Un proces dintre Primăria Timișoara și Curtea de Conturi, judecat în primă instanță la Tribunalul Timiș, scoate la iveală că municipalitatea a plătit lucrări de salubritate stradală fără să verifice în teren dacă lucrările au fost executate. Primăria Timișoara a pierdut procesul.
Un control al Curții de Conturi la Primăria Timișoara a scos la iveală că în luna ianuarie 2021 au fost plătite lucrări de salubrizare stradală de peste 700.000 de lei, fără a avea toate documentele justificative pentru recepția serviciilor.
Concret, Curtea de Conturi a constatat că Primăria Timișoara a făcut plăți pentru salubritate stradală fără ca inspectorii Primăriei Timișoara să verifice situația efectiv în teren. Mai mulți angajați care au semnat situațiile de lucrări erau în concediu medical în perioada în care au „recepționat” serviciile de curățenie.
Primăria Timișoara s-a apărat în proces spunând că „o perioadă din luna ianuarie 2021, consilierii din cadrul compartimentului de specialitate au semnat procesele-verbale de recepție la revenirea din concediul medical”.
Municipalitatea a considerat că „prevederile contractuale au fost respectate (respectiv ordonanțarea plății către executant a fost dispusă în mod legal), prin aceea că persoanele desemnate să semneze procesele-verbale de recepție aflate în concediu medical au urmărit îndeplinirea programului zilnic de prestare a activității de salubrizare stradală executată de operator, prin sistemul GPS cu care sunt dotate utilajele”.
În plus, Primăria Timișoara a mai arătat că prin semnarea situațiilor de lucrări, inspectorii aflați în concediu medical și-au „asumat” faptul că firma de salubritate a făcut curățenie.
Tribunalul Timiș, unde s-a judecat procesul, a decis că apărarea Primăriei Timișoara nu stă în picioare pentru că, prin faptul că utilajele au mers pe o stradă, nu înseamnă că lucrările au fost și efectuate.
„Contrar susținerii reclamantului (n.r. Primăria Timișoara), faptul că angajații din cadrul autorității reclamante, aflați în concediu medical, au urmărit îndeplinirea activității de curățare și transportul zăpezii de pe căile publice prin sistemul GPS cu care sunt dotate utilajele și au semnat Jurnalul de activitate pe timp de iarnă, la revenirea din concediul medical, nu îndreptățea reclamantul la decontarea lucrărilor efectuate, având în vedere faptul că monitorizarea deplasărilor efectuate de către prestator în vederea prestării serviciului public de curățare și transport al zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau îngheț în Municipiul Timișoara, nu presupune și verificarea modului în care s-a prestat activitatea”, se arată în sentința Tribunalului Timiș, care nu este definitivă.
Judecătorul a mai arătat că „nu simpla deplasare a operatorului în vederea executării obligației de salubrizare stradală conduce la plata acestui serviciului, ci doar în cazul în care se constată conformitatea prestației astfel executate (cu excluderea unei prestări incomplete a operațiunilor sau o prestare necorespunzătoare care nu permite admiterea la plată a operațiunii), pe baza proceselor verbale de recepție zilnică, autoritatea este îndreptățită să ordonanțeze plata în condiții de legalitate”.
Potrivit sentinței, „doar în măsura în care ar fi fost confirmată prestația, pe baza Jurnalului de activitate zilnică pe timp de iarnă, autoritatea reclamantă (n.r. Primăria Timișoara) putea dispune plata serviciului astfel prestat în condiții de legalitate”.
Tribunalul a decis că „nu este acesta cazul de față, cât timp angajații din cadrul instituției reclamante nu au procedat la verificarea conformității prestației efectuate, prin semnarea zilnică a Jurnalului de activitate pe timp de iarnă, acest document fiind semnat (o perioadă din luna ianuarie 2021) ulterior revenirii din concediu medical a persoanelor abilitate să semneze acest document”.
Sentința Tribunalului Timiș nu este definitivă, putând fi atacată cu recurs.
Sursa: https://adevarul.ro/