Au trecut doar câteva zile, de când un tânăr făcea “live” pe facebook, în timp ce conducea cu 200 km/h pe o șosea din județul Timiș. În accidentul care a urmat, a decedat șoferul teribilist, dar și o fetiță de doar 9 ani. Astfel se scrie o nouă pagină neagră de pe șoselele României. În anul 2017 au decedat pe teritoriul României 1.951 persoane în urma unor accidente rutiere, au fost rănite grav 8.181 persoane și alte 3.606 persoane au avut răni ușoare. În alți termeni, potrivit valorilor estimate de către Comisia Europeană, victimele rezultate în accidentele rutiere grave produse în anul 2017 în România reprezintă costuri sociale de peste 3 miliarde de Euro, relevă date din Buletinul Rutier.
În acest context: Mai mult de jumătate dintre timișoreni (57 la sută) nu folosesc telefonul mobil la volan, ceilalți sunt preponderent tentați să-l folosească „câteodată“, „doar la semafor“ sau recurg la accesoriile legale precum handsfree sau bluetooth conectat la sistemul audio. O mică parte utilizează telefonul doar „la nevoie“ sau „doar la semafor“. Timișorenii poartă într-un număr relativ mare centura de siguranță și au montate în număr foarte mare anvelopele adecvate sezonului.
Astfel se pot rezuma pe scurt rezultatele unui sondaj de opinie realizat de Delticom OE (cauciucuridirect.ro) efectuat pe două eșantioane: unul cu respondenți intervievați stradal și altul în sistem online. La sondajul live au fost intervievate persoane cu copii; respondenții având vârsta între 35-45 de ani. Participanții online s-au autoselectat, fără a se cere indicarea vârstei. În ceea ce privește utilizarea centurii de siguranță, datele obținute de Delticom OE se suprapun în mare parte cu cele ale buletinului rutier. Acolo se menționează că folosirea centurii “în deplasarea pe drumurile publice este asumată de cea mai mare parte a populației – în anul 2017, aceste procente se situau între 84,3 % pe drumurile publice din localități și 91,1% pe autostradă.” Automobil-Clubul German ADAC relevă în 2011 faptul că 20 la sută dintre persoanele decedate în accidentele rutiere din Germania nu aveau fixate centura de siguranță.
Perioada 2013-2017 nu se remarcă printr-o reducere efectivă a numărului de accidente rutiere grave sau a numărului de victime rănite grav în astfel de evenimente, putând fi descrisă mai degrabă ca o perioadă de relativă stagnare a fenomenului, cu ușoare tendințe de creștere, scrie Buletinul Siguranței Rutiere. O creștere semnificativă a cauzelor accidentelor s-a constatat la capitolul “preocupări ce distrag atenția șoferului” – în creștere cu 45% față de 2013 (în această categorie se încadrează după părerea multora și folosirea telefonului mobil).
La nivelul UE, în perioada 2010 – 2017, s-a reușit reducerea numărului de decese cu 20,1%. România se plasează în rândul statelor în care rată de descreștere a deceselor este apropiată de nivelul cerut, în 2017 fiind înregistrată o scădere cu 17,9% față de 2010.
În 2017, România se păstrează pe locul 6 între statele europene în ceea ce privește numărul de decese produse ca urmare a accidentelor rutiere. Totodată, dacă raportăm numărul de decese înregistrate la populație, în țara noastră se înregistrează 99 de decese la un milion de locuitori. Luând în considerare datele menționate, putem concluziona că șosele devin mai sigure, dacă fiecare participant la trafic ține cont de câteva lucruri mărunte, evitând astfel tragedii mari: să nu depășească viteză legală, să nu vorbească la telefon, să poarte centura de siguranță și să folosească anvelopele adecvate sezonului.