Mărţişoarele handmade, minuni ale creaţiei pentru luna dedicată femeii. Un hobby care nu se va pierde niciodată.
Mărţişoarele handmade se găsesc în prezent atât online, cât şi pe tarabele comercianţilor din centrul oraşului la diferite preţuri.
Ramona Negru, Mihaela şi Carmen Gabor sunt doar câteva dintre persoanele pasionate de hobby-ul mărţişoarelor handmade pe care au transformat-o într-o afacere creativă.
Dacă se mai ţine cont acum de acele mărţişoare clişeice, precum coşarii, potcoavele, trifoi şi multe altele, fetele spun că schimbarea este binevenită şi o oportunitate ar fi ieşirea din tipare
“Ca o concluzie personală, pot spune că atât timp cât vii pe piaţă cu creaţii unicat, simple, dar care transmit dăruirea şi pasiunea celui ce le-a făurit, lucrurile merg doar în direcţia bună pentru ambele tabere, client versus vânzător”, este de părere Carmen Gabor, creatoare de mărţişoare handmade, pe lângă meseria de analist financiar pe care o are.
“Părerea personală este că usor, dar ferm si sigur, lumea vrea altceva, ca si în cazul decoraţiunilor pentru Crăciun (este foarte bine cunoscută tendinţa în decoraţiuni a stilului nordic, scandinav, ce pune foarte mult accentul pe natură, simplitate, lemn), în aceeaşi măsură se simte dorinţa de o schimbare sub acest aspect şi a categoriei mărţişor. Implicit, am renunţat la mărţişoarele clişeice”, povesteşte Carmen.
Ramona spune că la început s-a crezut că majoritatea clienților vor căuta clasicele mărțișoare, pe care le vedem cu toții în fiecare an, în tot orașul: “Surprinzător, ne-au întrebat dacă nu cumva avem ceva diferit, care nu s-a mai făcut pana acum. Evident, ne-am conformat cerințelor și am început sa ne gândim la modele noi, mai creative.
Așa s-au născut mărțișoarele noastre handmade, croșetate de mama mea. Mie personal nu îmi plac modelele cu care ne-am obișnuit cu toții, fapt care ne-a determinat să ne îndreptăm spre ceva nou”.
Mihaela s-a confruntat cu obstacolul magazinelor care îi cereau să aibă SRL: “Foarte puţini sunt cei care ne susţin, aici mă refer la acele lanţuri de magazine, dar mă bucur pentru că sunt oameni care ne apreciază”.
Mărţişoarele din supermarketuri versus mărţişoarele de la tarabe
Supermarketurile au adus de ceva vreme mărţişoarele comerciale, asta doar până la ivirea tarabelor din centrul oraşului.
“Dacă excludem din capitolul mărţişor, bijuteriile (care se vând pe post de mărţişor) + ghivecele de flori încărcate peste măsură şi ne rezumăm strict la obiectele mici ce pot fi purtate ca şi un mărţişor tradiţional, piaţa simte nevoia de altceva, în proporţie de 70% în acest moment este sufocată de clişee”, povesteşte Carmen.
Ea mărturiseşte că este prima oară când testează această nişă pentru prietenii şi cunoştinţele pe care le are, iar surpriza a fost una plăcută:
“Mai degrabă e un test în a vedea deschiderea spre nou într-o zonă în care clişeele sunt cu rădăcini adânci. Mă declar mulţumită de rezultat, în ideea în care sunt convinsă că există o nişă foarte mare pe piaţă spre noutăţi de acest gen, iar asta îmi conferă siguranţa că în momentul în care îmi voi deschide bussines-ul pe această nişă, rezultatele nu vor întârzia să apară. E o situaţie de win win, cu siguranţă”.
“Acum avem o tarabă pe sezon, dar nu ne lasă frigul. La minus 20 de grade o să fie foarte putină lume, dar nu pot să nu lucrez. Este o pasiune şi susținere pentru copii mei”, povesteşte Mihaela. Îşi aduce aminte că totul a început dintr-o joacă. Fiica sa a vrut să creeze o pereche de cercei şi a i-a oferit sprijinul de care a avut nevoie.
Ramona este de părere că nu are prea mult timp la dispoziţie şi din această cauză nu a încercat să închirieze o tarabă pentru mărţişoare:
“Dacă ne-am ocupa doar cu mărțișoare și am participa la târguri special organizate, am câștiga o sumă rezonabilă de bani. Singura problemă este faptul că mărțișoarele se vând doar în luna Martie, de aceea avem mai multe variante de produse handmade”.
Mărţişoarele handmade, meserie adusă la nivel de artă
“Chiar dacă mărțișoarele noastre au devenit mai cunoscute, interesul oamenilor faţă de ele, în general, s-a cam pierdut, din cauza că aleg bijuterii, mai nou, în locul simbolurilor lunii Martie. Deci, comparativ cu ceilalți ani, nu putem spune că e mult mai bine. E aproximativ la fel. Prin intermediul paginii noastre de facebook, s-a răspândit vestea despre ceea ce facem. Prietenii, rudele și alți cunoscuți au început să ne recomande și altora. Astfel, am ajuns să primim comenzi și din alte orașe din țara”, mărturiseşte Ramona.
Din experienţă trăită pe propria-i piele, Mihaela povesteşte că nu se câştigă foarte bine munca depusă timp de un an, râmânând doar cu bănuţii de 500 de lei sau cu puţin peste.
Carmen consideră ca pentru a avea o idee de marketing eficientă şi cu impact major în piaţă, un stand atractiv într-o zonă foarte bună este esenţială: “Nu în ultimul rând, e esenţial şi modul în care prezinţi, eu exclud din start a afişa produse în modul Tarabă, nu atrage deloc, însă, o abordare diferită, rustică/simplă cu siguranţă va fi de impact”.
Luna Martie, cunoscută şi sub denumirea populară de “Mărţişor”, vine la pachet atât cu primăvara, cât şi cu 8 Martie – Ziua Internaţională a Femeii -, cu tradiţionalele Babe şi cu pomenirea Sfinţilor 40 de mucenici în data de 9 martie.
Sursa photo: Carmen Gabor: mărţişoare handmade
Sursă photo: Ramona Negru: accesorii din macrame handmade
Sursă photo: Mihaela: mărţişoare handmade