De la proiectarea iar mai apoi în timpul execuției autostrăzii de la Nădlac la Deva au fost nenumărate disensiuni între autoritățile din Arad și Timișora pentru acest drum extrem de necesar.
Fiecare dintre părți ar fi vrut să-și aducă autostrada mai aproape de municipiul reședință de județ. Ca deobicei cei din Timiș au tras lozul mai puțin norocos. În timp ce la Arad, autostrada are și rol de centură de ocolire a orașului având mai multe intrări și ieșire foarte utile față de Timișoara trece pe la o distanță apreciabilă. Poate nici acest fapt nu ar fi fost un impediment major pentru o circulație fluență și corectă. Dacă intrările și ieșirile de pe autostradă ar fi fost legate logic și după o gândire sănătoasă. Dar a ieșit o struțo-cămilă ineficientă și anevoios de gestionat.
Pentru remedierea oarecum a blocajul pricinuit de trecerea prin comuna Dumbrăvița și îngustimea drumului au fost înaintate diverse planuri. Unele realiste altele mai fanteziste.
Mii de speranțe s-au legat de drumul ce ar fi trebuit să lege Calea Aradului de autostradă din dreptul localității Sânandrei, așa numitul drum de legătură dintre DN 69 şi autostrada A1, ar fi fost una din cele mai normale opțiuni. După zeci de blocaje și speranțe din nou vine o veste proastă. Nu se va mai face (sau acum în această perioadă). Sau după o exprimare mai eleganță a fost suspendat proiectul.
Vestea, deloc plăcută pentru șoferi, a fost adusă la cunoștiința publicului de parlamentarul USR de Timiş, Cătălin Drulă, într-o conferință de vineri.
Data de 18 iunie ar fi fost limita maximă pentru depunerea ofertelor în urma cărora s-ar fi desemnat constructorul drumului.
Veste rea constă în faptul că licitația a fost suspendată!
„Personal m-am luptat pentru aceste proiecte. Drumul de legătură e în licitaţie şi avea termen de depunere a ofertelor ieri, 18 iunie. Am aflat că licitaţia e suspendată. Dimineaţa aceasta am contactat directorul de la CNAIR, să aflu care e motivul cu suspendarea. Evident că deocamdată nu am primit niciun răspuns, dar cum îl aflu îl împart cu dumneavoastră, presa cum îl primesc. Eu îi întreb pe Dobra. Robu, PSD, PNL Timiş dacă ei au sunat pentru lucruruile astea”, și-a exprimat nedumerirea Cătălin Drulă.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat acest proiect, ce ar fi avut importanță strategică pentru economia timișeană, încă din 27 martie 2020. Finanțarea ar fi fost asigurată din fonduri comunitare europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Suma necesară pentru derularea contractului de construire a drumului de acces dintre A1 și DN 69 ar fi fost în jurul a 200 000 000 lei ( 200 milioane de lei). Din acești bani ar fi trebui întins drumul de nici 12 kilometri ce nu străbate nici o localitate facilitând pe cea mai scurtă cale accesul la autostradă.
Dacă proiectarea ar fi fost încheiată în jumătate de an șantierul propriu zis ar fi trebui să se încheie într-un an și jumătate. Dar acum toate socotelile se năruie din nou. Pentru a câta oară?