În urmă cu câteva zile, Primăria Timișoara a lansat informația potrivit căreia, pe anul 2018, ar urma să fie alocată suma de 145.000 de lei, din bugetul local, în scopul realizării unui studiu de prefezabilitate privind “un sistem de transport în comun de tip metrou”, care să lege Aeroportul de Calea Șagului.
Potrivit reprezentanților Primăriei Timișoara, prima linie de metrou din oraș ar urma să aibă cel puțin cinci stații.
O reacție la această inițiativă a administrației locale timișorene a venit, imediat, din partea fostului viceprimar al orașului, actual consilier local independent, Adrian Orza:
”Observ că mulți discută aprins despre < Metroul de Timișoara >” care va străbate orașul dinspre Calea Șagului spre Aeroport.
Nu vreau să stric nimănui somnul cu vise plăcute, dar am să încerc să îi trezesc cât se poate de lin la realitate, pe cei care discuta deja simandicos și savant despre asta.
În lume, costul unei linii subterane de metrou / milă se situează undeva între 500 mil $ și 1.000 mil $, în funcție de situația urbanistică locală. Cum distanța dintre Calea Sagului și Aeroport e fix 10 mile și asta în linie dreapta – evident că distanța în real ar crește considerabil – rezultă un cost estimativ în marja de 5 miliarde – 10 miliarde $. Și asta doar pt partea de linie / tunel. Și chiar dacă se va lega în vreun fel de liniile de suprafață existente, combinându-se soluțiile… Acum, revenind la realitatea cotidiană și fără a mai spune că orașele care au metrou sunt în mare parte orașe de peste 1 mil locuitori, să înțelegem că societatea de transport local nu are bani destui să plătească salarii șoferilor și vatmanilor, primăria aflându-se în situația de a plăti cu mare greutate subvenția asumată.
Am admirat întotdeauna oamenii cu viziune. Nu i-am desconsiderat nici pe utopici. Pe visători de multe ori îi admir, pentru capacitatea de a schimbă paradigmele. Dar trebuie să înțelegem că utopia nu are legătură cu viziunea. Până la urmă, când vine vorba de administrarea unei urbe, a atinge posibilul e deja un succes. Utopia însă nu reprezintă nimic. Sau poate doar 30.000 euro, costul unui studiu care va adună praful dintr-un sertar.
PS: haideți să continuăm reabilitarea liniilor de tramvai existente, eventual să dezvoltăm altele noi, să continuăm îmbunătățirea parcului auto și de tramvaie noi. Într-un cuvânt să punem la punct transportul public. Asta e o viziune posibilă. Și necesară!”, a scris Adrian Orza pe contul său de Facebook.