3.1 C
Timișoara
vineri 27 decembrie 2024

Unde se „evaporă” banii bănățenilor? Sute de milioane de lei plătiți pe servicii de o calitate îndoielnică

Regiile din subordinea Consiliului Local Timișoara au întocmit planurile de buget pe anul acesta. Banii vin din visteria Primăriei Timișoara, cu care derulează proiecte comune. Însă mai e mult de muncă pentru ca societățile să devină performante, să facă profit și chiar să ofere servicii de calitate timișorenilor.

STPT, buget mare, servicii care lasă de dorit

Societatea de Transport Public Timișoara are un buget de 148.248.000 de lei, iar cheltuielile totale ajung la 147.217.759 de lei. Are și plăți restante de 23 de milioane de lei, potrivit raportului trimis Consiliului Local Timișoara.

Investițiile noi derulate de regie vizează reabilitări de platforme pentru autobuze, amenajare de spălătorie mijloace de transport, reabilitare secția autobuze de pe Calea Stan Vidrighin sau lucrări triaj tramvaie.

Cele mai importante proiecte sunt însă cele legate de infrastructura de transport. Liniile se înlocuiesc odată cu modernizarea Bulevardului Cetății, a Căii Bogdăneștilor sau a Căii Stand Vidrighin.

Un proiect foarte important este cel de achiziționare a 25 de troleibuze noi pentru Timișoara, care a fost depus imediat ce s-a lansat apelul pentru finanțarea din PNRR. Primăria are nevoie de 12,5 milioane de euro pentru mijloacele de transport echipate cu baterii.

„Ultimele troleibuze noi au ajuns în Timișoara acum 14 ani. Flota de transport public are nevoie urgentă de modernizare. Pentru acest proiect am încheiat un parteneriat cu Dumbrăvița și Ghiroda, pentru liniile M11 și M14, pentru a încuraja transportul public ca mijloc principal de deplasare între Timișoara și comunele periurbane. O parte a troleibuzelor vor circula pe cele două rute metropolitane, celelalte vor fi repartizate pe traseele din oraș.
Soluția pentru a petrece mai puțin timp în trafic este un sistem de transport public modern, predictibil și de calitate. Investim jumătate din bugetul de dezvoltare al Timișoarei, peste 540 de milioane de lei, în mobilitate și transport, pentru a îmbunătăți modul în care se circulă în Timișoara, calitatea aerului și siguranța celor din trafic”, a transmis primarul Dominic Fritz.
Decizia de a cumpăra cele 25 de troleibuze a fost aprobată de Consiliul Local Timișoara în aprilie. Autoritățile vor să le introducă în zonele din oraș care nu beneficiază de linii de transport public. Mijloacele de transport ar trebui să ajungă în Timișoara în următorii trei ani.

Cumpărarea de tramvaie noi este un al mare proeict derulat de autorități.

Pe șine vor circula peste 20 de tramvaie noi, furnizate de firma Bozankaya.

„Primarul Dominic Fritz a semnat comanda pentru livrarea următoarelor 20 de tramvaie, conform contractului, având în vedere faptul că omologarea și recepția primului tramvai s-a finalizat cu succes. În cadrul proiectului Înnoirea flotei de tramvaie a fost achiziționat, în prima fază, un tramvai nou pentru omologare. Modelul, care va fi operațional de săptămâna viitoare, a necesitat omologare la nivel european, în cadrul contractului semnat între primărie și producător. Această etapă a fost finalizată cu succes, iar contractul stipulează ca primăria să continue achiziția celorlalte 20, din totalul de 21 de tramvaie”, a transmis Primăria Timișoara.
Termenul de livrare prevăzut este octombrie 2023, însă municipalitatea a cerut urgentarea acestui termen.
Fiecare mijloc de transport valorează 11,58 milioane de lei, cu TVA inclus, are 30 de metri lungime și o capacitate de 200 de călători, din care 48 de locuri pe scaune.
Proiectul este finanțat în proporție de 80% prin Programul Operațional Regional 2014–2020 (POR), iar valoarea investiției este de 243,3 milioane de lei.

Taie iarba la câini sau din Timișoara?

Horticultura este una dintre regiile foarte criticate în ultima perioadă. Iarba și buruienile au cam pus stăpânire pe oraș, iar angajații regiei par să nu facă față provocării. Bugetul Horticultura este de 15.534.000 lei, iar cheltuielile totale sunt de 15.498.000 lei.

Însă activitatea lor este cam slabă, în opinia prefectului de Timiș. Mihai Ritivoiu dă un termen Primăriei Timișoara în care are să tundă iarba din spațiile verzi din oraș.

„Dau termen o lună de zile Primăriei Timişoara să taie buruienile, iarba şi să se ocupe de îngrijirea parcurilor! Pe lângă aspectul dezolant, creşterea vegetației favorizează înmulțirea căpuşelor şi a țânțarilor. Nu stăm bine nici la capitolul ambrozie. Având în vedere că, după amenda primită de la Garda de Mediu la începutul anului, reprezentanții Primăriei, în frunte cu primarul, au ieşit pe străzi pentru curățarea noroiului şi a frunzelor, deduc că aceştia ştiu doar de frică. Drept urmare, am anunțat că voi dispune Gărzii de Mediu să efectueze un control la spațiile verzi din Timişoara în luna iunie. Până în 1 Iunie, de Ziua Copilului, au timp să se pună la punct. Mi-e jenă că acestea sunt subiectele în care Prefectura trebuie să se implice în Timişoara anului 2022: noroi, frunze moarte, tăierea ierbii”, a transmis prefectul.

Chiar și în parcurile aflate încă în lucru, iarba este netunsă și buruienile și-au făcut loc printre firele de gazon nou.

Cu o zi înainte de avertisment, Primăria Timișoara anunța că 100 de oameni taie iarba, zilnic, în oraș și a cerut societăților responsabile de întreținerea spațiilor verzi să prelungească programul angajaților.
„În această perioadă, când există un nivel ridicat de umiditate sau ploi și pe timpul zilei, temperaturile depășesc 20 de grade, condițiile sunt optime pentru ca vegetația să crească cu aproximativ 1–1,5 cm pe zi. Am cerut companiilor care se ocupă de întreținerea spațiilor verzi — Horticultura, Rogera și Bariera — să prelungească programul de lucru în această perioadă și să lucreze chiar și în weekend pentru a ține sub control acest fenomen”, au transmis reprezentanții Primăriei Timișoara.
Lucrătorii celor trei companii au intervenit în împrejurimile Catedralei, la Pasajul Jiul, Parcul Central, Splaiul N. Titulescu, Bdul 16 Decembrie 1989, Parcul Botanic, Piața Victoriei, pe ambele maluri ale canalului Bega, pe str. Victor Babeș și în multe alte locuri din oraș. Suplimentarea vizează inclusiv școlile și grădinițele din Timișoara.

Angajații Horticultura și-au făcut însă timp să… împodobească Podul de Fier. Podul istoric așteaptă de mult timp o reabilitare mai mult decât necesară, dar a avut parte numai de cosmetizare și, acum, de o înfrumusețare cu flori.

Horticultura a plantat mai multe specii de flori în jardinierele de pe treptele crăpate și balustradele ruginite. Despre reabilitarea fizică a Podului de Fier se vorbește de mai bine de 10 ani. Au existat mai multe propuneri, care, însă, nu s-au concretizat. Unul dintre foștii viceprimari, Traian Stoia, și-ar fi dorit să modernizeze pasajul în așa fel încât să fie amplasate chiar terase pe el.

Anul trecut, Primăria Timișoara a fost înștiințată de cea din Viena că garanția de 100 de ani a podului a expirat. Autoritățile vieneze au păstrat arhivele, pentru că podul a fost construit în perioada în care Timișoara era cârmuită de Imperiu. Însă, nici cu această notificare, autoritățile locale nu au grăbit procesul de reabilitare a podului.
Drumurile Municipale, contracte cu Primăria de peste 40 de milioane de lei

„În bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022, veniturile totale sunt prognozate la valoarea de 47.650 mii lei, iar cheltuielile totale pentru realizarea acestor venituri sunt estimate la 46.517 mii lei”, aflăm din raprotul trimis de Societatea de Drumuri Municipale autorităților locale.

Din același document aflăm și ce contracte are SDM cu Primăria, unele încheiate de trei sau patru ani.

„Societatea are încheiate cu Municipiul Timişoara următoarele contracte:

— pentru reparaţii şi întreţinere străzi, alei, trotuare din Municipiul Timișoara, nr. SC2017– 10724/02.05.2017, în valoare de 34.502.262 lei;
— pentru activitatea de semnalizare a circulaţiei rutiere, întreţinere, funcţionare şi dirijare a circulaţiei rutiere pe raza Municipiului Timişoara, nr. SC2016-12904/26.05.2016, o medie a lucrărilor executate pe ultimii trei ani fiind de 8.463.975 lei;
— pentru amenajare Inel IV — sector str. Macin — str. Constructorilor şi racord str. Demetriade — etapa I, contract nr. 291/15.10.2015, rest de executat actualizat conform act adiţional nr. 2/21.12.2021, în valoare de 2.930.087 lei;
— modernizare și extindere Calea Buziasului — Etapa I, contract nr. SC2021-22101/05.08.2021, rest de executat, în valoare de 744.921 lei.

De asemenea, are în vedere executarea de lucrări în valoare de 1.008.755 lei către alţi beneficiari”, se arată în raport.

O lucrare care l-a făcut mândru pe viceprimarul Ruben Lațcău, dar care a primit deja critici de la timișoreni, a fost cea de modernizări rutiere în zona Modern.

Au fost finalizate, mai devreme decât era planificat, lucrările de refacere a infrastructurii din zona Modern din Timișoara. A fost turnat asfalt nou, s-au refăcut marcajele rutiere și au fost amenajate parcări. Pentru pietoni s-au amplasat plăci tactile, iar bicicliștii au piste.

„În cartierul Modern (pe străzile Orăștie – Alpiniștilor) s-au trasat marcajele rutiere. Au fost incluse și plăci tactile pentru pietoni, elemente de semnalizare vizuale pentru bicicliști și locuri de parcare on-street. Lucrarea s-a finalizat în timp scurt, după o sistare pe timpul iernii, și ne așteptăm la aceeași promptitudine pe celelalte proiecte mari la care lucrează constructorul”, anunță viceprimarul Ruben Lațcău.

„Am greșit, la lucrarea de pe Orăștie și Alpiniștilor, avem borduri la trecerea de pe trotuar către carosabil chiar și de 10 cm… Nu am nimic cu faptul că s-a decis amenajarea unor spații de parcare, dar e păcat că din nou dăm bani din bugetul comun al orașului pentru amenajarea unor locuri de parcare gratuite. Taxarea acestor locuri de parcare ar fi fost ceva normal. Așa cum am constatat și în postarea lui Ruben, la acele pseudo-piste ce pare că se amenajează pe un trotuar îngust, vom avea indicatoare cu STOP chiar și la pistele amenajate pe drumul cu prioritate. Încă mai aștept cu nerăbdare ca autorul acestor amenajări să ne explice cui anume acordă prioritate acei bicicliști”, a scris un biciclist pe Facebook.

Valoarea contractului de execuție este de 4,2 milioane de lei. Durata planificată a execuției a fost de opt luni, iar constructorul a finalizat-o în patru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Citește și :