Artiști vizuali din România, dar și din străinătate se întâlnesc, de trei decenii și jumătate, anual, pentru aproape două săptămâni, într-o tabără de artă de pe malul Dunării. Inițiată la Mraconia (Mehedinți), în 1982, de către pictorul Ioan Mercea, și continuată, după douăzeci de ani, la Dubova, de căte pictorița Dana Mercea-Miclăuș, fiica domnului Mercea, această tabără este cea mai longevivă, de acest fel, din România de după 1945. Continuitatea, calitatea și diversitatea participanților, peisajul spectaculos din zonă au generat, la sfârșitul fiecărei șederi acolo, expoziții cu un puternic impact la public.
În anii ’80, Galeria Apollodor din Turnu Severin era neîncăpătoare: o mulțime de oameni venea să vadă ceea ce autoritățile interziceau să fie văzut pe viu, de teamă că eventualii spectatori ar putea să părăsească… peisajul, trecând Dunărea în Serbia. Mraconia — ca, de altfel, Clisura Dunării — era o destinație interzisă; oricum, una pentru care îți trebuiau aprobări speciale, pe care le obţineai după interogatorii şi controale amănunţite, după justificări semnate şi ştampilate de „sus”. Expoziția devenea, astfel, și un loc al dezvrăjirii, al complicității între pictori și privitori, având nu doar o componentă estetică, ci și una etică: artiștii împărtășeau, prin lucrările lor, ceea ce majorității i se interzicea. Se producea o evadare simbolică într-o zonă în care frumusețea și moartea deveniseră legendare. Acolo, pe acolo, numeroși români își puseseră viaţa în pericol sau chiar şi-o sacrificaseră, înghițiți de Dunărea care „fierbea” la Cazane ori împuşcaţi de către grăniceri, în încercarea disperată de a deveni liberi.
Tabăra a continuat la Mraconia până în anul 2002, când s-a mutat în apropiere, în golful Dubovei. Treptat, zona aceasta a crescut din punct de vedere al interesului turistic, pensiunile, hotelurile ori alte spații de cazare construindu-se într-un ritm alert. Dar, în afară de frumusețea peisajelor, turiștii văd, uneori, vara, pictori ce își plimbă șevaletele dintr-un loc în altul, ori ce deja și-au ales un loc din care cercetează o secvență sau alta cu pensula, cu creionul, cu cărbunele, cu creta colorată și apoi notează pe pânză ori pe hârtie. De zeci de ani, pictorii fac parte din peisajul Dunării din zona Cazanelor. Unii dintre ei rămân fideli imaginilor-amprentă, pe care le redescoperă în funcție de lumină, de propria dispoziție, de unghiul din care privesc, alții caută să transcrie altceva decât locul în care munții sunt tăiați de apă ori escaladați de păduri. Tocmai această diversitate de temperamente umane, de școli, de vârste, de viziuni asupra artei fac din tabără un loc în care se instalează o tensiune culturală și se instaurează o comuniune artistică.
Continuitatea acestui lucru bine făcut s-a datorat, în bună măsură, devotamentului cu care fiica lui Ioan Mercea, Dana (care a fost, încă de copil, alături de tatăl ei, la Mraconia), s-a implicat în organizarea taberei. Ea, însăși pictoriță, profesoară la Liceul de Artă din Timișoara, ba chiar directoare a liceului, a capacitat propria familie, dar și prietenii artiști, și a reușit să ducă mai departe tradiția și să ajute, astfel, la conturarea unei identități culturale și a unei imagini mai pregnante, la nivel național și internațional, a zonei Mraconia-Dubova. De-a lungul celor 35 de ediții, câte au avut loc până acum, peste 100 de artiști, de la maeștri ai artei contemporane, până la debutanți şi copii, au fost acolo și au lucrat alături.
Anul acesta, la ediția aniversară a Taberei „Mraconia-Dubova, I. Mercea”, cea cu numărul XXXV, au participat artiștii vizuali Gloria Vreme Moser, Tudor Vreme Moser, Valeriu Sepi, Pavel Torony, Gheorghe Crăciun, Judit Crăciun, Barbu Crăciun, Gheorghe Feneşan, Mester Andras (Ungaria), Mester Ildiko (Ungaria), Costin Brăteanu, Gretty Papiu, George Păunescu, Tudor Predescu, Remus Rotaru, Loredana Tîrzioru, Ioan Mercea, Dana Miclăuş-Mercea, elevii Tvetozar Avramovici, Cătălina Doțiu, Covaci Preda Andreea, Alessia Crăciun, Alexandra Miclăuș-Mercea, Ioana Rotaru, Theodor Vreme- Moser, muzicienii Ariana Vulpe, Victor Miclăuș și Ion Dorobanțu, scriitorii Lia Faur, Șerban Axinte și Robert Șerban. După vernisajul în care lucrările realizate în tabără au stat „umăr lângă umăr” pe terasa pensiunii „Mirific” și au fost povestite de autorii lor, dar și de către publicul prezent, a avut loc un memorabil Jazz & Poetry Happening, unde protagoniști au fost Lia Faur, Ș. Axinte, V. Miclăuș și I. Dorobanțu și în care poezia de cea mai bună factură și muzica de calitate s-au susținut și potențat reciproc.
Tabăra, organizată de către Asociația DUN’Art — anul acesta, în parteneriat cu Asociațiile „Eco Lighting Collect” și „Memoria Culturii” —, nu este un loc ce adăpostește și izolează o castă, ci unul în care turiștii, curioșii, locuitorii zonei pot pătrunde, pot vedea, pot întreba, pot sta, pot discuta, pot afla. Asta pentru că încă de la prima ediție, cea din 1982, tabăra de la Dubova nu s-a vrut și nu se vrea un eveniment cu circuit închis, ci unul la care să se poată conecta orice om ce-și dorește să treacă dincolo de propriile granițe interioare.
A 35-a ediție a Taberei „Mraconia-Dubova, I. Mercea” s-a desfășurat grație sprijinului primit de la S.C. Baldor Insurance Broker S.R.L., S.C. One Source Solution S.R.L., Ros Contab Expert, Rosman Talent Solution, Carl Reh Winery, Cramele Oprișor, Pensiunea „Mirific”.