Transportul în comun din Timișoara ar putea fi paralizat, în curând, din cauza lipsei de comunicare dintre conducerea Regiei Autonome de Transport Timișoara (RATT) și reprezentanții noului sindicat înființat în cadrul societății, Sindicatul Independent „Armonia”. În ciuda faptului că noua organizație sindicală numără peste 100 de membri și este legal constituită, având girul instanței de judecată, aceasta încă nu a fost recunoscută și de conducerea regiei, care nu a ezitat să transmită amenințări voalate cu concedierea angajaților care au avut curajul să-și ceară drepturile.
Sâmbătă după-amiază, o parte din membrii noului sindicat al RATT și-au dat întâlnire în Piaţa Traian, în fața unui chioșc de bilete, după ce portarul de la RATT nu le-a permis să intre, să-și țină întrunirea în curtea unității. S-a discutat despre strategia sindicală ce trebuie abordată pentru a fi recunoscuți și a fi primiți la masa negocierilor cu inabordabilii conducători ai RATT.
„Vrem să facem o şedinţă de sindicat. Noi am înfiinţat un sindicat nou. Avem sentinţa irevocabilă, definitivă. Din data de 30 este pe masa domnului Goia, încă nu ne-a dat niciun răspuns, nu vorbeşte nimeni cu noi. Se umblă cu ameninţări din partea celuilalt sindicat care probabil e agreat de conducere. Până acum suntem 100 şi ceva de membri. La toţi, cică, ne face dosare penale. Într-o bună zi ne închide pe toti. Cred că asta urmează. Domnul Goia nu ne-a primit deloc. Nici domnul Paşca, liderul de acolo, nu iese la interval, îi trimite pe ăştia mici <<Uite lista! Acum vă dă afară! Pe toţi la Parchet!>>Lumea e nemulţumită, avem şi noi drepturi, dreptul să înfiinţăm un sindicat, e recunoscut legal… Atunci?. Mie nu mi-e teamă, am peste 50 de ani, dar oamenii sunt panicaţi: <<Ce se va alege de noi? De locurile noastre de muncă!>>. Nu toți cunosc legea, nu-și cunosc drepturile. Ne riscăm libertatea circulând cum circulăm. Au fost cazuri cu controlori bătuţi, ajunşi prin spital, nu e OK. Protecție nu avem de la nimeni. Toată lumea dă în noi, şi conducerea, şi călătorii şi presa de multe ori. Dar hai să vedem şi realitatea”, a avut curajul să ia cuvântul Emilia Horvath, membră a noului sindicat.
Sindicatul galben al RATT, condus de directorul Ioan Goia?
A intervenit în discuția cu presa și noul reprezentant sindical al vatmanilor, Dumitru Savin. „Am ajuns în situația asta pentru că am făcut alegeri să ne schimbăm reprezentantul secției și ni s-a refuzat acest lucru! Suntem cu procese în instanță și de aici toată nebunia. Ne-am făcut alt sindicat în ideea că putem să ne spunem drepturile și publicul din Timișoara să știe ce se întâmplă. Că noi suntem partea văzută a lucrurilor din oraș și noi suntem primii taxați. Dacă circulă, dacă nu circulă, dacă se întâmplă ceva, suntem primii luați în șuturi, primii trimiși la plimbare. Lucrurile astea vrem să le schimbăm. Nu vrem să facem grevă, nu vrem să facem revoluție, dorim doar ca drepturile noastre să fie cunoscute și recunoscute de cei în drept, ITM-ul și tot ce înseamnă Primărie. Se poate, doar să fim uniți! Fostul sindicat este un sindicat obedient, subordonat conducerii. Domnul Pașca n-a condus niciodată sindicatul acela, cred că tot timpul a fost condus de domnul director general. Din ce s-a făcut până acuma rezultă că noi nu putem să intrăm acolo. Sunt ca într-o mafie. Vă daţi seama că acolo sunt multe în neregulă care au fost făcute şi bănuiesc că nu vor să se afle. Ăsta e singurul motiv pentru care noi nu suntem recunoscuţi şi nu suntem agreaţi. De când s-au făcut alegeri, din 22.04.2016, am spus că vom merge să vedem situația financiară a sindicatului și asta i-a deranjat foarte mult. De atunci ne-au dat interzis peste tot. Încercăm să obținem pe căi legale fără să ne abatem de la lege tot ce trebuia făcut de fostul sindicat și nu s-a făcut. La noi, oamenii au foarte mici salariile, lucrăm în condiții nespus de grele, cu un salariul minim pe economie, 1.450 de lei. Suntem acolo și noi, lângă cei care nu au nicio calificare, și nu putem lăsa lucrurile așa. Bonurile nu le-am mai primit de la începutul anului 2016, bonuri care sunt prevăzute în contractul colectiv de muncă, sunt negociate, premierea nu s-a mai făcut din 2015, de la Crăciun, iar premierea este negociată și stipulată în contractul colectiv de muncă, indiferent dacă întreprinderea are profit sau nu. Ne vom adresa instanței de judecată să vedem cum le putem obține, pentru că, așa cum spun ei, Curtea de Conturi nu poate veni să pună poprire pe niște drepturi negociate, care se regăsesc în contractul colectiv de muncă. Sunt drepturile noastre și trebuia acordate, nu e treaba noastră că cei din vârful conducerii nu știu să-și facă atribuțiile. Noi suntem cei care muncim și aducem veniturile, ei sunt numiți pe 4 ani, sunt numiți politic și nu-i interesează, nu ne-au dat niciodată explicații pentru ceea ce au făcut. Noi trebuie să muncim, ne facem treaba, dar condițiile sunt cum sunt, salariile sunt cum sunt… Programul nostru este de așa natură că noi suntem primii care ne trezim și ultimii care mergem la culcare. Un șofer sau un vatman sau un personal de bord se trezește la 2 și jumate și pleacă acasă cu mașina la ora 1. Mașină de servici care nu atinge toate punctele, pentru 500 grame de motorina, nu ajunge până unde avem locuința”.
Reprezentanții noului sindicat au infirmat zvonurile că ar activa în ilegalitate și au prezentat presei dosarul depus la instanță, sentința de înființare, înregistrarea fiscală de la ANAF, contul, procesul verbal, lista cu membrii conducerii și tabelul nominal care ţine de Registrul Unic. Extrem de revoltat că, la 27 de ani de la Revoluție, anumite drepturi democratice sunt interzise chiar într-o întreprindere din Timișoara, Pintea Gheorghiţă, unul dintre membrii noului sindicat, nu a ezitat să-l compare pe liderul celuilalt sindicat, Vasile Pașca, cu un dictator.
„Am ajuns în situația asta pentru că am vrut să ne schimbăm liderul de sindicat, prin vot, în mod democratic, și nu ni s-a permis acest lucru. Anul trecut au avut loc alegerile pentru un nou reprezentant al sindicatului pentru vatmani. La voturi a ieşit câştigător domnul Savin Dumitru. Domnul Pașca, liderul vechiului sindicat, nu a vrut să ni-l recunoască și să-l pună pe funcţia pe care o merită şi de acolo s-a ajuns să ne înfiinţăm un alt sindicat pe care dânşii nu vor să-l accepte. În România secolului XXI, în Timișoara, după 27 de ani de la Revoluție, noi nu avem drepturi democratice. Asta vreau să se afle. A trebuit să ajungem în justiție pentru ca să obținem un drept constituțional și legitim, dreptul să ne alegem reprezentanții. A picat după Colectiv guvernul, noi nu suntem în stare să ne schimbăm liderul de la secție pentru că domnul Pașca nu dorește lucrul acesta. Se trezește ca în Coreea de Nord, un fel de dictator. Asta vreau să ne ajutați să se afle”.
Primarul Robu cere demisia directorului RATT! Ba, n-o mai cere…
În ciuda dificultăților cu care se confruntă transportul în comun din Timișoara, a datoriilor imense acumulate de RATT, directorul unității, Ioan Goia, nu s-a sfiit, în ultimii ani, să acorde sponsorizări de zeci de mii de euro la o serie de asociații de care n-a auzit nimeni, cum este și Asociația „Prietenul meu Gabriel”, care în 2012 a primit 9.000 de lei. Au primit sponsorizari de la RATT, de asemenea, Parohia Ortodoxă Română din zona Tipografilor, care în perioada 2012-2014 a încasat 71.000 de lei, Sindicatul Transportatorilor Timișoara – 8.400 de lei, Sindicatul TEPO TRANS – 2.400 de lei, Casa de Cultura a Municipiului Timișoara – 2.000 de lei, Asociația Sfântul Nectarie din Cluj, respectiv Centrul de îngrijire paleativă Sfântul Nectarie – 10.000 de lei. Reprezentanții Inspectoratului de Poliţie al Județului Timiș au solicitat copii după documente, pentru a verifica baza legală care a permis unei regii autonome aflată în pragul falimentului să facă sponsorizări de peste 100.000 de lei.
„Nu vă spun să nu mai faceți sponsorizări de acest tip, nici la parohia nu știu care, nici la asociații. Știu că mi-ați arătat suportul legal pe care vă bazați, dar vedeți că de acolo se naște o anchetă și doar printr-o judecată se va stabili cum rămâne. Dar noi nu avem nevoie de anchete. Vă rog mult să nu mai sponsorizați!”, i-a recomandat primarul Nicolae Robu, cu blândețe, directorului RATT, Ioan Goia, după ce, nu cu mult timp în urmă, i-a cerut demisia.
„I-am transmis domnului Goia că sunt extrem de nemulțumit de modul cum funcționează RATT, că nemulțumirile mele au crescut de la o zi la alta și că, drept urmare, îi cer să își depună demisia și să îi transmită această solicitare și directorului tehnic, nu știu cum îl cheamă… Pe mine mă interesează rezultatele de pe teren. Văd în toate stațiile RATT oameni foarte mulți așteptând, ceea ce înseamnă că mijloacele de transport în comun nu au frecvența adaptată nevoilor cetățenilor și, pe de altă parte, văd stații înconjurate de mormanele de zăpadă create din intervenția utilajelor”, a cerut Nicolae Robu.
După această amenințare cu demiterea, directorul Ioan Goia a înțeles mesajul, a îndeplinit cerințele de culise ale edilului liberal și, ca prin farmec, siguranța funcției sale a revenit la normal. Ba mai mult, Primăria Timișoara a descoperit ca prin minune că are o serie de datorii neachitate către RATT și, urgent, a întocmit o scrisoare de garanție bancară în valoare de 75 de milioane de lei. „Dacă se poate să luăm credit, luam credit, ca să ne acoperim datoriile la Fisc. Banca ne face dosarul pentru scrisorile de garanție, pentru împrumut, să vedem cum negociem mai bine. Dacă dobânzile sunt mai mici pentru scrisoare, mergem pe scrisoare, dacă sunt mai mici pe credit, mergem pe credit. Garanția pe care ne-ar da-o Primăria asigură la ANAF plata datoriilor pe 5 ani. Avem datorii cam la 44 de milioane de lei, cumulate în 3-4 ani și puțin peste 15 milioane de lei adunați din dobânzi și penalități”, a declarat Ioan Goia, seful RATT.
Finanțele amenință cu executarea silită a autobuzelor și tramvaielor
Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat, anul trecut, o sentință definitivă și irevocabilă prin care Regia Autonomă de Transport Timișoara este obligată să îi achite Fiscului peste 38 milioane de lei, bani care reprezintă TVA și penalități pe care RATT ar fi trebuit să le plătească la Finanțe o dată cu modernizarea liniilor de tramvai, lucrări realizate în timpul administrației Ciuhandu. RATT au obținut o eșalonare a plăților pe o perioadă de cinci ani. Nerespectarea planului de eșalonare, care este o misiune aproape imposibilă, ar trebui să atragă după sine executarea silită a RATT prin vânzarea unor mijloace de transport în comun pentru recuperarea creanțelor. Sentința Curții Supreme, prin care RATT este obligat la plata unei sume uriașe către Fisc, vine după cinci ani de procese în care RATT a câștigat de două ori în primă instanță, dar recursul Finanțelor a fost admis de Înalta Curte.
„A fost o interpretare diferită a legislației pe vremea fostei administrații când s-au făcut achizițiile respective și nimeni nu și-a pus problema că ar trebui să se plătească TVA în acele circumstanțe. A urmat un proces și s-a stabilit că ar fi trebuit să se plătească TVA. Acum sunt în situația, ca primar, să fac față unei cheltuieli total neavută în vedere de către adimistrația pe care o conduc, de un nivel foarte ridicat. Evident că nu avem de unde să scoatem acești bani și cred că cea mai bună soluție ar fi o eșalonare pe un termen foarte lung”, a declarat primarul Nicolae Robu despre această situație.
Pe de altă parte, reprezentanții Direcției Generale a Finanțelor Publice Timiș au avertizat că s-a ajuns deja la o înțelegere cu RATT pentru eșalonarea datoriei, cu plata unor rate lunare pe o perioadă de cinci ani, maximul permis de lege. „S-a aprobat eșalonarea la plată a obligațiilor, iar pe perioada eșalonării este suspendată măsura executării silite și regia este obligată în fiecare lună să plătească debitele curente plus ratele de eșalonare lunare. Este problema Consiliului Local să facă rost de bani. Important este că plătesc și nu ne apucăm de executarea silită pentru că ar trebui să vindem autobuzele, tramvaiele, clădirile. Au două clădiri…”, a declarat Ladislau Elek.
În ciuda eforturilor noastre, reprezentanții RATT nu au fost dispuși să ne ofere un punct de vedere despre războiul sindicatelor sau datoriile imense care țin transportul în comun din Timișoara în pragul falimentului.