Un vis! Asta putem spune despre varianta de ocolire a Timişoarei şi pe partea de sud. Timişorenii, şoferii, cetăţeni simpli, autorităţile
Asta după ce, doar anul acesta, licitaţia şi
Paşi mici pentru un obiectiv mare
Povestea centurii de ocolire a Timişoarei începe în 2010, atunci când a fost inaugurată o porţiune din variantă. Mai exact, 12 kilometri, pe partea de nord a orașului. Imediat după
Primul pas a fost scoaterea proiectului la licitaţie, lucru care s-a întâmplat în aprilie 2017. Deşi autorităţile
„Este pe SEAP proiectarea şi execuţia. Termenul de depunere al oferteleor este 8 iunie, pentru proiectare şi execuţie. Sursa de finanţare —fonduri europene. Proiectul este inclus pe finaţare europeană. Sperăm să nu avem contestaţii, undeva, din 8 iunie, în 90 de zile, putem avea un constructor, dacă nu avem contestaţii”, a declarat Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.
Asta înseamnă că, cel târziu, în septembrie ar fi trebuit să vedem organizarea de şantier în zonă. Potrivit ministrului Transporturilor, problema exproprierilor a fost depăşită şi se poate înainta cu centura sud.
Imediat au apărut problemele. Centura a fost proiectată doar pentru două benzi, ceea ce a nemulţumit autorităţile locale. Primul nemulțumit de faptul că varianta ocolitoare de Sud a Timișoarei se va realiza la două benzi, în loc de patru, a fost chiar primarul Nicolae Robu. Edilul-șef al Timișoarei spunea, în mai 2017, că lucrarea va fi gata mai repede decât era estimat într-un grafic stabilit în timpul Guvernului Cioloș, dar bucuria realizării este umbrit
„Timișoara are nevoie de o centură cu patru benzi. Oricum, ar fi meritat pentru ca un lucru ce se face să fie ca lumea. Va merge mai repede decât era prevăzut în acel grafic. M-aș bucura să meargă mai repede. Bucuria este umbrită de faptul că centura va fi pe două benzi. Rămâne o mare nerealizare, o mare neîmplinire”, declara, în luna mai, Nicolae Robu, primarul Timișoarei.
Robu crede că nu se mai poate face nimic pentru construirea centurii la patru benzi. Asta pentru că lucrarea a fost publicată pe SEAP, în vederea licitației.
Un alt pas important a fost eliberarea certificatului de urbanism, în iunie 2017. Potrivit autorităţilor judeţen
„Mă bucur că facem pași importanți pentru construirea centurii de sud a Timișoarei, un proiect important pentru infrastructura orașului, un proiect pe care îl așteptăm de foarte mulți ani. Am văzut, zilele trecute, că s-a amânat pentru a patra oară licitația, dar sperăm ca acest demers să aibă loc cât mai repede, pentru a se începe lucrările efective la centură. Din partea Consiliului Județean Timiș, CNAIR se bucură de tot sprijinul”, a spus, în vară, Călin Dobra, președintele Consiliului Județean Timiș.
Bucurie scurtă, amânări multe
Bucuria timişorenilor nu a durat prea mult. După scoatearea la licitaţie a centurii Timişoara Sud au apărut şi nemulţumirile. Din aprilie şi până în octombrie, depunerea ofertelor şi analizarea lor a fost amânată de cinci ori. Primul termen pentru depunerea ofertelor a fost începutul lunii iunie 2017, apoi finalul aceleiaşi luni. Au urmat două noi amânări pentru luna iulie. Nici de această dată nu au fost selectate ofertele cele mai bune, pentru că firmele de construcţii au cerut nenumărate lămuriri la caietul de sarcini. Ultimul termen anunţat a fost începutul lunii august, termen care a adus, din nou, speranţa în inimile timişorenilor. Depuner
În octombrie, la Timişoara, ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, spunea că documentaţiile
„Documentațiile sunt întocmite cum trebuie, dacă cineva vrea să facă vreo contestație, poate s-o facă, dar s-o facă întemeiat. De foarte multe ori, sunt contestații care se elaborează înainte de finalizarea procedurii de deschidere a ofertelor, tocmai pentru că firmele nu au timpul necesarsă se pregătească pentru a participa la licitație. Or, asta nu mi se pare normal. Dacă ești o firmă serioasă, te pregătești. Dacă am stabilit un termen, tu trebuie să vii să depui, nu să invoci tot felul de motive aberante, care se dovedesc că nu sunt sustenabile, pentru a prelungi perioada de depunere a ofertelor”, spunea Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.
Ei bine, nu a fost aşa! Ministrul a fost schimbat, la fel şi data de anunţare a constructorului. În noiembrie, reprezentanţii CNAIR au anunţat că vom şti cine va construi varianta de ocolire a Timişoarei abia în decembrie. Iată şi a şasea amânare de începere a lucrului.
„Ofertele pentru VO Timişoara Sud se află în acest moment în etapa de evaluare. CNAIR consideră că, până la încheierea acestui an, vom avea desemnat un câştigător pentru acest proiect, astfel încât anul viitor să poată începe fazele de proiectare şi execuţie. Faza de proiectare are 6 luni, iar cea de execuţie, 24 de luni. Până în data de 21 august, când a expirat termenul limită de depunere a documentaţiilor, au fost depuse 12 oferte. Centura Timişoara Sud ar urma să aibă aproape 26 de kilometri şi va costa aptoximativ 380 milioane lei, fără TVA”, au transmis reprezentanţii CNAIR în noiembrie.
Costuri în plus
Varianta de ocolire pe partea de sud a Timişoarei a produs şi costuri suplimentare. Pe lângă cei aproximativ 85 de milioane de euro, cât costă construirea obiectivului, anul acesta CNAIR a decis să refacă SF-il, vechi de 7 ani. Compania de Drumuri a dat 1,5 milioane euro pentru revizuirea singurei documentaţii tehnice existente pentru realizarea centurii.
La desemnarea câștigătorului, prețul cerut de acesta va conta doar în proporție de 40%, restul punctajului fiind acordat pentru experiența personalului deținut de firma în cauză.
Efectele negative ale lipsei centurii
Lipsa unei variante complete de ocolire a Timişoarei aduce multe dezavantaje oraşului şi calităţii vieţii de aici. În primul rând, poluarea creată de TIR-uri în urbe este la un nivel foarte ridicat. Bulevardele mari, pe unde au voie să circule camioanele, sunt pline de praf. Nu este plăcut să tragi o gură serioasă de aer în piept, dacă te plimbi pe Calea Şagului, Bulevardul Liviu Rebreanu, Calea Buziaşului, Calea Dorobanţilor sau Calea Lugojului.
În al doilea rând, infrastructura rutieră are foarte mult de suferit. Oricât ar investi autorităţile locale în repararea sau modernizarea arterelor enumerate mai sus, acestea nu au viaţă lungă pentru că sunt utilizate la o cpacitate mult mai mare decât cea prevăzută prin construcție. De exemplu, Calea Dorobanţilor a fost reabilitată în 2015, cu 600.000 de lei. Nu a durat mult până când au apărut crăpăturile, mai ales pe lângă liniile de tramvai. Totul din cauza TIR-urilor care trec pe aici ca la paradă.
Un alt aspect negativ îi vizează pe trasportatori şi, automat, influențează economia regiunii. Asta pentru că şoferii camioanelor pierd una, chiar două ore pentru a traversa Timişoara şi pentru a ajunge la ieşirea spre alte regiuni, în special spre Occident. Faptul se traduce în costuri în plus pentru transportatori — benzină, uzura maşinilor ș.a. Cel mai grav este, spun reprezentanţii firmelor de transport, faptul că, de multe ori, şoferii nu ajung la timp pentru a livra marfa.
Din păcate, veştile nu par a fi bune. Dacă de această dată mai marii de la Transporturi se ţin de cuvânt şi o să avem un câştigător al licitaţiei în decembrie, atunci lucrările ar putea, teoretic, începe chiar din ianuarie, faza de proiectare. Aceasta va dura 6 luni, până la mijlocul anului, iar apoi urmează 2 ani pentru construire. Aşadar, Timişoara ar putea avea centură, cel mai devreme, după mijlocul anului 2020.