Situație alarmantă în infrastructura feroviară, inclusiv în Banat. Ministerul Transporturilor: ”Până în 2030 nu vom mai avea cale ferată”

178

În timp ce mai marii din Ministerul Transporturilor promit investiții serioase în domeniul feroviar, specialiștii de la Asociația Pro Infrastructură trag un serios semnal de alarmă. Aceștia spun că ”toată infrastructra feroviară este în colaps”.

”Tragem (încă) un semnal de alarmă: toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps! 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale (RK). Așadar liniile pot fi periculoase dacă se exploatează la parametri normali și, prin urmare, CFR Infrastructura este nevoită să impună sute de restricții drastice de viteză și tonaj. Astăzi, avem peste 1.000 km restricționați și sunt puncte unde trenurile trebuie să încetinească chiar și până la 5 km/h ca să nu deraieze!”, spun cei de la Pro Infastructură.

În ciuda acestor „măsuri”, există un risc ridicat de accidente. Acum câteva zile, AGIFER (organismul de investigații feroviare) a publicat un raport final în cazul deraierii trenului IR1765 Timișoara-Iași în gara Dej Călători în septembrie 2017.

Documentul prezintă o situație dramatică. Astfel, trenul care leagă Moldova de Ardeal și Banat a deraiat pe o linie care a fost reparată substanțial ultima oară acum 30 de ani, adică în 1988! Șina era atât de degradată încât viteza maximă permisă fusese scăzută la 50 km/h de la 100 km/h (viteza constructivă).

Terasamentul era colmatat și acoperit de vegetație făcând imposibilă inspecția traverselor și a prinderilor. Cârpeala făcută de CFR a fost un dezastru: s-au schimbat doar câteva sute de traverse de lemn pentru a putea menține viteza măcar la 50 km/h. Doar că, prin utilizarea unor firme neautorizate care au furnizat componente sub-standard, traversele noi (tot de lemn) au putrezit și au crăpat, iar puținii angajați din mentenanță (7 în loc de 43 – rezultat al disponibilizărilor) nu au reușit să identifice problema în timp util.

”Suntem extrem de îngrijorați de frecvența incidentelor feroviare din ultima perioadă cauzate de cedări ale infrastructurii, defecțiuni ale materialului rulant și/sau de factori umani. Avem o subfinanțare cronică: anual rețeaua feroviară primește doar între 5 și 10% din necesarul de bani pentru mentenanță! În acest ritm, până în 2030-2040 nu vom mai avea cale ferată, lucru recunoscut inclusiv oficial în Ministerul Transporturilor România. Cerem alocare bugetară adecvată pentru a face măcar 150-200 km de reînnoiri (reparații capitale – RK) pe an și abordarea rețelei ca un tot unitar”, mai spun specialiștii.

Chiar zilele acestea, Ministerul Transporturilor anunța că va cumpăra 100 de trenuri tip ”Săgeata Albastră” pentru a îmbunătăți condițiile de călătorie a românilor. Din păcate, desi ”Săgețile” pot ajunge la 120 de km/h, acestea nu vor putea să meargă cu această viteză pe șinele proaste de țară.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.