Constantin Stroe, fost director al Automobile Dacia şi preşedinte al Asociaţiei Industriei de Componente Auto din România a decedat sâmbătă, la vârstă de 74 de ani. A lucrat la Dacia din 1968, iar între 1990 şi 2002 a fost director general al uzinei, fiind apoi vice-preşedinte al Consiliilor de Administraţie Automobile Dacia şi Renault Technologie Roumanie. Stroe suferise la final de noiembrie un accident vascular cerebral şi fusese operat. „Constantin Stroe este omul a cărui viaţă se confundă cu marca Dacia şi întreagă industrie auto din România”, se spune într-un cmunicat al Renault România.
Constantin Stroe s-a născut pe 24 martie 1942 la Hulubesti, Dâmboviţa. După ce a absolvit Universitatea Politehnică Bucureşti, Facultatea Tehnologia Construcţiilor de Maşini, în anul 1967, s-a angajat că inginer la uzina Mecanică Teleajan. Un an mai târziu se alătură proaspăt înfiinţatei Întreprinderi de Autoturisme Piteşti, unde a fost pe rând, inginer, şef Secţie şi inginer Şef Fabrică. În anul 1982 devenea director Tehnic al Centralei Industriale de Autoturisme Piteşti, iar în 1989 a preluat responsabilităţile de director al Întreprinderii de Autoturisme Timişoara.
Timp de 12 ani, din februarie 1990 până în septembrie 2002, a condus destinele mărcii argeşene, din poziţia de director general al Automobile Dacia. În paralel, a reprezentat industria românească de profil, că preşedinte, apoi director general al ACAROM, membru în Consiliul Director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) şi membru în comitetul Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Constantin Stroe a fost vice-preşedinte al Consiliilor de Administraţie Automobile Dacia şi Renault Technologie Roumanie.
– Are un doctorat în Ştiinţe Tehnice, domeniul Inginerie Industrială, la Universitatea Politehnică Bucureşti. A făcut parte din catedră Universităţii din Piteşti, în calitate de conferenţiar doctor inginer
– În anii 2000 şi 2010 a fost decorat de către statul român cu Ordinul Naţional „Serviciul Credincios” în grad de Cavaler
– În 2004 a fost decorat de către statul francez cu distincţia „Cavaler al Ordinului Naţional al Legiunii de Onoare”
– Întreagă activitate i-a fost recunoscută la nivel naţional prin numeroase premii: Managerul Anului, Excelenţă în Afaceri, acordate de Academia Română, precum şi de publicaţii financiare sau de management
– A fost autor al unor cărţi de specialitate: Construcţia şi exploatarea dispozitivelor, editura Tehnică, Bucureşti, 1982; Elemente de proiectare a dispozitivelor, editura Tehnică, Bucureşti, 1985; Proiectarea dispozitivelor pentru maşini-unelte, editura Tehnică, Bucureşti, 1995; Managementul Întreprinderii, Teorie şi Aplicaţii, editura Universităţii Piteşti, 2002; a publicat 23 de lucrări la diferite Sesiuni Naţionale de Comunicări Ştiinţifice
– A patentat 3 invenţii recunoscute oficial şi aplicate, precum şi 7 inovaţii aplicate
Într-un comunicat de presă Grupul Renault explică de ce Constantin Stroe a fost esenţial pentru istoria industriei auto din România.
Preşedintele – Director General Automobile Dacia, Yves Caracatzanis, comitetul de management al Grupului Renault România şi întreg colectivul companiei îşi exprimă regretul profund în faţă pierderii celui care, timp de 48 de ani, a scris istoria automobilului românesc. Constantin Stroe este omul a cărui viaţă se confundă cu marca Dacia şi întreagă industrie auto din România.
A fost unul dintre martorii naşterii şi creşterii uzinei Dacia la Mioveni, acolo unde a parcurs conştiincios toate etapele carierei profesionale până la rolul de director general al uzinei. Lui Constantin Stroe i se datorează, în bună parte, salvarea mărcii Dacia, după anii ’90, şi reîntoarcerea acesteia în marea familie a Grupului Renault.
A fost cel care a contribuit semnificativ la asigurarea unei tranziţii de succes între vechea şi nouă Dacia. A aparat cu stoicism şi mândrie marca să de suflet, folosindu-şi toate resursele pentru a-i asigura drumul cel bun.
Constantin Stroe a îmbrăţişat cu aceeaşi pasiune rolul de purtător de cuvânt al întregii industrii româneşti de automobile, din poziţia de preşedinte ¬ director general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Într-unul dintre ultimele interviuri acordate presei, Constantin Stroe declara: „Automobilul de azi a devenit un loc de concentrare a numeroase domenii ale ştiinţei şi tehnicii actuale. În principiu, dar cu totul alte date, aşa era şi acum aproape o jumătate de secol , în 1968, când la Piteşti a început fabricarea Daciei 1100.”
Sursa: Hotnews