Este de fapt un demers, absolut întemeiat, menit să marcheze o nouă încercare de a dialoga cu autoritățile locale, bazată pe date strânse din teren. (www.pedaleaza.ro/vrempiste)
Timp de 7 luni, voluntarii VPB au lucrat la realizarea unui sistem de evaluare a infrastructurii velo din Timișoara. Bazat pe standarde internaționale, dar adaptat la situația locală, standardul VPB a fost folosit pentru evaluarea a peste 100 de kilometri din infrastructura velo de pe raza municipiului Timișoara.
„Aveam nevoie de un punct 0 de la care să pornim, aveam nevoie să cunoaștem situația actuală pentru ca astfel să ne formulăm cât mai articulat cererile și totodată să putem monitoriza, obiectiv, situația infrastructurii velo din Timișoara”, crede Ana Munteanu, program manager VPB.
Reacția reprezentanților administrației locale nu a întârziat să apară; astfel, Nicolae Robu a declarat atât în conferințe de presă cât și pe pagina de facebook, că apreciază efortul depus de organizație și totodată a ținut să precizeze că în anul 2019 infrastructura velo o să fie pe lista priorităților administrației pe care o conduce.
În decembrie 2018, în urma unei întâlniri de lucru care a avut loc în Primăria Municipiului Timișoara, între primarul Robu și o parte din echipa VPB, a fost demarat un prim dialog legat de acțiunile care ar putea ajuta la îmbunătățirea infrastructurii velo existente în Timișoara.
La momentul respectiv primarul a cerut o lista cu 10 obiective realizabile în perioada următoare.
”După o consultare internă și o analiză atentă asupra modului în care s-a comunicat până acum cu PMT, echipa Verde pentru Biciclete a formulat o serie de cereri menite să stea la baza unei colaborări durabile cu administrația locală, scopul principal fiind acela de a avea rezultate vizbile care să impacteze pozitiv comunitatea locală atât pe termen scurt, dar și pe termen lung”, spun cei de la VpB.
Astfel pe lângă o listă de reparații urgente, trasee noi și completări ale traseelor existente, Verde pentru Biciclete a solicitat și o serie de documente care pot ajuta considerabil la realizarea unor planificari eficiente ale lucrărilor din teren, ca de exemplu: Planul de investiții pentru anul 2019 (trasee, capete, dată de start, dată de finalizare, elemente incluse – marcaje, asfalt etc.), Planul de lucrări de reparații pentru anul 2019 (trasee, capete, dată de start, dată de finalizare, elemente incluse – marcaje, asfalt etc.), Proiectele care urmează să fie executate (trasee, planșe în PDF, detalii de execuție la borduri, intersecții etc., materiale folosite).
„Considerăm absolut necesar acest dialog deschis între administrația locală și comunitatea bicicliștilor. Dacă cei din PMT au nevoie de ”oamenii din teren” pentru a lua decizii sănătoase în birouri, timișorenii au nevoie de decidenți care să fie deschiși și să înțeleagă nevoile reale ale utilizatorilor de mijloace de transport alternativ. Îmi imaginez că noi toți tragem la aceeași căruță și ne dorim să avem un oraș unde traficul nu ne mai mănâncă atât de mult din timp, unde aerul are o calitate mai bună și unde oamenii sunt sănătoși. Sper că tragem cu toții în direcția corectă”, explică Ana Munteanu.
Atașat regăsiți o primă listă cu reparații punctuale – nu este vorba de o lista completă, având în vedere că zilnic biciliștii ne trimit sesizări din teren, dar este un bun început.
De asemenea, echipa VPB a redactat și o primă listă cu propuneri de trasee noi și completări – nici în acest caz nu putem discuta de o listă completă.
“Considerăm necesar și eficient să cunoaștem planurile de investiții și reparații pe care PMT le are planificate pentru anul 2019 pentru a ne adapta la lucrările deja programate, dar totodată avem în vedere și o serie de trasee noi care trebuie realizate cu prioritate.
Și, nu în ultimul rând, o listă cu documentația care ar ajuta experții din cadrul organizației noastre să formuleze recomandări punctuale, mai ales în cazul proiectelor noi, pentru a se evita pe viitor noi conflicte ca cel care a avut loc la inaugurarea pasajului Popa Șapcă”, mai spun reprezentanții asociației.