, deși avizul primarului are mai mult de un an, cetățenii află abia în aceste zile că drumul lor va fi barat de centură. Deplasarea Urseni – Timișoara dus-întors va fi cu 3,6 km mai lungă și se va face pe rute diferite, la dus și la întors”, povestesc cei de la API.
Localnicii se organizează ca să îndrepte lucrurile în ceasul al doisprezecelea. Aceștia strâng semnături pentru construirea unui nou sens giratoriu, care să le ofere acces facil spre locuințe.
Membrii API mai susțin și că beneficiarul este obligat să anunțe în presa locală și mediile sociale ale cetățenilor respectivelor localități care sunt planșele relevante pentru zonă. Aceste planșe trebuie afișate fizic și online de către primării. Această legislație ar permite și societății civile să aibă un punct de vedere în legătură cu pregătirea proiectelor de infrastructură, care este, de obicei, rădăcina tuturor problemelor ulterioare.
Lucrările la centură au încput în 25 martie 2020 și ar fi trebuit să fie gata în 25 martie 2022. Pe parcurs, am aflat însă că și acest termen a fost prelungit. Astfel, varianta de ocolire ar fi gata abia în septembrie 2022.
Autostrada Timișoara – Moravița, schimbări de trasee
Traseul autostrăzii Timișoara – Moravița a fost schimbat. După ce CNAIR și ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, au anunțat pe unde va trece șoseaua rapidă, oamenii din mai multe comune au atras atenția că drumul le trece prin gospodărie sau foarte aproape de case.
Noul traseul a fost anunțat de unul dintre vicepreședinții Consiliului Județean Timiș. „Am reușit să schimbăm traseul Autostrăzii Timișoara – Moravița, cel care trecea peste casele locuitorilor din Moșnița și Bucovăț! Traseul 5, anunțat de ministrul Transportului ca fiind unul final, a fost contestat de Consiliul Județean și de primăriile localităților afectate, iar rezultatul este unul la nivelul așteptărilor. CNAIR și societatea Search Corporation, în urma unei ședințe desfășurate la Consiliul Județean Timiș pe data de 08 aprilie, a trimis spre analiză un nou traseu, care ține cont de realitatea din teren și nu mai afectează sute de gospodării. Pentru a susține noul traseu care să întrunească cerințele tuturor UAT-urilor impactate, am convenit ca, până la sfârșitul lunii aprilie, să fie trimise către proiectant toate posibilele constrângeri identificate pe noul traseu propus”, a transmis vicepreședintele CJ Timiș, Alexandru Proteasa.
Autostrada Timișoara – Moravița va avea 60 de kilometri și se va continua și după graniță, pe teritoriul Serbiei, până la Belgrad. Studiul de fezabilitate are o valoare de 8,7 milioane de lei și trebuie finalizat până în august anul acesta. Urmează realizarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor.
Cum se poate lărgi drumul Timișoara – Dumbrăvița – A 1
Despre lărgirea drumului Timișoara – Dumbrăvița – Giarmata – A 1 se discută de cinci ani. După multe piedici, autoritățile județene au reușit să obțină bani europeni, peste 66 de milioane de lei (din cei 80 necesari investiției), iar lucrările au pornit pe tronosnul Giarmata – nod rutier autostradă.
Însă cea mai mare provocare este lărgirea la patru benzi a șoselei ce traversează comuna Dumbrăvița. În 2015, transportul metropolitan era introdus în comună. Pentru a lega Timișoara de Dumbrăvița a fost nevoie de introducerea unui troleibuz și, normal, a fost nevoie de instalarea sistemului de cabluri. Așa că au fost amplasați zeci de stâlpi pe marginea Drumului Județean 691, totul printr-un proiect european.
După nici un an de la inaugurarea transportului metropolitan Timișoara – Dumbrăvița, autoritățile au realizat că este nevoie de lărgirea șoselei pentru a facilita accesul la austostrada A 1 către Arad și, mai departe, spre Ungaria. Atunci au realizat și că stâlpii de troleibuz sunt în drum. Nu puteau fi mutați timp de cinci ani, pentru că au fost puși printr-un proiect european ce nu permite modificări în această perioadă.
În 2020, când a expirat termenul de cinci ani, autoritățile județene au apăsat pe pedala de accelerație și au început lărgirea tronsonului Giarmata – A 1. Însă nici acum nu s-a stabilit exact ce s-a întâmplat cu stâlpii din Dumbrăvița.
„Am discutat și cu proiectantul, și cu Primăria Timișoara, cu Primăria Dumbrăvița și ADR Vest și am discutat despre ce putem face cu acei stâlpi. O variantă de renunțare la acei stâlpi, de renunțare la o investiție făcută deja, nu este în regulă. Trebuie găsită o soluție tehnică. Să dai cu piciorul la o invetiție este pur și simplu o aruncare a banilor pe apa sâmbetei. Ideea nostră este să păstrăm acei stâlpi, să păstrăm trasportul. Avem nevoie de experți care să vină cu soluții. Experți care să se închidă într-o cameră și să nu iasă de acolo fără soluție”, a declarant vicepreședintele Consiliului Județean Timiș, Cristian Moș.
Indiferent ce soluție vor găsi experții, proiectul trebuie finalizat până în decembrie 2023. Dacă acest termen nu va fi respectat, toți banii europeni se vor pierde.
Modernizarea drumurilor județene în 2021
Încheiem călătoria noastră pe drumurile județene. Potrivit ultimelor date de la Consiliul Județean Timiș, totalul șoselelor administrate de instituție însumează 1.289 de kilometri. Sunt și acum 21 de sectoare de drum pietruite sau de pământ. Acestea acumulează 105 kilometri. În ultimii cinci ani, Consiliul Județean Timiș a preluat de la primării cinci drumuri comunale pe care le-a transformat în județene, pentru a fi modernizate. Acestea formează, de fapt, o centură alternativă pentru Timișoara. Vorbim despre tronsoanele dintre Sâmnihaiu Român și Săcălaz, Sânandrei și Dudeștii Noi sau Peciu Nou – Șag.
Anul acesta, investițiile în drumuri județene se ridică 105 milioane de lei.
Se vor continua următoarele proiecte: Asfaltare DJ 682 J Zorani – Groși – Bulza; Modernizare DJ 572 Lucareț – lim. jud. Arad; Asfaltare DJ 593 A, sector Sânmartinu Sârbesc – Sânmartinu Maghiar; Lărgirea la patru benzi de circulație DJ 592 Timișoara – Moșnița Nouă; Sporire capacitate de circulație pe DJ 609 D: Centura ocolitoare Timișoara – Aeroport; Modernizare și reabilitare DJ 609 F Bazoșu Nou – Bazoș – Recaș; Modernizare DJ 693 Seceani – Fibiș; Asfaltare DJ 591 C, sector DN 6 – Săcălaz; Ranforsare DJ 692 B Tomnatic – DN 6; Asfaltare DJ 609 J sector Crivobara – Vizma.
În privința noilor investiții, Consiliul Județean Timiș alocă 5 milioane de lei pentru drumuri. Astfel, va fi reabilitat podul de pe drumul județean 591 C, din Săcălaz. Acest proiect înghite 3 milioane de lei. Va fi refăcut și podul de pe DJ 593 B din Parța, cu 500.000 de lei. Va fi amenajată intersecția dintre DJ 591 C și DN 59 A, din Săcălaz, tot cu 500.000 de lei. De asemenea, se va amenaja conexiunea rutieră dintre DJ 692 A și Drumul Comunal 46, în Dudeștii Noi. Suma alocată este tot de jumătate de milion de lei.
Un ultim proiect este refacerea podețului de pe Drumul Județean 680 de la Tapia, o invetiție de 500.000 de lei.
[…] Dezvoltarea infrastructurii rutiere din județul Timiș pare o misiune imposibilă. Deși unele proiecte au demarat sau sunt pe punctul de a începe, apar mereu probleme, conform, banatulazi.ro. […]
[…] Continuarea aici: Vestul „patimilor” rutiere! Cât mai avem de așteptat până vom circula pe șoselele reabilita… […]