Reînceperea cursurilor pentru elevi depinde de situația epidemiologică din fiecare localitate în parte. Potrivit informaților oferite de Ministerul Educației, sunt patru scenarii de redeschidere a școlilor. Dacă incidența cazurilor de coronavirus este de sub 1/1.000 de locuitori – scenariul verde -, elevii și profesorii revin fizic în sălile de curs.
Scenariul galben, cu rate de infectare cuprinse între 1 și 3 la mia de oameni, presupune un sistem hibrid, în care vor face ore fizic copiii de grădiniță și elevii din ciclul primar și cei din anii terminali, care au de susținut examenele naționale. Acolo unde incidența este între 3 și 6/1.000 de locuitori, școlile se deschid doar pentru preșcolari și pentru cei din ciclul primar.
Mai există și posibilitatea ca toate orele să se desfășoare online, acolo unde incidența este mai mare de pragul de 6. În această situație erau, la începutul săptămânii, trei localități din Timiș: Dumbrăvița, Parța și Șag.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a prezentat și situațiile în care, indiferent de rata de infectare, elevii sau profesorii rămân acasă. Așadar, vor face ore în fața ecranului calculatorului elevii care au contraindicații medicale pentru prezență fizică sau au vulnerabilități, elevii care au aparținători în familie care au vulnerabilități medicale, certificate ca atare, elevii care prezintă simptome și profesorii care prezintă vulnerabilități sau simptome.
Potrivit ultimelor declarații ale inspectorului școlar general din județul Timiș, unitățile de învățământ ar fi pregătite de redeschidere.
„Unitățile de învățământ sunt pregătite să înceapă activitatea didactică. Decizia nu aparține IȘJ, ci se ia la nivel național și la nivel județean, depinde de gradul de infectare. Școlile sunt pregătite să înceapă din toate punctele de vedere: echipamente, materiale, dezinfecție. Se renunță de tot la sistemul hibrid. Așteptăm data de 2 februarie, atunci se va stabili noul ghid pentru reînceperea școlii. Aici se va reconfigura distanța între elevi. Poate mergem ca în Franța, unde nu există distanță între elevi și copiii stau cu masca pe față.
În zona urbană avem clase supraaglomerate și, dacă trebuie să respectăm distanțarea fizică, nu putem să acoperim în totalitatea”, a declarat Marin Popescu, inspectorul școlar general din Timiș.
Aceeași problemă se ridică și pentru școlile din mediul rural. Dascălii spun că, în comunele care au absorbit elevii din satele din prejmă sau care funcționează în clădiri vechi, distanțarea este imposibil de respectat.
„Cred că se impune să se vină cu precizări foarte clare legate de varianta hibrid. Una este să meargă pe cele trei scenarii și alta să se meargă pe hibrid. Am înțeles că de pe data de 8 se termină cu hibridul, revenim normal la școală. Ceea ce înseamnă că o clasă cu 30 de elevi va rămâne în aceeași sală. Toți! Dacă nu se acceptă hibrid pe două săptămâni, adică jumătate să stea acasă, jumătate să vină la școală, și astfel, unde nu există spații, să se poată asigura distanțarea, eu zic că este un lucru extrem de periculos. Să introduci în niște încăperi mici, în mediul rural, unde școlile sunt, în cea mai mare parte, școli ce funcționează în vechile case săsești, chiar și cele nou construite nu au capacitatea de a primi împreună 30 de copii, eu spun că este o problemă. Nu peste tot în mediul rural avem efective foarte mari, dar acolo unde școlile au fost comasate din satele aparținătoare sunt copii foarte mulți. La 30 de copii într-o clasă, fără noțiunea de hibrid va fi foarte greu să se respecte distanțarea fizică”, a spus Aura Danielescu, cadru didactic și fost inspector școlar general în Timiș.
Există însă și unele soluții pentru a se respecta distanța între elevi. Aceasta presupune dublarea orelor, spun cei de la Inspectoratul Școlar Timiș.
„În momentul în care trebuie să păstrăm acea distanțare fizică, este clar că ar trebui să dublăm numărul de ore. Dacă eu sunt, de exemplu, profesor de fizică și ar trebui să predau cu distanțare fizică, ar trebui să fac cu jumătate de clasă acum, cu cealaltă jumătate ora următoare sau mai târziu, în aceeași zi. Dacă fac 50 de minute cu jumătate de clasă, trebuie să fac 50 de minute și cu cealaltă jumătate. Astfel, s-ar dubla numărul de ore”, a mai explica Popescu.
Mai există o situație specială, provocată de pandemie. Unii profesori cu boli cronice sunt nevaccinați și trebuie să stea acasă. Aceștia vor preda online, de la domiciliu. Atunci, elevii vor sta în clase și vor fi supravegheați de personalul auxiliar al școlii, sunt sunt laboranzii, bibliotecarii sau secretarele.
Vaccinarea cadrelor didactice, în ritm de melc
În județul Timiș au fost vaccinate peste 400 de cadre didactice. Puțin, dacă ne gândim că la catedră predau aproape 6.900. Vestea bună este că peste 3.000 de dascăli doresc să se vaccineze, însă numai jumătate dintre ei au și reușit să se programeze. Acestea sunt statisticile din sistemul public de educație.
În unitățile de învățământ private predau aproximativ 360 de profesori, din care numai 25% s-au înscris pe listele pentru vaccinare și doar 70 au reușit să obțină o programare. Norocoși au fost peste 20 de dascăli care au și fost imunizați.
Părinții și elevii, speriați de revenirea la clasă
Părinții și elevii sunt speriați de revenirea la clasă. Unii spun că nu își vor trimite copiii la școală chiar dacă acest lucru este permis de pandemie. Sunt și părinți care de-abia așteaptă să-și ducă copiii înapoi la școală.
„Sunt părinți care nu vor să-și trimită copiii la școală indiferent de rata incidenței și sunt părinți care vor să-și trimită copiii la școală indiferent de rata incidenței. Vorbim despre două tabere sensibil egale. Din acest punct de vedere, noi am propus Ministerului Educației, dar nu este agreată varianta noastră, ca opțiunea de a te prezenta la școală față-n față să fie a familiei. Așa, îi mulțumeam și pe cei care vor să înceapă școala, și pe cei care nu vor și rămân în online, răspundeau practic pentru calitatea îndoielnică la nivelul sistemului hibrid”, a transmis Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.
Un părinte și-a transmis și el neliniștea pe o rețea de socializare. Și acesta crede că sistemul de învățământ românesc nu poate oferi protecția necesară elevilor și profesorilor în pandemiei. Nu sunt spații suficiente, mai sunt școli cu toaleta în curte sau fără apă curentă sau apă caldă.
„Vă rog respectuos să aveți în vedere îngrijorarea a mii și mii de părinți și elevi față de intenția redeschiderii școlilor în data de 8 februarie. În contextul în care, la nivel european și mondial, specialiștii recomandă prudență și chiar înăsprirea măsurilor de siguranță, ideea redeschiderii școlilor în România este nerealistă și hazardată. Pe lângă pericolul noii tulpini a virusului, vă rog să aveți în vedere și situația de facto din foarte multe unități de învățământ din România: clase supraaglomerate (30–35 de elevi), incapacitatea managerială, logistică, materială și financiară de a gestiona reguli riguroase de siguranță și igienă, o mentalitate și o abordare superficiale în legătură cu periculozitatea noului coronavirus, procentul extrem de redus al personalului din învățământ care s-a vaccinat sau care urmează să se vaccineze cu a doua doză până pe data de 8 februarie. Aceasta este cruda realitate și nu cred că trebuie să o ascundem sub preș. Credem că avem dreptul să ni se asigure această opțiune, fără impunerea unor condiții birocratice. Cei care doresc să se întoarcă în școli sunt liberi să o facă, dar credem că trebuie luat în seamă și dreptul părinților și al copiilor de a solicita învățarea online”, este mesajul către autorități al unui părinte.
Și elevii sunt îngrjorați. Deși își doresc să-și revadă colegii și profesorii față în față, tinerii sunt sceptici. Consiliul Național al Elevilor atrage atenția asupra mai multor aspecte care condiționează, în mod fundamental, redeschiderea în siguranță a unităților de învățământ.
Capacitatea cabinetelor școlare din cadrul unităților de învățământ de a realiza teste rapide este una semnificativ scăzută, dat fiind faptul că multe dintre cadrele medicale școlare (medici și asistenți) sunt, la momentul de față, detașate de către direcțiile de sănătate publică în diferite instituții, susțin elevii. În plus, chiar dacă toate aceste cadre medicale s-ar afla în școli la momentul începerii celui de-al doilea semestru, numărul acestora nu este nici pe departe suficient. La momentul de față, există 4.904 cadre medicale (1.302 medici și 3.602 asistenți medicali) arondate la peste 18.000 de unități de învățământ preuniversitar. Așadar, dacă măsura testării rapide a elevilor va fi implementată în școli, este imperioasă creșterea finanțării pentru cabinetele de medicină școlară și suplimentarea numărului de posturi pentru personalul specializat.
Conform datelor Institutului Național de Sănătate Publică, din 3.424 unități de învățământ evaluate, 301 nu au autorizație sanitară de funcționare, 168 dintre acestea nu se încadrează în standardele actuale privind condițiile de igienă din școli, iar 132 fie nu sunt aprovizionate cu apă potabilă, fie nu au apă potabilă adecvată din punct de vedere microbiologic. Din acest motiv, solicităm realizarea, de către inspectoratele școlare județene, a situației privind unitățile de învățământ care nu dispun de autorizație sanitară și sprijinirea acestora de către ISJ-uri/ISMB în obținerea acestor autorizații.
„Ne aflăm într-un moment crucial pentru elevii din România. Am susținut, încă de la bun început, descentralizarea deciziei privind redeschiderea școlilor, cât timp acest lucru este realizat cu precauție și asigurând factorilor locali indicațiile și resursele necesare redeschiderii școlilor în siguranță. E momentul ca autoritățile centrale să dea dovadă de celeritate și să vină în sprijinul elevilor, pentru ca aceștia să se poată întoarce la școală în siguranță, acolo unde acest lucru este posibil”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.
În județul Timiș sunt 600 de clădiri ce găzduiesc unități de învățământ, aproximativ 94.000 de elevi și preșcolari și 9.200 de angajați în sistemul de învățământ.
Studenții, între online și cursuri fizice
Din 15 februarie, studenții de la Universitatea de Medicină și Farmacie Timișoara vor reveni la cursuri. Însă, pentru partea practică, pentru că nu poți deveni medic doar cu ore online. Acest lucru este posibil deoarece foarte mulți tineri și profesori s-au vaccinat deja.
„Începând cu 15 februarie va trebui să reluăm activitatea didactică, evident păstrând reglementările legale în vigoare. Faptul că marea majoritate a cadrelor didactice și studenților vor fi vaccinați cred că va permite acest lucru. Cursurile se vor putea ține onsite sau online, în funcție de condițiile epidemiologice, lucrările practice vrem să le ținem față în față”, a declarat prof. univ. dr. Octavian Crețu, rectorul UMF Timișoara.
Și la Universitatea Politehnica Timișoara se dorește revenirea studenților la școală din 15 februarie. Fiecare facultate va decide dacă îi va chema pe studenți în amfiteatre. Important este ca lucrările practice să se realizeze față în față. Însă, conducerea UPT nu exclude și păstrarea, într-o oarecare măsură, a predării online.
„Vom merge pe aceeași abordare legată de capacitățile facultăților de a desfășura anumite ore, dorința studenților, ne vom lega puțin și de campania de vaccinare. Dacă aceasta se va desfășura, cadrele didactice vor avea o altă deschidere… Dar depinde de cât de rapid se desfășoară aceasta. Dacă nu, vom merge pe varianta de la începutul anului universitar. E important ca studenții să se întoarcă la laboratoare pentru ca să nu piardă componenta aceasta de faţă în faţă şi de lucru direct pe anumite instalaţii”, a spus conf. univ. dr. ing. Florin Drăgan, rectorul UPT.
La Universitatea de Vest din Timișoara vor reveni în săli studenții de la specializările vocaționale, cum sunt cei de la Arte. Spațiile generoase permit distanțarea fizică, și astfel se pot ține orele practice. Tinerii care pot, vor continua studiile online. Totul ține de evoluția epidemiei, spune conducea UVT. Trebuie să se ia în calcul incidența mare din județul Timiș și nu vor reveni în amfiteatre toți studenții și profesorii decât atunci când situația epidemiologică o permite. O veste bună este că aproape tot personalul universității a fost vaccinat.
Tinerii care învață la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului mai așteaptă până vor afla cum se vor relua cursurile. Senatul universității nu a decis încă în ce condiții îi vor chema pe studenți la ore.