Cele două deraieri ale trenului turistic Mocăniţa de pe Valea Vaserului s-au produs, cel mai probabil, din cauza vitezei prea mari. La societatea din Vişeu de Sus care administrează Mocăniţa s-au găsit mai multe nereguli tehnice, alimente expirate în sediu, iar vagoanele trenului nu au fost curăţate.
Potrivit unui comunicat al Prefecturii Maramureş transmis, miercuri, comisia de control a cerut de la administratorul şi juristul societăţii care oferă servicii turistice documente şi a întocmit un raport care a fost transmis la Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Transporturilor şi Agenţia de Investigare Feroviară Română.
„Comisia mixtă (…) s-a deplasat în teritoriu pentru a efectua verificări cu privire la cele două incidente produse de deraierea trenului de cale ferată forestieră Mocăniţa. (…) Cauzele celor două deraieri ale trenului de cale ferată forestieră sunt în cercetare şi vor fi comunicate după finalizarea expertizelor tehnice. Operatorul SC CFF Vişeu de Sus SRL a menţionat ca o posibilă cauză viteza neadaptată pe tronsonul unde s-au produs cele două incidente, respectiv deraierea trenului. Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Maramureş a luat act de ultimul incident, în care a avut loc desprinderea vagoanelor trenului şi a dispus efectuarea de verificări şi aplicarea de măsuri corespunzătoare din punct de vedere al siguranţei circulaţiei feroviare”, se arată în comunicat.
La sediul societăţii din Vişeu de Sus care administrează Mocăniţa au fost găsite mai multe nereguli tehnice şi organizatorice de către ISU Maramureş, respectiv puţine mijloace de primă intervenţie.
„Mijloacele de primă intervenţie şi căile de evacuare nu erau marcate cu indicatoare de securitate, deficienţe care s-au remediat pe timpul controlului. La locul de muncă nu este întocmită şi afişată organizarea apărării împotriva incendiilor. Pompierii maramureşeni au sancţionat societatea cu avertisment şi au solicitat întocmirea şi afişarea planului”, se mai arată în comunicat.
De asemenea, IPJ Maramureş a început cercetarea celor două incidente şi a deschis un dosar penal pentru vătămare corporală din culpă, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Vişeu de Sus. Totodată, la Serviciul de Investigaţii Criminale Maramureş mai există un alt dosar penal aflat în supravegherea aceleiaşi unităţi de parchet, în care se fac cercetări pentru exercitarea fără drept a unei profesii sau activităţi, care a fost, iniţial, în instrumentare la structura de Poliţie Transporturi, Biroul Maramureş.
Alte nereguli la sediul societăţii din Vişeu de Sus care administrează Mocăniţa au fost constatate de comisia mixtă de control în domeniul prestării de servicii alimentare, fiind identificate produse alimentare cu dată limită expirată, respectiv produse alimentare cu stare termică modificată, caz în care s-a întocmit un proces verbal de constatare şi s-a aplicat o sancţiune contravenţională în valoare de 14.000 lei şi retragerea produselor alimentare neconforme.
„În partea de prestări servicii nealimentare, vagoanelor trenului nu au fost igienizate. Blocul alimentar şi bucătăria este nefinalizată, zidăria şi alte elemente de construcţie sunt nefinalizate, motiv pentru care s-a dispus oprirea temporară a activităţii”, se precizează în comunicat.
Cele două deraieri ale Mocăniţei sunt cercetate şi pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Maramureş.
Totodată, un expert tehnic judiciar a fost solicitat pentru o expertiză tehnică a materialului rulant implicat în evenimente şi a infrastructurii feroviare.
Infrastructura feroviară a Mocăniţei este deţinută de către Regia Naţională a Pădurilor – Direcţia Silvică Maramureş fiind utilizată de către mai multe societăţi comerciale.
În 10 august, locomotiva Mocăniţei a deraiat pe Valea Vaserului, în judeţul Maramureş, iar 12 persoane au ajuns la spital, rănite. În trenul de linie îngustă se aflau aproximativ 200 de persoane.
Câteva zile mai târziu a deraiat un vagon al Mocăniţei, însă nu au fost victime.
Traseul Mocăniţei are o lungime de peste 46 de kilometri, o cursă zilnică tur-retur având o durată de cinci ore şi jumătate, între orele 9 – 14.30.
Sursa: mediafax.ro