Fenomenul ştirilor false s-a amplificat foarte mult în ultima perioadă. Internetul este invadat de aceste „fake news”, considerate o ameninţare la adresa democraţiei, în special prin faptul că subminează încrederea publică în presă. Dacă o perioadă în care acestea au fost ignorate, îngrijorarea a crescut în special după alegerile din Statele Unite, când unii experţi au susţinut că o serie de informaţii false despre Hillary Clinton publicate online i-ar fi afectat credibilitatea candidatei în ultimele săptămâni de campanie.
Comisia parlamentară pentru Cultură, Media şi Sport din Marea Britanie a demarat luni o anchetă privind fenomenul publicării de ştiri false, pe reţelele de socializare şi pe internet.
Preşedintele comisiei, Damian Collins, a cerut companiilor majore din domeniul IT să facă mai multe pentru a evita răspândirea de ştiri false pe platformele lor.
„Aşa cum companii majore IT au acceptat că au o responsabilitate socială de a combate pirateria online şi difuzarea ilegală de conţinut, la fel trebuie să ajute la rezolvarea problemei răspândirii ştirilor false pe platformele media de socializare”, a subliniat el.
Comisia britanică intenţionează să studieze limita dintre comentariile legitime şi propagandă şi să evalueze impactul ştirilor false asupra modului în care opinia publică percepe lumea.
De asemenea, va analiza posibilitatea ca programe informatice să poată fi folosite pentru a îndepărta ştirile false de pe feed-urile de ştiri.
De asemenea, reţeaua First Draft News şi Google News Lab au anunţat luni lansarea împreună cu 16 redacţii franceze a unui instrument de verificare a informaţiilor web, o iniţiativă susţinută de Facebook, care îşi dezvoltă propriul sau instrument în acest sens, această iniţiativă intervenind în contextul alegerilor prezidenţiale din primăvară în Franţa
Denumită „CrossCheck”, acest instrument va permite redacţiilor să colaboreze pentru „identificarea şi verificarea conţinutului care circulă on-line, fie că este vorba fotografii, clipuri video, comentarii sau site-uri de ştiri”, potrivit unui comunicat Google.
Cele două tururi ale alegerilor prezidenţiale din Franţa vor avea loc pe 23 aprilie şi 7 mai 2017.