Filmul Danielei Raţiu, Omul care a oprit tramvaiele, mi se pare un film important — un film care poate defini cum nu se poate mai bine Timişoara lui Ion Monoran. Lumea lui Ion Monoran. Festivalul Internaţional de Poezie „Ion Monoran” poate avea o emblemă.
Filmul începe cu privirea fiului lui Ion Monoran asupra locului în care Poetul „a oprit tramvaiele”. Cum priveşte fiul Timişoara celebrei pieţe. Poetul, împreună cu mama lui şi cu Oana Monoran, fiica poetului. Şi Oana cu fiica, plimbându-se prin oraş, la mormintele eroilor revoluţiei, şi pe urmă fiica, jucându-se. Într-unul din parcurile oraşului. Surâzătoare. Lumea lui Ion Monoran nu s-a oprit, merge înainte. Timişoara de mâine, România de mâine poate fi văzută cu ochiul liber. Poetul, scenaristul Daniela Raţiu a realizat un film-emblemă pentru trecerea prin lume a Poetului.
În ziua în care s-a proiectat filmul s-a lansat şi cartea-album Timişorela, de Adrian Bodnaru. O Timişoară „a celor mici” se pregăteşte pentru a defini, cum se cuvine, capitala culturală? Ne pregătim să fim o adevărată capitală culturală? Cartea lui Adrian Bodnaru (cu unsprezece acuarele de Diana Toma) înaintează între întrebări, alintări poetice şi răspunsuri pentru cei care pot citi, cum se cuvine, poezia festivalului „Ion Monoran”.
Poezia celor doi, într-un moment aniversar.