Din capitolul investiţii grăbite şi anunţate ca succes înainte de a fi puse în practică, avem la Timişoara un exemplu elocvent. Vaporaşele de şapte milioane de euro cumpărate de Primăria Timişoara. Primul ajungea pe meleaguri bănăţene, tocmai din Galaţi, din şantierul naval, în aprilie. După ce s-a familiarizat cu Timişoara, mai exact cu depoul de tramvaie din Dâmboviţa, Decebal a atins şi apa canalului Bega.
De atunci până în vară au ajuns toate cele 7 ambarcaţiuni. Şi cum oraşul începea să se încingă ca în fiecare vară, timişorenii şi turiştii au tot sperat că se vor răcori la o plimbare cu vaporaşele pe canalul Bega. Să nu mai vorbim despre cei care de abia aşteptau să le folosească pentru a merge la serviciu sau la şcoală, evitând astfel haosul de pe străzile oraşului. Însă nici acum, la jumatea lunii iulie, cele 7 vapoare nu plimbă nici turişti, nici „navetişti”.
Actele, bată-le vina!
În luna mai a fost pe apă primul vapor. De atunci au pornit teste, dar autorităţile s-au grăbit să avanseze un termen pentru când transportul public al oraşului va exista, în premieră, şi pe apă.
„Aceasta a fost prima cursă, se vor mai face probe, după care se va emite un certificat de către reprezentanţii Autorităţii Navale Române, şi după aceea vom putea efectiv să circulam. Săptămâna viitoare sau în două săptămâni vom putea să avem deja plimbări de agrement. De la 1 iunie vom putea să dăm drumul subsistemului de transport în comun pe Bega”, spunea conducerea Primăriei Timişoara.
Însă nu a fost aşa. Avizul necesar de la Autoritatea Navală Română nu a ajuns încă la Timişoara. Potrivit unor surse din cadrul Primăriei Timişoara, este vorba despre un document necesar pentru transportul de persoane. În lipsa avizului, autorităţile au cheltuit, din bugetul local, 7 milioane de lei pentru 7 vapoare de 50 de locuri să plimbe turiştii. În ultimele patru luni ambarcaţiunile au fost supuse la teste, a căror final nimeni nu îl ştie. În timp ce marinarii şi specialiştii în navigaţie pun la probă ambarcaţiunile, pietonii care trec pe malul Begăi nu pot decât să privescă cu jind la valurile brăzdate de Decebal, Traian sau Burebista.
Un proiect incomplete şi cu piedici multe
Vaporaşele de 7 milioane de lei cumpărate pe banii Primăriei Timişoarei fac parte din marele proiect de reabilitare a malurilor canalului Bega. Ele au fost o extensie a proiectului initial, dar, cu acordul Ministerului Dezvoltării şi a Uniunii Europene, autorităţile au primit o extindere a termenului pentru a include şi vaporaşele în proiect. De aceea achiziţia lor a căzut în sarcina bugetului local.
Implementarea proiectului a fost dificilă şi termenul de finalizare a fost amânat de cel puţin 3 ori. Iniţial malurile trebuiau să fie modernizate până în iulie 2015. Apoi recepţia a fost devansată pentru luna decembrie a aceluiaşi an. Însă nici Crăciunul nu a adus minunea la Timişoara. A apărut un nou termen, de 31 martie, data limită impusă de Uniunea Europenaă pentru finalizarea proiectelor înscrise pe programul de finanţare 2007 – 2013. Nici acest nou dead-line nu a fost respectat şi proiectul a fost fazat pentru finalul lunii iunie.
Şi în plină vară s-a făcut recepţia. Curios este faptul că proiectul nu este în totalitate finalizat. Vaporaşele nu plimbă timişorenii sau turiştii, iar bicicletele din staţiile de pe malul Begăi nu există.
Primăria Timişoara a ajuns la organizarea celei de-a şaptea licitaţii, pentru că la primele şase nu s-a prezentat nicio companie interesată să livreze mijloacele de transport în comun la Timişoara. Lipsesc 140 de biciclete, iar preţul înaintat de autorităţi se ridică la peste 150.000 de lei.
„Este ceva de neînțeles ce se întâmplă acolo. Este un record. Nu știu care a fost clauza referitoare la biciclete. În nici într-un caz nu pierdem banii, dar vor fi anumite consecințe negative. Nu s-a prezentat nimeni. Și-a arătat interesul la un moment dat firma care a asigurat bicicletele pe sistemul intermodal, dar n-a venit la licitație. Noi ce să facem? Ne facem datoria, publicăm pe SEAP, este de neînțeles că nicio firmă nu vine. Noi suntem buni platnici. Caietul de sarcini este cum a fost și dincolo, același tip de biciclete, vrem să fie interoperațional, nu neapărat de același tip. Nu pot să înțeleg ce se întâmplă”, a spus primarul Nicolae Robu.
Rămâne acum de văzut dacă Primăria Timişoara va primi banii investiţi în proiect de la Uniunea Europeană, în condiţiile în care nici până acum nu avem investiţia complet încheiată.