Podul Dragalina a fost redat șoferilor și pietonilor. După un an și trei luni, pe aici se poate circula cu mașina sau pe jos. Șantierul nu este, însă, nici pe departe gata, iar problemele vechi au fost scoase din sertar.
Să începem cu podul propriu-zis. Carosabilul este nou, conducătorii auto au scăpat de cozile infernale și de aglomerația din zona Iosefin, mai ales de pe Podul Muncii (singurul funcțional din zonă) și de pe bulevardul Iuliu Maniu. Pietonii au și ei pe unde să circule, dar cu grijă. Cum spuneam, lucrările nu sunt gata, iar timișorenii care trec pe pod o fac printre utilaje și muncitori.
Mai mult, o simplă oprire pe pod pentru a face o fotografie Canalului Bega și împrejurimilor poate fi riscantă. Parapetele de protecție sunt fragile și, așa cum spune și un afiș lipit pe ele, sunt periculoase, fiind provizorii.
Bicicliștii nu se pot bucura încă de noul pod — pot trece pe aici, dar nu au o pistă specială. Așa că majoritatea merg cu bicicletele pe trotuar, deși, legal, trebuie să circule pe șosea, nu printre pietoni.
Autoritățile spuneau că pistele pentru biciclete de pe malul Canalului Bega vor fi trecute pe sub pod, pentru ca toți cei care circulă pe două roți să nu se intersecteze cu șoferii. Însă,cate nici vorbă ca această parte a investiției să fie gata. Pe muncitori i-am găsit tot pe șantier, printre gropi și munți de moloz. În unele locuri, din asfalt ies cabluri care nu sunt asigurate sau îngrădite.
Așadar, constructorul a permis accesul mașinilor și pietonilor doar pentru a-i face pe plac primarului, care a insistat să deschidă podul în 30 septembrie.
Situația incredibilă a tramvaielor
Inaugurarea noului Pod Dragalina nu a ieșit cum și-ar fi dorit reprezentanții administrației orașului. Totul s-a dus pe apa sâmbetei când autoritățile au realizat că bucla unde trebuie să întoarcă tramvaiele se află pe proprietatea firmei Elba, care a îngrădit accesul.
A ieșit scandal la gardul pus de cei de la Elba. Oamenii adunați ca la urs au filmat toată scena, care a ajuns pe rețelele de socializare. Nicolae Robu s-a enervat teribil și i-a amenințat pe reprezentanții companiei cu procese penale.
„Ne vom judeca. E vorba aici de un minimum respect pentru sutele de mii de cetățeni care folosesc tramvaiele. Oricum, vom circula. Ar fi fost frumos să ne lăsați să circulăm și o să vedem ce spune instanța în final. Dar, deocamdată, mie mi se pare incredibil ce se întâmplă”, a spus Robu.
„Pe ce temei legal vreți dumneavoastră să permitem noi accesul tramvaiului pe proprietate privată?”, l-a întrebat reprezentantul firmei pe primar.
„Nu vă este greu, în calitate de cetățean, să puneți această întrebare?!”, a revenit edilul-șef. A intervenit și Culiță Chiș, direcorul Direcției Tehnice din PMT, care susține că liniile de tramvai aparțin municipalității și acuză firma de iluminat că a sechestrat un bun public.
Compania Elba este formată din acționari, iar o decizie nu se poate lua de pe o zi pe alta. Reprezentanții firmei de corpuri de iluminat susțin că în ultimul an au încercat să discute cu administrația Robu pentru a găsi o soluție. Chiar cu două zile înainte de „marea inaugurare”, o echipă de la Elba a mers la primărie să discute cu edilul-șef, dar acesta nu și-a făcut apariția.
„Acest teren se află în proprietatea Elba SA, a fost achiziționat cu bani grei, sunt 2.000 de acționari care și-au ipotecat averi și așa mai departe, cu peste 25 de ani în urmă. Acest drept de proprietate este inalienabil, conform Constituției. Acest lucru nu se discută. De aceea, domnii, în momentul de față, nici nu intră pe teren. Am făcut nenumărate adrese și comunicări pentru a ne așeza la masă, cu peste un an în urmă. Inclusiv sâmbătă am fost invitați și ne-am prezentat la primărie la ora 18, dar nu a fost nimeni acolo. Domnul primar ne-a invitat și nu a venit”, a explicat Bogdan Cocian, directorul general Elba.
Reprezentanții municipalității au venit cu o hârtie care ar fi trebuit să-i înduplece pe cei de la Elba să deschidă porțile. Era o Hotărâre de Guvern care datează din 1929. Este anul în care s-au construit liniile de tramvai, iar documentul nu face altceva decât să ateste existența lor și valoarea lor publică. Documentul nu conține niciun fel de date — nici despre teren și nici despre dreptul municipalității de a-l folosi.
Dedesubturile unui scandal premeditat
Neînțelegerile dintre reprezentanții Elba și cei ai Primăriei Timișoara nu șochează pe nimeni. Relația s-a stricat în urmă cu câțiva ani, atunci când edilul-șef a somat companiile din oraș, printre care și Elba, să sponsorizeze echipa de fotbal creată de el, ACS Poli Timișoara. Pe atunci în consorțiu cu AEM în întreținerea sistemului de iluminat public din Timișoara, Elba a refuzat, alături de cei de la AEM, să sponsorizeze clubul de suflet al primarului Robu.
Iar apelurile la sponsorizări nu s-au oprit aici. Pentru că cele două companii se ocupau, încă din 2005, de întreținerea iluminatului public din oraș, Nicolae Robu s-a gândit să le ceară să investească propriii bani în iluminatul arhitectural al clădirilor-simbol din Piața Victoriei.
„Solicit celor două companii timișorene, care au sub contract iluminatul public în Timișoara, să realizeze cât mai urgent iluminatul artistic al Rectoratului Universității Politehnica, al clădirii rectoratului și al clădirii Operei. AEM să realizeze iluminatul clădirii rectoratului, și Elba, iluminatul clădirii Operei, ambele în regim de sponsorizare. Pot să le solicit, nu pot să le oblig, lansez un mesaj public. După estimările făcute, ar urma să coste în jur de 50.000 de euro o lucrare. Eu fac un apel la aceste două companii să realizeze aceste lucrări în regim de sponsorizare. Orașul Timișoara merită asta din partea lor și le solicit să fie și mai implicate decât au fost până acum în problematica orașului”, era apelul lui Robu în 2013.
Într-un final, imobilele au fost iluminate pe cheltuiala firmelor. Dar asta nu a rezolvat conflictele dintre primărie și compania Elba. Nu a fost o surpriză când, la expirarea contractelor, Elba nu a mai primit întreținerea iluminatului public din Timișoara. Contractul a ajuns, atribuit direct, la Societatea de Transport Public Timișoara, fosta Regie Autonomă de Transport Timișoara. A urmat o perioadă nefastă pentru oraș. STPT nu avea oameni instruiți și utilajele necesare, iar pe străzile orașului era mai mult întuneric. Noaptea nu se putea circula prin cartiere din cauza beznei.
Cine suferă?
De pe urma acestui scandal și a orgoliilor au de suferit tot timișorenii care circulă cu tramvaiele. De exemplu, luni, după prânz, lumea s-a strâns în stația de la Gara de Nord așteptând tramvaiele cu sufletul la gură. Pasagerii s-au bucurat când au auzit că garniturile își reiau vechile trasee și de-abia așteptau să meargă acasă sau la serviciu cu ele. Nu a fost așa, spre ghinionul lor.
„La oameni nu vă gândiți? Sunt oameni cu copii, care așteaptă tramvaiul. V-ați pus întrebarea: dacă plouă? dacă ninge? Sunt numai jocuri politice și de putere. Eu mi-am luat fetița acum de la grădiniță și fug să ajung la 14:00 la lucru. Ați spus că dați drumul la tramvaie!”, spunea o femeie, luni, 30 septembrie.
În aceste condiții, chiar și cu procese, circulația tramvaielor peste noul Pod Dragalina nu va fi posibilă curând. În lipsă de soluții, tramvaiele vor circula în continuare pe traseul urmat în ultimul an și jumătate, de când au început lucrările la Podul Dragalina. Reprezentanții STPT au spus că garniturile nu au cum să circule peste pod. Așa ca tramvaiul 8 va circula tot pe traseul Dâmbovița – Bălcescu – Buziașului, cel de pe linia 1 va continua să lege Dâmbovița de Stația Meteo, iar tramvaiul 9 va merge din Dâmbovița până în Ciarda Roșie. Cel mai probabil, STPT va introduce autobuze care să deservească Gara de Nord.