Proiectul de lege privind modificarea legilor justiţiei, prezentat miercuri de ministrul Tudorel Toader, „contravine angajamentelor luate de România la momentul aderării la Uniunea Europeană”, atrag atenţia mai multe ONG-uri şi grupuri civice, printre care şi Iniţiativa Timişoara.
Organizaţiile semnatare subliniază, de asemenea, că „România riscă compromiterea luptei împotriva corupţiei, deja slăbită prin decizii politice ale actualei majorităţi parlamentare şi Guvernului, cât şi prin decizii controversate ale Curţii Constituţionale.”
Reacţia ONG-urilor şi a grupurilor civice la proiectul de modificare a legilor justiţiei, prezentat de Tudorel Toader:
„Ministrul Justiţiei rescrie MCV şi pune în pericol lupta anticorupţie
Astăzi, 23 august, Ministrul Justiţiei Tudorel Toader a preluat o mai veche propunere a Preşedintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, (care, să nu uităm, este trimis în judecată de Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) pentru săvârşirea infracţiunilor de mărturie mincinoasă şi favorizarea făptuitorului), de modificare a procedurii de numire şi revocare a Procurorului General al României, a procurorului şef al DNA şi a titularilor altor posturi de conducere din cadrul Parchetului General şi DNA. Proiectul domnilor Toader şi Tăriceanu prevede eliminarea Preşedintelui României din această procedură, urmând că numirea în funcţiile de conducere a procurorilor să se facă de către Secţia de procurori a CSM, la propunerea ministrului Justiţiei.
Organizaţiile semnatare constată că acest proiect de lege contravine angajamentelor luate de România la momentul aderării la Uniunea Europeană prin Tratatul de aderare şi documentele de acompaniere, România riscând atât menţinerea pe termen nedefinit a Mecanismului de cooperare şi verificare, cât şi aderarea la Spaţiul Schengen, condiţionată de unele state membre de îndeplinirea ireversibilă a obiectivelor din MCV. Mai mult, România riscă compromiterea luptei împotriva corupţiei, deja slăbită prin decizii politice ale actualei majorităţi parlamentare şi Guvernului, cât şi prin decizii controversate ale Curţii Constituţionale.
Atragem atenţia opiniei publice că, odată cu eventuala adoptare a acestei modificări legislative, prevederile privind revocarea Procurorului General şi Procurorului şef DNA vor produce efecte în sensul că ministrul Justiţiei poate propune revocarea acestora, iar CSM poate decide, fără că Preşedintele României să mai poată interveni. De asemenea, această iniţiativa legislativă intră în contradicţie directă cu angajamentele statului român în cadrul Uniunii Europene şi cu decizia Comisiei Europene privind instituirea şi prevederile Mecanismului de Cooperare şi Verificare.
Amintim că, prin Decizia 2006/928/CE a Comisiei Europene din 13 decembrie 2006, a fost instituit, în parteneriat cu statul român, un Mecanism de Cooperare şiVerificare (MCV) care prevede 4 obiective (benchmark-uri), detaliate printr-o serie de măsuri specifice menite a ajuta statul român să implementeze o reformă sustenabilă la nivelul CSM, ICCJ, dar şi la nivelul întregului sistem judiciar, să creeze un sistem legislativ şi instituţional disuasiv privind incompatibilităţile şi conflictele de interese, precum şi să asigure continuitatea şi ireversibilitatea luptei împotriva corupţiei.
Obiectivul 3 din cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare prevede „continuarea realizării unor anchete profesionale siimpartiale în cazul sesizărilor de corupţie la nivel înalt” pe „baza progreselor înregistrate până în prezent”. Acest obiectiv este detaliat de o serie de măsuri specifice, dintre care una priveşte „Asigurarea stabilităţii juridice și instituționale a cadrului anticorupţie, în special prin menţinerea procedurii actuale de numire şi revocare a Procurorului General al României, a procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi a titularilor altor posturi de conducere din cadrul Parchetului General”.
De asemenea, MCV cere explicit o procedură transparentă de selecţie şi numire a procurorilor, în timp ce hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii se iau prin vot secret, conform prevederilor Constituţionale de la art. 133 alin. (5), astfel că procedura de decizie propusă de Ministrul Justiţiei nu este compatibilă cu angajamentele asumate de România la momentul aderării la Uniunea Europeană.
Nu în ultimul rând, din punct de vedere al oportunităţii şi interesului public, implicarea mai multor decidenţi în numirea procurorilor cu funcţii de conducere asigură un echilibru mai bun şi o transparenţă mai mare acestei proceduri, precum şi înlăturarea suspiciunilor că numirea acestora se face în interes partinic.
În acest sens, organizaţiile semnatare solicită ministrului Justiţiei renunţarea imediată la această propunere care pune în pericol stabilitatea şi continuitatea luptei anticorupţie, încalcă angajamentele europene ale României asumate prin MCV, pune în pericol relaţia cu Comisia Europeană şi riscă aderarea României la Spaţiul Schengen.”
Organizaţiile semnatare sunt:
Aradul Civic (membră a reţelei civice naţionale Contract România)
CIVICĂ Iaşi (membră a reţelei civice naţionale Contract România)
Evoluţie în Instituţie (#Insist) (membră a reţelei civice naţionale Contract România)
Iniţiativa Craiova (membră a reţelei civice naţionale Contract România)
Iniţiativa România (membră a reţelei civice naţionale Contract România)
Iniţiativa Timişoara (federaţie a 10 ONG-uri din Timişoara, membră a reţelei civice naţionale Contract România)
Institutul pentru Politici Publice (membră a reţelei civice naţionale Contract România)
Oradea Civică (membră a reţelei civice naţionale Contract România)
Corupţia Ucide
Geeks for Democracy
#REZISTENŢA