După ce a avut o întâlnire cu preşedintele CEDO, Klaus Iohannis a venit cu precizări în problema aglomerării penitenciarelor şi a strategiei pe care trebuie s-o adopte România în acest domeniu.
România trebuie să primească o decizie-pilot în prima jumătate acaestui an, care se va referi la situaţia din închisorile româneşti. Decizia va primi un termen de rezolvare, care, de regulă, este de 18 luni. În opinia preşedintelui, România va trebui să gândească un pachet de măsuri care să rezolve problemele clamate de CEDO, din care şi graţierea ar putea fi una dintre soluţii. Ţara noastră nu a primit nicio sancţiune până acum legată de condiţiile din închisori, iar suma vehiculată, de 80 de milioane, este „un calcul pe colţul mesei, folosind o informaţie care s-a referit la Italia şi în niciun caz nu poate fi aplicat aşa ceva la România”.
Preşedintele Klaus Iohannis a spus marţi seara, la Strasbourg, că el nu exclude total graţierea dintr-un pachet de măsuri pe care România va trebui să-l adopte ca reacţie la o decizie-pilot privind condiţiile din închisori pe care urmează să o dea CEDO: „Eu nu exclud graţierea. Dar ea nu poate fi făcută pentru politicieni. Graţierea face sens în acest pachet dacă se graţiază cei care sunt în închisori, nu cei care stau în Parlament şi aşteaptă graţierea”.
Iată declaraţiile preşedintelui Klaus Iohannis:
„-Am discutat şi cu preşedintele CEDO, şi cu preşedintele Comisiei de la Veneţia, evident cu secretarul general al Consiliului Europei. În contextul în care la noi acasă s-a tot vehiculat o posibilă decizie CEDO, cu posibile amenzi, am adus discuţia şi în această zonă şi sunt bucuros că pot să lămuresc nişte lucruri nu juridice, dar despre procedură. Această decizie pilot va fi redactată şi va fi făcută cunoscută încă în prima jumătate a acestui an şi ea se va referi la situaţia din închisorile româneşti. De aici mai departe lucrurile trebuie privite şi cu optimism, şi cu realism. Se va arăta ce nu funcţionează, unde sunt problemele, se va da un termen destul de generos pentru ca, în România, să găsim soluţii. Următorul pas ar fi să găsim în România, acasă, probabil sub coordonarea Ministerului Justiţiei, un pachet de măsuri care vine să îmbunătăţească situaţia din închisorile din România.
-În mod eronat acasă s-a vehiculat că se cere graţierea. Graţierea este doar o posibilă soluţie, o mică parte din întregul pachet care trebuie să fie elaborat la noi.
-O altă parte a soluţiei ar putea fi o procedură prin care deţinuţii se pot plânge la noi în România despre situaţia lor şi pot găsi soluţii sau măsuri compensatorii. Deci nici vorbă de o presiune din partea CEDO, lucrurile sunt bine pregătite, sunt rezonabile. Iar despre partea de sancţiuni sau amenzi, aşa ceva nu se pune în discuţie acum, nu va exista o sancţiune pentru România. Nu va fi niciun fel de amendă. Amenzile nu se dau pauşal.
-dacă România elaborează un pachet de măsuri care satisface cerinţele CEDO şi pe cele ale Consiliului European, atunci toate dosarele pe această speţă vor fi returnate României, care trebuie să le rezolve intern. Doar în măsura în care pachetul de măsuri nu rezolvă deloc problema, atunci aceste dosare ar rămâne la CEDO şi ar fi lucrate individual. Este posibil ca într-o speţă concretă să apară o sancţiune pentru România, însă despre acele 80 de milioane nici nu poate fi vorba, aici a făcut cineva un calcul pe colţul mesei, folosind o informaţie care s-a referit la Italia şi în niciun caz nu poate fi aplicat aşa ceva la România. Nu ştie nimeni câţi deţinuţi ar avea dreptul la o compensaţie, aceste calcule nu le-a făcut încă nimeni. Deci haideţi să aşteptăm să vedem ce doreşte CEDO de la noi, să ne apucăm de treabă, să elaborăm un pachet serios pentru România şi-atunci nu va nicio amendă. Rezolvăm problema acasă.
Întrebat dacă în aceste condiţii se mai impune referendumul, preşedintele a spus că „lucrurile sunt total diferite, una-i una, alta-i alta”: „Chestiunea cu referendumul se referă la situaţia noastră politică şi abordarea politică. CEDO este o chestiune tehnică şi se referă la o speţă anume care trebuie rezolvată şi unde graţierea poate să fie o mică parte din pachetul de soluţii, dar nu este soluţia. Asta trebuie să înţeleagă toţi cei care se agită cu graţierea. Graţierea poate, eventual, să fie o parte mică din pachetul de soluţii şi aşa trebuie tratată. Iar această discuţie îmi confirmă că la noi acasă s-a pus problema total greşit. În loc să se găsească o soluţie printr-un pachet întreg de măsuri discutat cu specialiştii, cu parlamentarii, s-a mers pe scoaterea unei teme din context şi ambalarea pentru populaţie într-un fel care nu mi s-a părut potrivit”.
„-Eu nu exclud graţierea. Dar ea nu poate fi făcută pentru politicieni. Este o aberaţie. Graţierea face sens în acest pachet dacă se graţiază cei care sunt în închisori, nu cei care stau în Parlament şi aşteaptă graţierea”.
-termenul rezonabil pentru elaborarea unui pachet de măsuri este, de regulă, 18 luni”.