Pornind de la o realitate tristă a României actuale, că șansele de dezvoltare a unui copil din mediul rural sunt evident diminuate față de colegii săi de generație de la oraș, Fundația Missio Link Internațional a pornit la un drum greu. Se dorește oferirea unui ajutor elevilor defavorizați să se poată descurca în tainele calculatoarelor ca și copiii ce au un astfel de calculator acasă.
Proiectul „EDUSmart Robot”, este finanțat de Microsoft Romania, care își propune creșterea șanselor la un viitor mai bun pentru 180-200 de copiii din clasele VIII-XII, aflați în situații vulnerabile, din zone rurale, cu scopul de a-i spijini în a se dezvolta în domeniul informaticii și care se întinde pe o perioadă de 2 ani. Pentru început, acest program va promova învățarea prin cursuri specifice ținute de voluntari.
Fundația Missio Link are ca scop stoparea ciclului sărăciei, abuzului și exploatării, cât și a analfabetismului, astfel încât copiii din comunitățile în care activează, să devină parte a unei societăți mai bune în care fiecare are șanse și drepturi egale, indiferent de circumstanțele în care s-au născut, indiferent de rasa, religia sau etnia lor.
Prin acest proiect, se încearcă oferirea unui sprijin educațional concret pentru copiii aflați în situații de risc. Ei vor să ofere instrumentele necesare profesorilor din instituțiile partenere cu care lucrează în parteneriat de peste 15 ani, pentru a contribui la dezvoltarea nivelului de educație și pentru a încuraja procesul modern de învățare a copiilor, oferindu-le șansa unui viitor mai bun, din punct de vedere profesional și economic.
Concret, în trei din localitățile județului: Giarmata, Recaș și Partoș se vor ține ore de inițiere în tainele calculatoarelor. Cursul durează doi ani. În primul an, se studiază generalități din cele mai folosite programe pentru a putea mânui computerul suficient de bine încât cursantul să se poată prezenta în fața unei comisii ce le atestă cunoștiințele. Diploma obținută este recunoscută chiar și peste hotare. O a doua fază se desfășoară cu mici roboți ce pot fi programați. Elevul va căpăta un interes în domeniul programării. Aceasta ar putea deveni chiar o viitoare meserie.
Acest proiect ajută fundația să-și continue dezvoltarea educațională în comunitățile rurale dezavantajate din judetul Timiș, deoarece fiecare copil inclus în proiect, prin dezvoltarea abilităților digitale și informatice, are șanse mai mari de a fi integrat socio-profesional în viitor, diminuând astfel riscul abuzului, exploatării și traficului de ființe umane.
Dezvoltarea abilităților digitale poate spori șansele ca aceștia să devină adulți independenți în viitor, să câștige încredere în sine, iar un sistem educațional bazat pe principii și valori va duce la un sentiment de autorealizare, abilități de lucru în echipă, promovarea unui mediu online sigur și dezvoltarea abilităților de viață independentă.
Împreună cu profesorii, partenerii și voluntarii, se dorește să se dezvolte o rețea de sprijin, cât și activități și programe specifice, pentru a crea un model de bune practici și sustenabilitate pentru proiectele viitoare din mediul rural.
Parteneri în acest proiect sunt două școli și un ONG din județ: centrul școlar pentru educație incluzivă Constantin Păunescu, cu sediul în Recaș, unde de 15 se derulează diverse programe educaționale și școala gimnazială Giarmata. De aemenea, s-a alăturat și asociația Semper Agape cu sediul în comuna Partoș, care desfășoară un program afterschool pentru copiii din familii dezavantajate.
Până acum s-au primit promisiuni ferme de la sponsori că pentru acest program fundația va primi cel puțin 20 de laptopuri pentru învățare, cel mai apoi probabil se vor dona școlilor.