Mircea Miclea, profesor universitar de psihologie la Cluj, antreprenor și psiholog. El a fost, în perioada 2004-2005, Ministru al Educației, iar din 2006, președinte al Comisiei Prezidențiale de analizare și elaborare a politicilor în educație și cercetare.
El a renunțat la postul lui fiindcă guvernul a refuzat să acorde 5% din PIB pentru educație.
Din vasta sa expertiză, Mircea Miclea explică pentru G4 Media problemele sistemului de educație în România, dar și dificultățile cu care elevii români se confruntă.
Guvernul nu alocă suficienți bani în educație, după cum consideră Mircea Miclea. „Dacă vrei să ai un nivel de bunăstare, trebuie să investești în Educație. (…) Procentul din PIB acordat este un indicator al importanței educației, mai ales în situații de criză”, consideră Mircea Miclea.
El consideră că starea clădirilor în care școlile funcționează nu reprezintă un indicator al performanței academice. Nivelul de educație, consideră acesta, este dat de calitatea pregătirii personalului didactic.
Guvernul ar trebui să investească mai mult în profesori
Mircea Miclea consideră că guvernul ar trebui să investească mai mult în profesori. „Colegiul nu e dat de zidurile pe care le avem, cât înalte sunt și cât de frumos sunt zugrăvite. Calitatea în educație este dată de calitatea personalului, acolo trebuie să fie investiția principală”, este de părere Mircea Miclea.
El consideră că salariul mediu net pentru profesori ar trebui să aibă o valoare mai mare, dar și să crească în timp, în funcție de calitatea actului didactic. „Un salariu mediu net ar trebui să fie în jur de 1500 -1800 de euro. Atunci ar putea să atragă resurse de calitate, iar pe măsură ce apar competențe sau calități în modul în care ei fac predarea în școala respectivă, acest salariu ar trebui să crească și odată cu avansarea în carieră”, consideră expertul.
Școlile trebuie să optimizeze procesul de învățare
Tot în ceea ce privește rolul instituțiilor de învățământ, acesta consideră că funcția lor nu este aceea de a preda, ci de a optimiza învățarea pentru elevi.
Profesorii nu fac față la catedră fără pregătire sau resursele necesare
Mircea Miclea este de părere că profesorii nu beneficiază de o pregătire destul de amplă. „Cum să faci față complexității unei generații, diferită de multe altele, cu o pregătire în psihologie de un semestru, cu o metodică și o pregătire pedagogică învechită, din vremea comunismului? N-ai cum să faci, chiar dacă ești un profesor cu bun simț și vrei să faci ceva. N-ai instrumentele necesare”, crede acesta.
România, în criză de sănătate mintală
Mircea Miclea consideră că România se confruntă cu o criză problemelor emoționale în rândul tinerilor. „Există o criză de sănătate mintală și în România. Se vede în consumul de droguri, care sunt modalități de a face față acestor stări mentale. Ele nu reprezintă cauza, ci mai degrabă efectele acestor stări emoționale”, crede el.
Expertul consideră că această criză a sănătății mintale se va accentua, fiindcă vulnerabilitatea oamenilor crește, din cauza a mulți factori. „Depresia, care avea frecvența cea mai mare la persoanele de 27 de ani, acum a coborât și este întâlnită în rândul tinerilor cu vârsta de 17 ani și jumătate. La fel și vârsta la care oamenii încep să sufere de anxietate a coborât cu vreo 8 ani și a ajuns să-i afecteze pe tineri încă de la începutul adolescenței”, spune Mircea Miclea.
Sursă: G4 Media
Sursă foto: Republica