Toamna și-a intrat deja în drepturi, și autoritățile din Timiș încearcă să nu mai fie luate prin surprindere de eventualele zăpezi din această iarnă, așa cum se întâmplă an de an. Dacă unele instituții și-au luat măsuri din timp pentru a avea, la nevoie, toate utilajele și materialele antiderapante necesare, Primăria Timișoara întârzie să semneze sau să delege un contract pentru deszăpezirea străzilor. Pe de altă parte, Consiliul Județean Timiș și Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara au început să se aprovizioneze cu materiale antiderapante și susțin că dispun de utilajele necesare pentru intervenții.
Primăria Timișoara, deszăpezire doar pe hârtie
Timișoara nu are nici acum contracte pentru serviciile de deszăpezire și salubrizare. Cu toate că aleșii locali au aprobat caietele de sarcini și modelele de contracte în 5 septembrie, licitațiile nu au fost pornite.
Documentele pentru organizarea licitației au fost aprobate în cadrul Consiliului Local Timișoara. Însă, cum ne-am obișnuit deja, birocrația mare și eventualele contestații la licitații ar putea prinde orașul în plină iarnă fără străzi măturate sau deszăpezite.
Administrația locală vrea să delege aceste servicii societăților din subordinea sa. Pentru acest lucru este nevoie de alte aprobări de la Consiliul Concurenței, ceea ce înseamnă altă birocrație și mult timp pierdut. Totuși, există o soluție de avarie în caz de forță majoră. Dacă ninge puternic și Timișoara nu are contract de deszăpezire, atunci primăria poate semna contracte în regim de urgență, pe o perioadă limitată de timp.
Drumurile județene, sub control… pentru prima parte a iernii
Reprezentanții Consiliul Județean Timiș transmit că au început achiziționarea stocurilor de material antiderapant pentru deszăpezire. Acestea vor ajunge în bazele de profil din județ în etape. Astfel, materialele antiderapante și cele chimice necesare deszăpezirii vor fi la dispoziția drumarilor până în 1 decembrie — 30% din necesar; și până în 31 decembrie — 50% din necesar, urmând ca restul, până la 100%, să se realizeze în funcție de condițiile meteo și de stocurile rămase neutilizate.
„Pe drumurile judeţene se acţionează cu amestec de material antiderapant (nisip) şi sare, proporţionarea comandată a amestecului fiind de 70% nisip şi 30% sare (cu dozaj de 100–300 g/mp), iar în cazuri forțate, de 1:1, conform Normativ privind condiţiile tehnice şi metodologia de testare a materialelor antiderapante şi a fondanţilor chimici, utilizate pentru întreţinerea drumurilor pe timp de iarnă, indicativ NE 030-2004. Cantităţile de carburanţi (benzină, motorină) pentru minimum 14 zile de acţionare la utilaje proprii se vor stabili în funcţie de numărul autovehiculelor şi autoutilajelor din fiecare bază, iar stocurile se vor menţine la acest nivel prin completarea pe toată perioada iernii”, transmite Consiliul Județean Timiș.
Contracte și loturi de deszăpezire pentru drumurile naționale
După principiul „vara fă-ți sanie, și iarna barcă”, CNAIR a început din august să se pregătească de deszăpezirea pentru sezonul rece 2018–2019. Compania a semnat un contract cu un nou furnizor de sare. Valoarea lui e de 100 de milioane de lei.
„Astăzi, 03.08.2018, CNAIR SA a semnat cu Societatea Națională a Sării (Salrom) un contract de achiziție a 400.000 tone de sare necesară pentru activitățile de deszăpezire ce se vor desfășura în iarna 2018–2019”, a transmis CNAIR.
Contractul a fost semnat pentru 108 milioane de lei. Sarea produsă va fi distribuită în funcție de nevoi, direcțiilor regionale de drumuri și poduri din toată țara și, implicit, și la Timișoara.
În cele 45 de baze de deszăpezire de pe raza regionalei au început să ajungă, în septembrie, primele transporturi de material antiderapant.
„DRDP Timișoara a început pregătirile pentru sezonul de iarnă. În depozitele districtelor au intrat primele transporturi cu material antiderapant. Sezonul de iarnă pentru drumari începe în 20 octombrie, pentru bazele de munte, și în 1 noiembrie, în bazele de șes”, transmite direcția.
La nivelul DRDP Timișoara, există contracte de deszăpezire pentru toate drumurile naționale aflate în administrare, precum și pentru loturile de autostradă. Acestea au fost semnate în toamna anului 2017, au o durată de 4 ani, iar anul trecut DRDP Timișoara a decontat peste 18 milioane de lei.
Situația contractelor este următoarea:
— Lotul 1 – SDN Arad — SC DIFERIT SRL;
— Lotul 2 – SDN Caransebeș — Asocierea SC RIPOSTA TRANS SRL & SC ATHOS COM SRL;
— Lotul 3 – SDN Deva — Asocierea SC GIGA RENA SRL & SC INSTAL ROS SRL;
— Lotul 4 – SDN Orșova — SC ROUTE CENTER CONSTRUCT SRL;
— Lotul 5 – SDN Timișoara — Asocierea SC ATHOS COM SRL & SC RIPOSTA TRANS SRL;
— Lotul 6 – A 1 Cunța – Ilia — SC DIFERIT SRL;
— Lotul 7 – A1 Ilia – Remetea Mare — SC TREDECO HOLDING SRL;
— Lotul 8 – A1 Remetea Mare – Nădlac — SC TREDECO HOLDING SRL.
DRDP Timișoara are deja pregătite peste 4.700 de tone de sare pentru intervenții pe drumurile naționale și pe autostrada A1, în total, în această iarnă, preconizându-se un necesar de 17.800 de tone.
Sistemele de apă și canal, monitorizate peste iarnă
O problemă cu care se confruntă autoritățile în iernile geroase este nefuncționarea corespunzătoare a sistemului de apă și de canalizare. Pentru a fi pregătiți, reprezentanții Aquatim – operatorul care are în întreținere aproape tot județul Timiș -, încep să ia unele măsuri.
Programul pregătirilor de iarnă cuprinde 117 lucrări realizate cu forţe şi mijloace proprii, respectiv prin terți, în valoare de 55.9620 lei, fiind structurat pe secţii, sectoare şi sucursale — Anexa nr. 1, după cum urmează:
⦁ Sector Apă de Suprafaţă are prevăzute 16 lucrări în valoare de 62.100 lei;
⦁ Sector Apă de Adâncime are prevăzute 12 lucrări în valoare de 6.200 lei;
⦁ Sector Întreținere-Exploatare are prevăzute 5 lucrări în valoare de 3.150 lei;
⦁ Sector Epurare are prevăzute 11 lucrări în valoare de 396.620 lei;
⦁ Sector Mentenanţă M.E.C. și Sector Mentenanţă Auto au prevăzute 5 lucrări în valoare de 26.000 lei;
⦁ Sector Mentenanţă Reţele Apă și Sector Mentenanţă Reţele Canal au prevăzute 6 lucrări în valoare de 16.100 lei;
⦁ Serviciul Administrativ și Patrimoniu are prevăzute 4 lucrări în valoare de 3.500 lei;
⦁ Serviciul Achiziţii Publice are prevăzute 9 lucrări în valoare de 4.450 lei, precum și sarcina de a asigura materialele şi stocurile minime prevăzute în prezentul program.
⦁ Sucursala Buziaş are prevăzute 9 lucrări în valoare de 5.300 lei;
⦁ Sucursala Deta are prevăzute 12 lucrări în valoare de 11.600 lei;
⦁ Sucursala Făget are prevăzute 10 lucrări în valoare de 8.200 lei;
⦁ Sucursala Jimbolia are prevăzute 9 lucrări în valoare de 9.000 lei;
⦁ Sucursala Sânnicolau Mare are prevăzute 9 lucrări în valoare de 7.400 lei;
⦁ Compartimentul pentru Situaţii de Urgenţă asigură coordonarea şi verificarea activităţilor de:
— reparație, încărcare şi verificare a stingătoarelor (executate de terți);
— verificare la scadență a hidranţilor interior şi exteriori (executate de terți);
— verificare periodică a sistemelor de detecție și alarmare la incendiu (executate de terți);
— verificarea executării lucrărilor anuale de verificare și curățare a coșurilor de evacuare a fumului (executate de terți);
— control asupra respectării actelor de autoritate privitoare la perioadele cu temperaturi extreme şi, respectiv, lucrul cu foc deschis în cadrul obiectivelor AQUATIM SA.
Lucrările care depăşesc posibilităţile tehnice ale AQUATIM se referă la reviziile instalaţiilor de încălzire din centralele termice, gestionate prin contracte de service cu terţe societăţi specializate, precum și la revizia, repararea și încărcarea stingătoarelor.