Călăuzele care transportă clandestin zeci de mii de imigranţi pe Marea Mediterană în Europa obţin profituri incredibil de mari.
O singură ambarcaţiune, de pildă, le aduce venituri de până la 380.000 de euro căluzelor care fac transporturile clandestine, se arată într-un raport al contra-amiralului Herve Blejean- „nr.2” al „operaţiunii Sofia” care acţionează în Mediterană.
Lansată la sfârşitul lunii iunie 2015 de către Uniunea Europeană, această operaţiune a mobilizat 22 de state membre din UE în lupta împotriva traficanţilor de imigranţi din Orientul Mijlociu.
Modul de funcţionare
Costul mediu pentru transportul clandestin al unui imigrant variază în funcţie de felul călătoriei. Pe cale terestră, costul este mai mare, în jur de 2000 de euro pentru o persoană. Transportul pe mare este mai „economic”, dar şi aşa, costul depinde de felul ambarcaţiunii. De pildă, la bordul unei bărci pneumatice, călătoria costă între 500 şi 1000 de euro. Pentru o ambarcaţiune din lemn, mai solidă, preţul variază între 1100 şi 1300 de euro pentru o persoană. Transportul cu o barcă de pescuit ajunge şa 2500 până la 3500 de euro de persoană.
Prin aceste modalităţi, 894.000 de migranţi clandestini au ajuns în Europa, în 2015. Iar călăuzele s-au îmbogăţit peste noapte.
Câştiguri impresionante
Printr-un calcul aproximativ s-a ajuns la sume impresionante câştigate de traficanţii de imigranţi. O barcă pneumatică nouă costă aproximativ 8.000 de euro. În această ambarcaţiune încap aproximativ 100 de migranţi. Un transport de acest fel îi aduce călăuzei un profit de aproximativ 67.000 de euro.
O ambarcaţiune de lemn costă aproximativ 100.000 de euro şi în ea încap 400 de imigranţi,iar profitul pe transport este de 380.000 de euro.
Transport la nivel industrial
Trimiterea de migraţi în Europa se practică la nivel industial în Libia şi reprezintă între 30% şi 35 la sută din venitul pe care îl produce această ţară.
Numai în perioada iunie-august 2015, aproximativ 760 de migranţi ajungeau zilnic pe coastele italiene. Cifra a scăzut la 530 de migranţi pe zi în septembrie, 290 de migranţi în octombrie, iar în noiembrie s-a prăbuşit la 100 de migranţi pe zi.
Cu toate acestea, migraţia nu a fost total descurajată, în cida tuturor riscurilor cauzate de sosirea sezonului rece, Astfel, în data de 3 decembrie, aproximativ 2.000 de imigranţi au fost scoşi mare, în largul Libiei şi transferaţi în trei ambarcaţiuni de lemn şi în opt pneumatice.
„Oamenii sunt nevoiţi să fugă din ţările lor, chiar şi iarna”, afirmă reprezentaţii ONG-ului Medici fără Frontiere.
În 2015, peste 894.000 de migranţi au ajuns în Europa prin Marea Mediterană, între care 144.000, prin Italia. Cel puţin 3.515 migranţi au murit sau sunt daţi dispăruţi, cea mai mare parte dintre aceştia, în Largul Libiei. Nu în ultimul rând, operaţiunea „Operaţiunea Sofia” a permis salvarea a 5.700 de migranţi din Mediterana şi la arestarea a peste 40 de călăuze clandestine