Percheziţii, miercuri dimineaţa, la sediul CFR Marfă din Timişoara şi în alte 8 judeţe din ţară, dar şi în Bucureşti. Mascaţii au intrat în 63 de locaţii pentru a ridica probe şi spun că 40 de persoane vor fi duse la audieri. Prejudiciul în acest dosar se ridică la 6,3 milioane de euro.
Grupul infracţional vizat de procurori constă în directori CFR Marfă, funcţionari publici şi o firmă de fier vechi din Călăraşi. Conducerea CFR Marfă a casat 2.450 de vagoane însă sub preţul real. Mai exact, vagoanele trebuia încadrate la „fier vechi greu” sau „fier vechi special” (oţel), dar au fost vândute ca fier vechi.
Potrivit anchetatorilor, „prețul de achiziție a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru “deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro/ tonă. Rezultă că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul “deșeurilor fier vechi greu”.
Percheziţiile au loc în judeţele: Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinți, Călărași, Arad, Teleorman, Dâmboviţa şi în Bucureşti. Sunt vizaţi directorul general CFR Marfă, Mihuț Constantin Crăciun, directorul Operațiuni Dezvoltare MR, Daniel Ciobanu, directorul Departament Vânzări – Trafic, Eugen Tudor, directorul Economic – Financiar Pavel Bărculeț, managerul Juridic, Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic Constantin Alupoaie, directorul vagoane Florin Enache, șeful Biroul Urmărire Contracte Mariana Căpățână, şeful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu. Aceștia au inițiat vânzarea la bursa de mărfuri a celor 2450 de vagoane la preț de fier vechi, prin subevaluarea lor și obținerea unui preț mai mic decât valoarea reală. Astfel s-a ajuns la prejudiciul de 6,3 milioane de euro.
Update 1: Şefii CFR Marfă au omis intenționat din acte cantitățile de fier
Procurorii DIICOT Timişoara spun ca suspecții au întocmit dosarele de casare pentru vagone fără să noteze cantitățile de fier ce urma să fie vândut.
„În vederea preluării deșeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul fiecărei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor societăţii de transport câte un reprezentant care, conform ”Convenției comune de lucru”, a întocmit împreună cu reprezentanții comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de tăiere, note de cântar etc, documente în care, cu știință, s-a omis menționarea cantităților de deșeuri de oțel și de fier greu.
De asemenea, unii dintre reprezentații firmei de colectare a deşeurilor au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, amenințând intervenția pe lângă conducerea unității în vederea destituirii din funcție, în cazul în care nu se conformau planului infracțional.
Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de 35.002,12 tone de oțel și 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fier vechi”, transmite DIICOT.
Update 2: Primii suspecți au ajuns la sediul DIICOT Timişoara. Patru persoane, angajaţi ai CFR Marfă Timiş, au fost aduşi cu escortă la DIICOT unde vor fi audiaţi de procurori. Suspecții de la Bucureşti vor fi şi ei aduşi pentru audieri tot la Timişoara.
Update 3: Alte 8 persoane aduse la audieri Încă 8 persoane, suspecți şi martori, au ajuns la DIICOT la audieri. Unum dintre ei a declarat ca s-au ocupat dor de revizia vgonelor ce urmau să fie castate. Ar fi vorba despre 200 de vagoane din Timişoara, din totalul de 200, spunea angajatul CFR.