După cum am mai pomenit aici, filiala locală a USR Timișoara a organizat recent, la casa Adam Muller Guttenbrunn, o dezbatere publică intitulată: „Calea Ferată-Mijloc de dezvoltare sau de congestionare?”
După decantarea ideilor discutate și o primă însumare a lor se pot trage câteva concluzii despre acest subiect atât de presant pentru timișoreni. De fapt calea ferată ce taie în două orașul este o chestiune cu mult mai multe ramificații. De la confortul cetățenilor, la probleme de transport local urban și periurban până la chestiuni de strategie economică de viitor toate se pot conecta la acest subiect. Nici macar problemele militare posibile nu au scapat din discuție.
De ce s-a considerat necesară organizarea dezbaterii?
Procesul de reabilitare al căii ferate din Timişoara pe tronsonul Gara de Nord – Remetea Mare, parte a două coridoare europene majore, a fost deja demarat. Deoarece această cale ferată împarte oraşul în două în acest moment, modul în care va fi realizată reabilitarea este de importanţă majoră pentru Timişoara, poate deschide oportunităţi de modernizare a transportului public sau poate bloca dezvoltarea și modernizarea oraşului, cu probleme de congestionare a traficului ce vor fi extrem de greu de corectat ulterior.
Politicienii care au declanșat dezbaterea îşi doresc ca soluţiile de reabilitare alese să fie în asentimentul şi în beneficiul timişorenilor și să răspundă atât nevoilor actuale cât mai ales să țină cont de perspectivele de dezvoltare pe termen lung ale municipiului Timișoara. În acest sens au fost invitați principalii factori de decizie, experţi tehnici şi societatea civilă la o discuția pe această temă, o dezbatere constructivă care ar trebui să genereze concluzii pertinente și utile în beneficiul întregii comunități locale.
Toate proiectele de astfel de anvergură, cu impact pe termen lung asupra dezvoltării orașului și asupra calităţii vieţii timișorenilor, ar trebui puse în dezbaterea publică, nu doar din respect pentru cetăţeni în calitate de beneficiar finali, dar și pentru că opiniile exprimate pot duce la soluţii optimizate ce poate nu au fost luate în seamă de prima dată. Este extrem de important ca în deciziile de interes local și zonal, toți actanții interesați să aibă un cuvânt de spus.
Au fost câteva luări de poziție foarte bine pregătite și argumentate de cei ce le-au prezentat. Ar merita menționați aceștia.
Tiberiu Simionaș, membru USR Timișoara a vorbit despre scenariile discutate până acum în spaţiul public pe tema căii ferate.
Architectul Radu Radoslav din calitatea ce avut-o de arhitect șef al orașului a vorbit despre o tema ce incită interes doar aflînd tema: „Poate fi transformată calea ferată existentă din Timișoara dintr-o barieră într-un avantaj pentru sistemul urban Timișoara prin dublarea ei?”. Pentru întărirea acestei idei a facut cateva paralele cu alte orașe din Europa care au probleme similare.
De la Universitatea Politehnica Timişoara au participat Dan Stepan și Georgeta Mocuța. Dascălii universitari au prezentat un concept, modern pe alte meleaguri, ce combină avantajele trenului cu cele ale tramvaiului. Tram-Tren este un exemplu de transport combinat pe infrastructură comună.
Esther González Díez, General Manager Romania al SC Consis Proiect SRL, executanta a studiului de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate pe tronsonul Caransebeș-Timișoara-Arad a prezentat soluţiile luate în considerare, în cadrul elaborării SF, conform caietului de sarcini întocmit de Ministerul transporturilor. Ministerul, ca principal beneficiar dorește o modernizare a liniilor. Dar ei nu au un interes atât de mare pentru diminuarea impactului negativ a transportului prin oraș.
Arhitect Lavinia Popa, reprezentantă a firmelor de arhitectură Planwerk si Vitamins Arhitects, care au elaborate noul PUG al orașului Timișoara a incercat să sintetizeze direcțiile de dezvoltare ale orașului.
Lucia Tatucu-Ertel de la Projektleitung firma MAX BÖGL A prezentat câteva avantaje si dezavantaje ale diverselor sisteme de transport urban si periurban ce ar putea fi luate în calcul pentru municipiu și localitățile din regiune.
Au mai fost prezenţi și au participat cu precizări, reprezentanţii Regionalei CFR, Ion Simu, director al Regionala CF Timișoara și Stoichescu Ion, șeful Diviziei de investiţii.
Din postura de parlamentari, care poate ar avea un cuvânt de spus și la București, au participat la dezbatere și parlamentarii Nicu Fălcoi și Cătălin Drulă. Trebuie urmărit ca în timp vocea lor să rămână vocală când e vorba de județul nostru.
Studiul de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate care este în curs de elaborare de către firma SC Consis Proiect SRL, ia în considerare soluția de reabilitarea la sol și dublarea liniei pe porţiunile singulare de cale.
Motivarea acestei solutii fiind următoarea: soluţia de reabilitare la sol a fost impusă de caietul de sarcini, iar un element important a fost preţul de cost, mult mai mic de cât al reabilitării prin transferarea liniei în subteran sau pe estacadă.
Din păcate, așa cum a subliniat și Cătălin Drulă, nu s-a făcut în prealabil o analiză de opţiuni majore iar cerinţa caietului de sarcini, așa cum a fost acesta întocmit de către CFR, a fost exclusiv pentru soluţia de reabilitare la sol.
În aceste condiții participanţii la dezbatere au fost deosebit de interesaţi îndeosebi de intersecţia căii ferate cu căile rutiere și de timpii de așteptare petrecuţi la bariere și în pasaje și de solutiile concrete in acest sens. Aceștia au subliniat și că acestă dezbatare ar fi trebuit să aibă loc cu toţi factorii de decizie: CFR, primăria municipiului Timișoara, Consiliul Judeţean Timiș.
Surpriza a constituit-o, pentru unii participanţi, că noul PUG, aflat acum în etapa finala de obţinerea ultimelor avize necesare, prevede introducerea completă în subteran a tronsonului de cale ferată care traversează orașul. Reprezentanţii CFR susţin însă că nu au avizat niciodată, din punct de vedere tehnic, o astfel de soluţie susținând ca CFR-ul a avizat PUG-ul cu menţiunea că tot ce tine de CFR să se trateze printr-un proiect separat.
Din păcate, reprezentanţii Primăriei și ai Consiliului Judeţean Timiș, deși au fost invitaţi, nu au participat la această dezbatere, punctul de vedere în acest sens al primăriei Timișoara fiind foarte important.
Primăria dorește un PUG într-un anumit fel iar CFR dorește un proiect diferit fără a fi căzut întâi de acord asupra unui compromis optim și pentru orășenii se sunt zilnic șuierați de trenuri. Măcar să aibe și un maxim de avantaje din acest lucru. Când vor trece garniturile de viteză cu 160 de kilometri la oră (după cum se estimează) prin centru va fi destul de distractiv!