Drumul judeţean 691, care face legătura cu autostrada A1 şi cu județul Arad nu va fi lărgit prea curând. Autorităţile judeţene nu au făcut nici măcar exproprierile necesare. Până atunci, încearcă însă să păstreze asfaltul intact cântărindu-i pe cei care depăşesc tonajul admis. Este greu, pentru că pe aici trec sute de TIR-uri încărcate care degradează drumul.
Primul pas este amplasarea unui punct de control cu cântar care să verifice tonajul maşinilor. Anunţul de participare la licitaţie a fost postat zilele trecute pe site-ul Consiliului Judeţean Timiş.
„În prezent, starea tehnică a traseului prezintă degradări majore de tipul: cedări de capacitate, făgașe, rupturi de margine, denivelări pronunțate etc, datorate în special creșterii traficului greu de transport marfă”, se arată în studiul de fezabilitate.
Ultimul recensământ de circulaţie arată că în anul 2015, pe DJ691, au circulat aproape 4.500 de autovehicule pe oră, din care mai bine de jumătate camioane.
„Creșterea pronunțată a traficului greu din ultima perioadă se datorează volumului mare de transport a produselor de balastieră și carieră din județul Arad și de traficul de marfă atras de autostrada A1.
Degradările apărute în ultima perioadă se oglindesc prin creșterea exponențială a lucrărilor de întreținere de la cca 200,000 lei în anii 2012 și 2013 la 550,000 lei în 2014, de 1,165,000 lei în 2015 și 1,400,000 lei în 2016”, se mai arată în proiect.
Cântarul care urmează să fie amplasat pe DJ691 ar trebui să îi descurajeze pe marii transportatori să mai încalce limita de tonaj.
„Degradările pricipale de tipul cedărilor de capacități portante, conduc la concluzia de nerespectare de către transportatori a tonajului maxim admis pe drumurile publice din România respectiv de 115 KN/osie și 40 t/vehicul greutate totală”, spun autorităţile judeţene.
Studiul de fezabilitate prezintă două variante:
Varianta 1 : Cântărirea vehiculelor de marfă prin sondaj.
Varianta presupune amenajarea în afara părții carosabile a drumului județean a unei platforme laterale de 80 m lungime și 4 m lățime, separată de partea carosabilă a drumului județean de o insulă (delimitată cu bordură ridicată) de 3,5 m lățime.
Platforma dimensionată pentru trafic greu, se va executa în palier cu o îmbrăcăminte rutieră din beton asfaltic sau beton rutier de ciment.
Cântărirea vehiculelor de marfă se va realiza cu un cântar mobil, în zile și intervale orare stabilite de administratorul drumului județean.
Investiția inițială presupune amenajarea platformei de cântărire și dotarea administratorului drumului județean cu un cântar mobil, nefiind necesare și alte dotări (utilități, container-birou, etc.).
Această variantă ar costa 385.000 de lei.
Varianta 2 : Cântărirea permanentă a vehiculelor de mărfuri
Scenariul presupune următoarele investiții inițiale:
-Amenajarea platformei de cântărire (idem ca în varianta 1)
-Montarea unui cântar fix, înglobat în structura rutieră a platformei de cântărire
-Dotarea cu un container-birou cu toate utilitățile necesare (curent electric, apă curentă, fosă septică, mobilier, WC, aer condiționat etc.)
-Utilități: iluminat, cameră de supraveghere video, internet etc.
Scenariul presupune oprirea tuturor vehiculelor de transport mărfuri permanent zi/noapte, stabilirea eventualelor depășiri de tonaj și întocmirea actelor de contravenție (amenzi).
Varianta a doua ar costa 630.000 de lei.
Potrivit anunţului de licitaţie, CJ Timiş este dispusă să plătească 420.000 de lei pentru amplasarea cântarului. După finalizarea licitaţiei, câştigătorul are la dispoziţie o lună pentru întocmirea proiectului tehnic (în care se va alege varianta finală) şi apoi încă 2 luni pentru amenajarea punctului de control.