Membrii echipei „Caravana Rod” au promis cu ceva timp în urmă că vor să ducă actul cultural cât mai aproape de oamenii simpli din cartierele mai puțin favorizate din oraș. Și iată că se țin de cuvânt. Pentru ei arta nu este doar un produs elitist ce nu poate fi înțeles decât de inițiați. Cultura trebuie să fie accesibilă și celor ce nu au o pregătire temeinică.
Regizorul Florin Iepan povestește că a inițiat și a participat la un experiment inedit, cu un an în urmă, într-o piață din Novi Sad, pe când orașul din țara vecină era Capitală Culturală Europeană. O echipă a cutreierat târgul și a imortalizat cele mai interesante personaje și ocupații fără multe pregătiri anterioare. A fost un exercițiu asemănător cu cu mai vechiul fenomen aplicat de cineaștii ce făceau cinema observațional sau „cinéma vérité”. Totul se întâmpla în 2022 în talciocul „Najlon Pijaca”. La final a fost organizată o expoziție cu rezultatele celor fotografiate acolo. Lumea a avut reacții diferite dar în general se bucură când de regăsesc în instantaneele surprinse.
Acum, dacă tot se află și Timișoara în ipostaza de a cârmui treburile culturii europene pentru un an a venit rândul ca experimentul artistic să fie repetat și la noi în oraș.
Și ce loc putea fi mai nimerit decât piața din Mehala ce continuă tradiția de decenii a fostei „Ocska Piac” (târgul de vechituri)?
Instantaneele extrem de reușite au fost surprinse în piaţa de vechituri de doi fotografi timişoreni ce nu mai trebuie prezentați în mod special, Diana Bilec și Oliver Merce.
„Am început anul trecut, la Novi Sad, a fost un proiect identic. A funcționat foarte bine acolo și ne-am gândit, de ce să nu replicăm acasă. E un pic mai bine acasă, nu mai e bariera lingvistă. Putem discuta cu oamenii. Altfel e aceeași lume. Piețele acestea de vechituri au un specific comun: marfă, idei, clienți, vânzători. E un proiect adresat oamenilor care vin săptămână de săptămână în piețe de genul acesta. Nu sunt oamenii cu veniturile cele mai mari, cu educația cea mai elevată. Noi asta facem, ducem cultura în zonele periferice ale orașului și încercăm să livrăm o Capitală Europeană a Culturii pentru toată lumea, nu numai oameni care se pricep la artă. Vom continua anul acesta și în alte piețe și ne vom întoarce și la Novi Sad”, a spus Florin Iepan, director Documentor, organizatorul Rod Festival.
Fotografiile au fost printate la dimensiuni mari, demne de o expoziție mai scorțoasă dintr-o galerie cu ștaif, și au fost aliniate pe un șopron în piață.
Totul s-a petrecut sub privirile curioșilor duminică, 18 iunie 2023, pe locul în care s-ar fi aflat în mod normal niște cauciucuri pentru mașini, nu departe de una din intrările în piață. Un loc cu vad și vizibil atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători.
„Mi se pare importantă ideea că au scos cultura din centru. Și e fain că oamenii se bucură foarte tare. Se bucură că se văd, că li s-a dat importanță, că sunt prezenți. A fost o experiență interesantă și pentru mine. Atunci când am pozat erau reticenți. Camera sperie. M-am lovit de întrebarea dacă sunt de la primărie. Le e frică de autorități”, a spus fotografa Diana Bilec.
Pentru ca „modele” de o clipă să aibe și o amintire de la expoziție au primit și câte un cadou.
La finalul evenimentului, toți cei care apărau în imagini au putut pleca acasă cu un tablou special. Ideea este ca fotografiile să fie lăsate acolo unde au fost făcute. Astfel oamenii s-au bucurat de fotografii realizate de profesioniști.
Invitat special în piață a fost scriitorul și jurnalistul Vasile Ernu, un susținător de acțiuni cu orientare socială. Dânsul a rămas impresionat de Timișoara și apromis că la toamnă va petrece aici cel puțin o lună.
„E foarte important că există proiecte care încearcă să se apropie de o pătură socială care e mai puțin reprezentat și apropiat de zona culturală. Noi nu-i cunoaștem. Nu vorbim de lumea bună, cafenele bune, bere scumpă, oameni educați, clasă de mijloc și așa mai departe. Când ajungi într-un talcioc din ăsta descoperim o lume pe care nu o cunoaștem. În plus, se face aici, nu în centru. Eu sunt foarte iubitor de aceste mixuri, sunt un fel de narodnicist, om care crede că elita intelectuală trebuie să fie apropiată de popor. De asta îmi petrec foarte mult timp în suburbii, provincie, sate. Sunt oamenii noștri, e grosul populației. Comunic ușor cu oamenii și e și o sursă de povești”, a declarat Vasile Ernu.
Expoziția Rod Festival s-a realizat cu sprijinul firmei Neag SRL, cea care administrează piața de vechituri, susținut de Auchan și dezvoltat prin Centrul de Proiecte a Primăriei Timișoara, ca parte a programului Timișoara- Capitală Culturală a Europei 2023.