Președintele Colegiului Psihologilor din România, Mihai Aniței, a susținut într-o conferință de presă că la acest examen Ministerul Educației a evaluat psihologic candidații, fără a avea acest drept, și a solicitat anularea concursului şi reevaluarea condițiilor de realizare a testării.
„Colegiul Psihologilor din România solicită în mod public reevaluarea condiţiilor de realizare a testării psihologice a aptitudinilor cognitive şi competenţelor manageriale din cadrul examenului pentru funcţia de director al instituţiilor de învăţământ şi reluarea lui cu realizarea unei evaluări psihologice, făcute de psihologi atestaţi profesional în specialităţile psihologia muncii şi organizaţională”, a declarat Mihai Aniţei.
De cealaltă parte, reprezentanţii Ministerului Educaţiei susţin că testul aplicat candidaților la concursul pentru ocuparea funcțiilor de directori și directori adjuncți de unități de învățământ din data de 12 octombrie nu a vizat evaluarea unor abilități psihologice.
„Domnul președintele al Colegiului Psihologilor din România este într-o gravă eroare. Testul aplicat profesorilor în data de 12 octombrie nu a vizat evaluarea unor abilități psihologice. Vorbim aici despre o evaluare a abilităților cognitive. Așadar, nici la nivelul elaborării testului și nici la nivelul interpretării rezultatelor nu putem vorbi despre un test psihologic. Asta cu atât mai mult cu cât punctajul respectiv, punctele care au rezultat în urma evaluării nu pot constitui într-un profil psihologic, vorbim aici de un screener de abilități. Testul din 12 a vizat, pe de o parte, evaluarea competențelor cognitive, pe de altă parte, evaluarea competențelor manageriale. Precizez aici că MENCS deține drepturile pentru a folosi itemii pe care i-a folosit în 12 octombrie, drept de folosință care ne-a parvenit în scris în urma deciziei celor care au făcut parte din comisia de elaborarea subiectelor”, a afirmat purtătorul de cuvânt al Ministerului Educației, Mirabela Amarandei.
Mai mult, Ministerul Educaţiei susţine că reacţia Colegiului Psihologilor din România (CPR) are legătură mai degrabă cu intenţia MENCS de a scoate formarea profesională a psihologilor de sub tutela CPR, printr-o Hotărâre de Guvern, acuzând că până acum erau suficiente licenţa şi nişte studii derulate în cadrul unor ONG-uri agreate de CPR. Prin noua Hotărâre de Guvern, formarea psihologilor se va face prin programe de masterat.
Ministerul Educaţiei declară că rămâne ferm în organizarea concursului și că nu se poate vorbi despre anularea acestuia.
Reamintim că în 12 octombrie, în județul Timiș, 220 de profesori au susținut examenul pentru ocuparea postului de director. Dintre candidații prezenți 23 nu au promovat examenul.