În 18 martie se împlinesc 110 ani de la primul zbor al lui Traian Vuia, când pionierul aviaţiei a reuşit performanţa de a ridica de la sol primul aparat de zbor mai greu decât aerul, cu mijloace de bord proprii. Evenimentul a avut loc la Montesson în Franţa, însă a marcat la nivel mondial toată istoria aviaţiei.
Aeroportul Internaţional Timişoara Traian Vuia marcheaza 110 ani de la primul zbor al inventatorului bănăţean prin promovarea acestuia în incinta aerogării. Cu aceasta ocazie vom difuza până la 31.03.2016 pe monitoarele media un film de prezentare a vieţii lui (“Traian Vuia (1872 – 1950) inventator şi om politic bănăţean” realizat de TVR Timişoara – 2014) subtitrat în limba engleză, astfel fiind accesibil şi pasagerilor straini care tranziteaza AIT, acesta fiind un demers prin care ne-am propus să aducem în atenţia pasagerilor o parte din istoria aviaţiei române şi a personalităţii ştiinţifice şi politice a lui Traian Vuia.
„Din 6 februarie 2003 Aeroportul Timişoara şi-a regasit identitatea spirituală în pionierul aviaţiei mondiale, remarcabilului inventator bănăţean Traian Vuia. Speram că reusim să îi facem cinste, prin rezultatele pe care le avem în prezent în aeroportul din capitala Banatului”, a declarat directorul Aeroportului Timişoara.
Macheta aeroplanului Vuia 1 realizată la scară 1:1 cu care bănăţeanul a reuşit performanţa şi monumentul bust al acestuia sunt amplasate în faţa aerogării.
Traian Vuia s-a născut în 17 august 1872 în Surducu Mic (Timiş), localitate care astăzi îi poartă numele. La zece ani asistă la primele manifestari cu caracter aviatic şi face o pasiune pentru zmeie: urmărește atent detaliile lor și încearcă să construiască altele mai perfecționate. Ajuns la liceu, Vuia își însușește noțiuni de fizică și mecanică și nu se mai mulțumește să construiască zmeie, ci încearcă să explice ce se petrece în jurul aparatului, forțele care acționează la lansarea și menținerea lui în aer, condițiile de echilibru.
În 18 martie 1906 la Montesson, lângă Paris, Traian Vuia reuşeşte performanţa de a se ridica de la sol cu un aparat mai greu decât aerul. Aeroplanul Vuia a accelerat pe o distanţă de 50 de metri, s-a ridicat la o înălţime de 1 metru, a zburat 12 metri, după care paletele elicei s-au oprit, iar aparatul a aterizat lovindu-şi aripa de un copac. Ambiţionat de reuşită, Vuia îşi modifică uşor aparatul şi cinci luni mai târziu, reuşeşte să zboare ridicând aparatul la 2,5 metri de sol şi parcurgând in aer o distanţă de 25 de metri.
Deasemenea, nu trebuie deloc neglijată activitatea de om politic a lui Traian Vuia într-un context regional şi European “fierbinte.” Din iniţiativa lui Traian Vuia, la 30 aprilie 1918, a fost constituit la Paris „Comitetul Naţional al Românilor din Transilvania”, o organizaţie care milita pentru unirea Ardealului cu România. Comitetul a editat şi o revistă, „La Transylvanie”, la care a colaborat şi Traian Vuia cu mai multe articole.
Citeşte şi:
18 martie 1906: 110 ani de la ziua când Traian Vuia a trezit Europa