-4.9 C
Timișoara
luni 18 noiembrie 2024

Starea drumurilor, în topul cauzelor care scad gradul de siguranță rutieră

În topul cauzelor care influențează negativ siguranța rutieră, alături de nerespectarea regulilor de circulație și efectuarea de manevre riscante, se regăsește starea drumurilor, arată un sondaj efectuat de Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România – UNSAR.

În opinia respondenților, gradul de siguranță al infrastructurii rutiere din România este influențat în cea mai mare măsură de nemodernizarea reţelei existente (79,1%), respectiv de lipsa autostrăzilor (76,8%) și depăşirea capacităţii de trafic (76%). De asemenea, lipsa elementelor de siguranță și protecție (70,1%) și deficiențele de semnalizare (63,9%) sunt considerate a fi alte cauze majore ale nivelului redus de siguranță al drumurilor.

Având în vedere experiența acumulată în traficul autohton, cei mai multi respondenți (44%) declară că în traficul de zi cu zi percep un nivel mediu de siguranță. Totodată, 30% apreciază că nivelul de siguranță în trafic este redus și foarte redus, procent superior celor care văd traficul sigur și foarte sigur (26%).

„Rezultatele nu sunt deloc surprinzătoare dacă luăm în calcul faptul că potrivit statisticilor, la nivel național, zilnic, în medie își pierd viața câte 5 persoane, 22 sunt rănite grav, 87 sunt rănite ușor și au loc circa 275 accidente soldate numai cu pagube materiale”, notează autorii studiului.

În opinia participanților la sondaj, cauzele care influențează în cea mai mare mare măsură climatul de siguranță rutieră sunt: efectuarea de manevre riscante (61,7%), nerespectarea regulilor de circulaţie (58,4%) și starea drumurilor (51,1%).

În același timp, numărul mare de accidente este luat în calcul de 50,4% dintre respondenți, chiar dacă numai 30,8% au trecut prin asemenea experiențe traumatizante.

Potrivit UNSAR, 41,4% din respondenți consideră că starea tehnică a vehiculelor constituie doar în oarecare măsură o cauză de nesiguranță în trafic. Problemele frecvent întâlnite din perspectiva parcului auto sunt: defecțiunile tehnice (61,3%), existența în trafic a autovehiculelor fără asigurare RCA (47,7%) și lipsa inspecției tehnice periodice (44,4%).

Lipsa dotării cu sisteme de siguranță activă este invocată în proporție de 40,7%, iar vechimea mare a autovehiculelor este menționată de 38,3% din respondenți, ciferele apropiate arătând că aproape 40% sunt conștienți de importanța folosirii unor autovehicule moderne, corespunzătoare unui standard ridicat de siguranță.

Potrivit participanților la sudiu, categoriile de participanți la trafic a căror atitudine rutieră este considerată a fi cea mai riscantă sunt căruţaşii (71,8%) și automobiliștii (59,6%), „aspect interesant dacă avem în vedere că 96,6% din respondenți sunt posesori ai permisului de conducere, procentul reflectând o recunoaștere implicită a faptului că se conduce imprudent”. Urmează mopediştii și motocicliştii (48,6%), respectiv pietonii (46,8%), deși din statisticile privind accidentele grave de circulație rezultă că indisciplina pietonală este pe primul loc în topul cauzelor generatoare, cu o pondere de 20,5%, urmată de viteză cu 19,1%, se mai arată în studiul citat.

În opinia respondenților, elementele care influențează cel mai mult nivelul de siguranță rutieră din perspectiva reglementării circulației sunt lipsa sistemelor automate de constatare a abaterilor rutiere (55,2%) și insuficiența mijloacelor de impunere a legii (53%). De asemenea, sancțiunile prea blânde (43,4%) și capacitatea redusă de colectare a amenzilor (42,7%) sunt invocate de respondenți.

Legislația învechită este considerată importantă de către 35% dintre respondenți, în timp ce 34,5% cred că aceasta are influență numai în oarecare măsură.

Chestionarul online, la care au răspuns în mod voluntar 3.785 de persoane, a vizat identificarea opiniilor faţă de: nivelului de siguranţă perceput în traficul rutier, conceptele de educație, risc și responsabilitate, principalele elemente care contribuie la siguranța rutieră, lege şi respectarea ei, celelalte categorii de participanţi la trafic și propria contribuţie la îmbunătățirea climatului de siguranță rutieră.

Inițiativa a stârnit interesul tinerilor din mediul urban într-o proporție de 74,9%. Potrivit celor declarate de aceștia, 30,8% au fost implicați în accidente de circulație rutieră (dintre care două treimi în calitate de victime), iar 49% au fost sancționați în calitate de participanți la trafic.

Potrivit opiniei respondenților, profilul general al participantului la traficul din România este influențat de slaba educaţie rutieră primită în şcoli (53,4%), superficialitatea pregătirii în şcolile de şoferi (52,7%) și exemplul primit în familie (51%).

UNSAR a prezentat rezultatele studiului în cadrul conferinței „Siguranța în trafic, un deziderat realist”, organizată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și Institutul de Studii Financiare. Studiul a fost inițiat în decembrie 2017 pe website-ul asiguropedia.ro și pe pagina de Facebook Asiguropedia.

Înființată în 1994, UNSAR reprezintă 21 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de peste 80% din piața locală de asigurări. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federației Asigurătorilor și Reasigurătorilor Europeni – Insurance Europe.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Citește și :