S-a deschis la Bucureşti o expoziţie de pictură, surprinzătoare, rară şi care, foarte probabil, va face dată în istoria altfel destul de turmentată a artei româneşti. Sunt expuşi doi pictori foarte tineri dar stăpâni ai unui meşteşug străvechi şi, mai ales, ai unei arte extraordinar de dense. O expoziţie cum îţi este foarte rar dat să vezi şi în Capitalele occidentale, mult mai bogate în tradiţii. Cei doi artişti sunt Marius Ghita şi David Horvath, amândoi în primul an de master la UAD (Universitatea de Artă şi Design) din Cluj-Napoca, fostul Institut „Ion Andreescu”.
Marius Ghita s-a născut în 1999 la Satu Mare şi a urmat Liceul de Artă începând cu clasa a V-a. Tânărul dar foarte antrenatul artist practică o pictură cu adevărat europeană, cum nu s-a mai făcut în România din anii 1880-1940. De unde vine atâta maturitate şi atâta stăpânire a mijloacelor la un mare nivel ? Cea mai plauzibilă explicaţie pare a fi aceea că artistul practică zi de zi desenul şi pictura de la o vârstă foarte fragedă. La care se adaugă, fără îndoială, şi contribuţia câtorva profesori excepţionali. Marius Ghita i-a citat pe doi dintre profesorii săi de la Academia de Artă : Florin Ştefan (pentru desen) şi Veres Szabolcs (pentru culoare). Artistul se revendică mai cu seamă de la divizioniştii italieni. Se poate observa şi influenţa faimoasei Şcoli de la Baia Mare, a fondatorului ei, Simon Hollósy, de la începutul secolului XX.
David Horvath s-a născut la Baia Mare în 1998 şi a urmat acolo Liceul de Artă din prima clasă primară până în clasa a XII-a (cu aceeaşi observaţie pentru precocitate ca şi la Marius Ghita). Vine dintr-o familie cu talente artistice, mama sa e profesoară de pian la acelaşi Liceu de Artă, iar tatăl său e cadru militar cu talente muzicale (saxofon, fanfară). Profesorii de care mi-a vorbit sunt Veres Szabolcs (pentru pictură), Dan Măciucă (pentru tehnici de experimentare) şi Florin Ştefan (pentru desen, pictură şi investigaţii alternative). Se simte apropiat de nabişti, în frunte cu mentorul acestora, Paul Gauguin, dar şi de Pierre Bonnard, Édouard Vuillard, Paul Sérusier, Ker-Xavier Roussel, Giovanni Giacometti şi, bineînţeles, de Vincent Van Gogh.
Deşi atât de tineri, artiştii transilvăneni nu par deloc interesaţi de mişcarea „woke”, de progresism, de „cancel culture”, şi nici măcar de postmodernism. Explicaţia principală a maturităţii lor artistice ieşite din comun pare să vină din lunga lor experienţă la şcoala desenului şi a picturii. Au început să deseneze şi să picteze de copii. În artă, ca şi în literatură, frecventarea meseriei încă din copilărie contează la fel de mult ca în sportul de performanţă. Cu rezultate şi consecinţe uneori mult mai durabile decât reuşitele sportive.
Nu întâmplător, de expunerea talentaţilor şi foarte tinerilor artişti se ocupă Florin Petcu, un tânăr la rândul lui şi foarte cunoscut trader al Casei Artmark. Florin Petcu (născut în 1986) a absolvit Istoria Artei la Bucureşti în 2008 şi se ocupă de spaţiul expoziţional al Galeriei Art Safe de la Combinatul Fondului Plastic din Bucureşti. Conduce, de asemenea, SINEVA (promotor de artă contemporană tânără). Expoziţia organziată de Florin Petcu cu cei doi excepţionali tineri artişti (Marius Ghita şi David Horvath) este a doua. Anul trecut, în luna septembrie, a mai expus alţi şapte foarte tineri artişti tot din Cluj-Napoca : Radu Băieş, Mircea But, David Farcaş, Tincuţa Marin, Mihai Mureşan, Oana Năstăsache şi Andrei Sclifos.
Atât organizatorul, Florin Petcu, cât şi artiştii expuşi mi-au atras atenţia asupra unei foarte bune ambianţe colegiale la UAD din Cluj-Napoca. Evoluţia acestor artişti atât de juni, cu mijloace de exprimare atât de complexe, de sofisticate merită urmărită cu atenţie. Inclusiv de către marii colecţionari. Expoziţia este deschisă între 5 şi 23 mai 2021 (Platforma UAP, Combinatul Fondului Plastic, Str. Băiculeşti Nr. 29, Bucureşti).