Pentru că am intrat deja în perioada reducerilor de iarnă, ANPC oferă un ghid detaliat cu privire la drepturile consumatorului în ceea ce privește achizițiile online, dar și cele din magazinele fizice.
Într-o postare pe pagina sa de Facebook, Paul Anghel directorul ANPC informează consumatorii cu privire la modurile de a compara prețurile, dar și normele pe care magazinele online ar trebui să le respecte cu privire la afișarea reducerilor la produse.
De asemenea consumatorii sunt atenționați că ar trebui să urmărească prețurile magazinelor din timp.
Paul Anghel, directorul ANPC
„Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei si cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Există mai multe comparatoare de prețuri unde poate fi verificată evoluția în timp a prețurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale si face ca magazinele să evite, in general, afișarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile privind reducerea de pret?
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior.
Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț. (…)
Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și usor de identificat perioada în care preț ul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de pret exprimată in valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
• fie prin mentionarea noului pret lângă prețul anterior, barat;
• fie prin mențiunile „pret nou”, „pret vechi” langă sumele corespunzătoare;
• fie prin menționarea procentului de reducere si a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat”, informează Paul Anghel, directorul ANPC.
Directorul ANPC oferă și detalii amănunțite pentru achizițiile online. Atenționează consumatorii că trebuie să cumpere produse de pe ale căror adresă este securizată. În partea de sus a adresei site-ului acestea au mențiunea „https”, însoțită de figura unui lacăt.
Clienții sunt informați să nu ofere pin-ul cardului la achizițiile online. Clienții sunt îndrumați să se uite la specificațiile produselor înainte să le cumpere, să verifice dacă părerile despre produse care se regăsesc pe pagina de internet a magazinului sunt lăsate de clienți reali și ce spun despre ele.
De asemenea, cumpărătorii trebuie să citească termenii și condițiile înainte de a cumpăra un produs, să verifice care este perioada returului, dar și condițiile de retur în magazinul respectiv. În mod normal, conform legii, la unele categorii de produse, cumpărătorii beneficiază de posibilitatea returului la cel mult 14 zile de la achiziționarea produsului, în cazul în care nu li se potrivește.
În cazul electronicelor, de pildă, acestea pot să ajungă la client defecte. În acest caz, clientul poate opta pentru înlocuirea produsului sau, după caz pentru repararea acestuia, pe cheltuiala vânzătorului.
În cazul în care clienții sunt nemulțumiți de calitatea produselor sau de serviciile oferite de magazin în sine și consideră că producătorul sau magazinul, după caz, încalcă drepturile consumatorului, aceștia sunt îndemnați să sesizeze
Centrul European al Consumatorilor din România , dacă firma este situată pe teritoriul U.E.