Lucrările de reabilitare a căii ferate dintre Simeria și Ghioroc (lângă Arad) au început în primăvară și probabil se vor termina în 2023, iar trenurile vor putea atinge 160 km/h pe o mare parte din traseu. Asociația Pro Infrastructura a făcut fotografii pe șantierele unde stadiul fizic al lucrărilor este de 8-10%. În acest moment cele mai rapide trenuri fac peste trei ore pe cei 158 km dintre Arad și Simeria din cauza restricțiilor de viteză, iar întârzierile apar des.
- 1939: 2 ore și 18 minute
- 1970: o oră și 54 de minute
- 1989: o oră și 59 de minute
- 2008; 2 ore și un minut
- 2018: 3 ore și un minut
Secțiunea, parte din Coridorul Feroviar Rin-Dunăre, are aproape 144 de kilometri și este împărțită în patru tronsoane: 2A între KM 614 (Ghioroc) și Bârzava, 2B Bârzava-Ilteu, 2C Ilteu-Gurasada și 3 între Gurasada și Simeria. Valoarea totală este de aproximativ 2,03 miliarde de euro.
Lucrările pe variantele noi de traseu au început pe întreg sectorul abia la finalul lunii mai 2018, când au fost emise autorizațiile de construire, la aproximativ un an de la semnarea contractelor.
Pe loturile 2A și 2B (reabilitate de Astaldi-FCC-Salcef-Thales) se progresează într-un ritm intens la variantele noi de traseu, acolo unde viteza maximă va fi de 160 de km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru cele de marfă. Lucrări semnificative sunt la cele patru poduri peste Mureș, dar și la terasamente, unde kilometri întregi au fost aduși la cota finală, așteptând suprastructura din piatră spartă și apoi traversele și noile șine.
Se avansează și la consolidarea terenului în zonele inundabile ale Mureșului, fiind pusă în operă și o tehnologie nouă în România numită „jet grouting”. În plus, se execută ziduri de sprijin din beton armat sau palplanșe pentru protejarea căii ferate.
În stații se muncește la noile peroane, dar și la clădirile centrului electronic de comandă. Pe tronsonul 2B este proiectat și un tunel de aproximativ 600 de metri, însă lucrările nu au început, fiind blocate de birocrația de scoatere a arborilor din fondul forestier.
Km 614 – Simeria
d) TRONSON 2 km 614 (lângă Arad) – Bârzava – Ilteu – Gurasada și TRONSON 3 Gurasada – Simeria 141 km
Implementarea proiectului va permite circulația cu viteza de 160 km/h pe o lungime de cca. 89% din lungimea secțiunii. Pe 6% din lungime se va circula cu viteza de 120 km/h, iar pe 5% din lungime se va circula cu viteza de 100 km/h.
Valoarea totală a proiectului pentru reabilitarea celor 141 km este de 9.52 miliarde lei și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% din valoarea totală eligibilă aprobată va fi asigurată din Fondul de Coeziune, iar restul de finanțare va fi asigurată de la bugetul de stat.
Pentru acest proiect Comisia Europeană a anunțat pe 19 februarie că dă aprobarea pentru o finanțare europeană de 1,3 miliarde euro.
sursa foto: Asociatia Pro Infrastructura
sursa text: hotnews.ro