Retailerii se așteaptă să încaseze zeci de milioane de euro pentru cumpărăturile de Paște

111

Încă puțin și comercianții se pregătesc pentru cea mai intensă perioadă din acest an: sărbătoarea Paștelui. Cu mic cu mare, românii fac liste și pornesc la cumpărături.

Consumatorul din România a învățat să fie mai ponderat și nu mai consumă foarte multă mâncare în perioada sărbătorilor de Paște, cum o făcea în anii trecuți. Astăzi, cu 200 – 300 de lei, el își umple „coșul de cumpărături“ cu produse tradiționale. Suma s-a redus, într-un fel, la jumătate, fără a fi însă o regulă: procentul celor care cumpără doar atât cât consumă este încă foarte mic. Așa că, în perioada premergătoare Paștelui, comercianții se pregătesc pentru cozi uriașe și încasări pe măsură.

„Cu o săptămână înaintea acestei sărbători, vânzările cresc, în medie, cu aproximativ 25-30% față de o perioadă normală“, spune Andreea Mihai, director de Marketing și Comunicare Carrefour România. Sau chiar mai mult. Din datele furnizate de Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR), reiese că, în medie, consumul de alimente are un avans de 35%.

Și nu, nu este o exagerare. Răsfoind printre încasările adunate anii trecuți, sumele se apropie de 100 de milioane de euro doar pentru ouă, cozonaci şi băuturi. Altfel spus, numai din aceste produse, comerciații vor încasa zeci de milioane de euro.

„Există oameni care se descurcă cu 200 de lei și reușesc să aibă de toate pe masă, și există familii care cheltuiesc mii de euro. Din păcate, la noi cultura privind risipa alimentară nu există. De aceea, în zilele premergătoare oricărei sărbători, asistăm la aglomerații mari, în special în hipermarketuri. Dacă și piețele și magazinele de profil ale producătorilor autohtoni ar fi atât de solicitate, atunci, cu siguranță, efectul s-ar simți în întreaga economie“, spune Cora Muntean, președintele ANCMMR. Chiar și așa, nu s-ar justifica risipa din această perioadă. De ce s-a ajuns aici? Ei bine, cultura consumului s-a dezvoltat haotic în România. „Îmbogățiți“ peste noapte cu produse „internaționale“, ambalate strălucitor, românii nu au știut să spună „pas“ produselor de care chiar nu aveau nevoie.

„Există oameni care fac un efort foarte mare pentru a cumpăra mult, aruncă mult, apoi rabdă. Încărcatul excesiv al meselor este o aroganță. Cine nu-și permite suportă ulterior lipsuri mari. Cei care-și permit se laudă apoi cât au aruncat. Nicio situație, nici alta nu este normală pentru o societate evoluată și responsabilă. Coșul pentru sărbătoarea Paștelui conține ouă, miel, cozonac, vin și, în mod ciudat, sarmale, care sunt specifice sărbătorilor de iarnă“, mai spune Cora Muntean, conform capital.ro.

Astăzi, marii retaileri precum Carrefour, Lidl, Mega Image sau Auchan adună sute de tone de marfă și triplează achizițiile pentru produsele tradiționale. Nu e de mirare, anual se vând peste 150 de milioane de ouă, între 30 și 40 de milioane de litri de băuturi alcoolice și circa 8 milioane de cozonaci. La toate acestea se adaugă carnea de miel, în fiecare an fiind sacrificați câteva milioane de miei.

Citește mai multe AICI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.