Proiectul „Realizare și Conectare la Sistemul Inteligent de Transport de Parcări Sigure și Securizate în România, de-a lungul rețelei de drumuri TEN – T -2015-RO-TM-0137-M” a fost lansat miercuri, 26 octombrie la Lugoj. Finanțat prin Programul Connecting Europe Facility 2014-2020, direct de către Comisia Europeană, proiectul își propune să dezvolte primele 4 parcări sigure și securizate din România care vor fi integrate în rețeaua europeană de spaţii de staționare sigure si securizate pentru camioane şi vehicule comerciale. Până la începutul anului 2018, în zona Lugojului, o parcare deja existentă și funcțională va fi modernizată, iar alte trei parcări sigure si securizate vor fi construite de la zero.
Proiectul include de asemenea implementarea și utilizarea operațională a sistemelor de transport inteligente (STI) pentru serviciile de informaţii referitoare la spaţii de parcare sigure şi securizate. Astfel va fi optimizată utilizarea spațiilor de parcare, iar șoferii sau societățile de transport vor avea posibilitatea să ia mai ușor decizia asupra momentului și locului potrivit pentru staționare. Manualul de bune practici realizat în cadrul proiectului va fi transparent și accesibil operatorilor de parcări care vor putea prelua modelul de succes.
„Ne dorim să constituim un punct de plecare, un model pentru cei care sunt interesați de domeniul transporturilor rutiere. Avem prevăzute, pe lângă construcția efectivă a celor patru parcări securizate, și demararea unui amplu studiu care să ne ofere atât o perspectivă legală cât și una tehnică asupra modalităților de a dezvolta acest tip de investiții. Un alt obiectiv important al proiectului este crearea unui soft disponibil pentru transportatori care să le ofere informații precise despre rețeaua de parcări securizate pe care le pot găsi pe rutele lor”, a spus Daniel Gabriel Olariu, managerul companiei Ausnit, Olariu și Asociații și vicepreședinte ESPORG (Organizația Europeană a Parcărilor Securizate).
Conform normelor europene „LABEL”, pentru a fi considerată sigură și securizată, o parcare trebuie să îndeplinească o serie de standarde cum ar fi bariere la intrare și la ieșire, să fie monitorizată video, să fie iluminată, păzită și împrejmuită.
Valoarea totală a proiectului este de 5 milioane de euro dintre care 4, 25 milioane reprezintă finanțarea Comisiei Europene, iar 750 mii de euro este contribuția companiei Ausnit, Olariu și Asociații, companie care a depus cererea de finanțare și gestionează acum proiectul.
Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF) este implementat în baza Regulamentului (UE) nr.1316/2013 al Parlamentului şi Consiliului și sprijină implementarea proiectelor de interes european care vizează dezvoltarea și construcția unor infrastructuri și servicii noi, precum și modernizarea infrastructurilor și serviciilor existente în sectoarele: transport, telecomunicații, energie.
CEF acordă prioritate conexiunilor lipsă din sectorul transporturilor vizând accelerarea investițiilor în domeniul rețelelor transeuropene, în special în finalizarea coridoarelor de transport la nivel european și urmărește să mobilizeze finanțarea provenind atât din sectorul public, cât și din cel privat.
Este vorba de „parcări sigure și securizate” pentru camioane şi vehicule comerciale (pentru TIR-uri) si nu de „primele 4 parcări inteligente din România”, cum pretinde titlul, pentru ca in Bucuresti, de exemplu, sunt deja vreo saptezeci de parcari inteligente, pe verticala (prima a aparut prin 2009) si, probabil, mai sunt si in alte orase. Prin Timisoara trece un coridor European, o artera de circulatie pentru TIR-uri spre Bulgaria, Grecia, Turcia, asa ca este normal sa apara aici aceste parcari securizate, tot asa cum este normal sa fie birou vamal la Giurgiu.