Modernizarea căii ferate între Simeria și Arad, două orașe din vestul țării, a intrat în linie dreaptă, după ce Ministerul Transporturilor a emis, la începutul acestei luni, ultima autorizaţie pentru reabilitarea infrastructurii de pe cei 78 de kilometri, care va permite circulația trenurilor de călători cu o viteză de până la 160 km/h.
Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, care modernizează cei 78 de kilometri de infrastructură feroviară între Simeria şi Arad, a început în forţă lucrările pe acest tronson, după ce a primit pe 6 iunie ultimele avize şi autorizaţii din partea companiei de stat CFR SA. Astfel, lucrările de modernizare a căii ferate, care include şi partea de electrificare – energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS, au intrat în linie dreaptă.
Reprezentanţii firmelor de construcţii ne-au explicat că „sunt atacate toate şantierele între Km 614-Bârza-Ilteu“. „Fără ultima autorizaţie nu aveam voie să atacăm toate şantierele, acum există front de lucru, am intrat cu toate utilajele, am decopertat kilometri de linie şi vegetaţie“, a declarat Cristian Becheru, reprezentantul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, câştigătorii celor două contracte, în valoare de 3,45 miliarde lei, fără TVA, pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b). Potrivit lui Cristian Becheru, pe sectorul Km 614-Bârza-2a se lucrează între staţiile Radna, Ghioroc, Păuliş şi Bârzava, iar pe lotul Bârza-Ilteu-2b lucrările se derulează între staţiile Bârzava, Căpruţa, Bătuţa, Săvârşin şi în apropiere de Ilteu.
Din cei 78 de kilometri de cale ferată, între Km 614-Bârzava-Ilteu, mai mult de jumătate, mai exact 41 km de infrastructură feroviară, se construiesc, pe un traseu nou, datorită noilor condiţii privind viteza de circulaţie a trenurilor, respectiv sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului ERTMS/ETCS Nivel 2. Astfel, în cadrul secţiunii km 614 – Cap Y Bârzava (2a), în lungime de circa 42 km de linie CF, 14 km de infrastructură feroviară se va construi pe un traseu nou. Pe porţiunea Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b), din cei aproximativ 36 km de linie de cale ferată, 27 de kilometri vor avea alt traseu.
Tunel şi patru poduri peste Mureş
Pe traseul secţiunii km 614 – Cap Y Bârzava (2a) se vor executa lucrări de terasamente şi consolidări pe 42,706 km, de construire a 13 poduri noi (dintre care două peste râul Mureş), modernizarea a 39 de podeţe, lucrări civile în cinci staţii de cale ferată (inclusiv halte comerciale şi puncte de oprire), lucrări de electrificare şi energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţa a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR), pe toată distanţa subtronsonului. Sursa de finanţare pentru reabilitarea subtronsonului km 614 – Cap Y Bârzava (2a), este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar valoarea totală estimată a contractului este de aproximativ 1,69 miliarde de lei (fără TVA).
Reabilitarea subtronsonului Bârzava – Ilteu 2b costă 1,763 miliarde de lei, fără TVA. În cadrul acestui proiect se vor executa lucrări de terasamente şi consolidări pe 36,123 km, 17 poduri, dintre care două peste râul Mureş, cinci podeţe, un tunel de 649 metri, şapte pasaje superioare/inferioare, lucrări civile în trei staţii de cale ferată, lucrări de electrificare şi energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS nivel 2 (ETCS nivel 2 + GSMR), pe toată distanţa subtronsonului. Lucrările de reabilitare a celor 78 km de cale ferată sunt finanţate din bani europeni (85%) şi fonduri de la buget (15%).
sursa: capital.ro