CĂRŢILE DE IDENTITATE VOR FI SCOASE, POTRIVIT UNUI PROIECT DE LEGE AFLAT ÎN LUCRU LA MINISTERUL AFACERILOR INTERNE (MAI). În locul cărţilor de identitate, românii vor avea carduri electronice, care vor putea fi eliberate chiar de la naştere şi vor avea valabilitatea de 2, 4 sau 10 ani. Apariţia cardurilor electronice prevede dispariţia cardurilor de sănătate, scrie hotweek.ro.
Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate se va face eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la dată emiterii primei cărţi electronice de identitate. Cărţile electronice vor putea fi eliberate încă de la naştere, la solicitarea părinţilor. Acestea ar urmă să aibă valabilitate 2 ani, 4 ani sau 10 ani, în funcţie de vârstă titularului.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus în dezbatere publică o un proiect de lege care prevede că pe cartea electronică de identitate vor fi trecute datele titularului, precum şi date biometrice, respectiv imaginea facială şi amprentele de la două degete. După introducerea cărţii electronice de identitate, nu va mai fi folosit cardul de sănătate.
Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii privind evidenţă persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români a fost elaborat de Ministerul Afacerilor Interne, care susţine că actul este în conformitate cu măsurile prevăzute în Programul de guvernare 2017-2020, iar implementarea lui va asigura cetăţenilor garanţii suplimentare de securitate şi instituţiilor publice şi private certitudinea că persoană care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe document.
Persoanele care, din motive religioase sau de conştiinţa, refuză cartea electronică de identitate, vor putea obţine o carte de identitate simplă.
Astfel, se introduce pentru prima dată posibilitatea eliberării unei cărţi de identitate simplă sau cărţi electronice de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinţi.
Astfel, vor putea fi eliberate cărţi de identitate cu valabilitate de 2 ani pentru persoanele cu vârstă cuprinsă între 0 şi 14 ani, cu valabilitate de 4 ani pentru persoanele cu vârstă cuprinsă între 14 şi 18 ani şi cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
Cartea electronică de identitate va conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă. În format electronic vor fi înscrise: datele din formatul tipărit, respectiv numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, dată şi locul naşterii titularului, semnătură olografă a titularului, imaginea facială, Codul Numeric Personal şi adresa de domiciliu, cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat şi, după caz, certificate calificate, prevăzute de Legea 455/2001 privind semnătură electronică; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Cartea electronică de identitate va asigura şi funcţionalitatea cardului de sănătate, care nu va mai fi folosit de la momentul eliberării noului document de identitate.
Titularul unui document electronic se va putea autentifica online, pentru a beneficia de diverse servicii electronice – bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţionale, ceea ce va conduce la simplificarea interacţiunii cu autorităţile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice.
„Cartea electronică de identitate va permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne, în sisteme informatice terţe ale administraţiei publice, precum şi în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, şi utilizarea semnăturii electronice extinse bazate pe certificat calificat, în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătură electronică”, mai susţine MAI.
„Prin proiect se propune modificarea conceptului anterior privind conţinutul de date al cărţii electronice de identitate, prin eliminarea din cip a informaţiilor referitoare la calitatea de asigurat în sistemul public al asigurărilor sociale de sănătate. Astfel, „funcţionalitatea” de card de sănătate va fi asigurată de certificatul digital emis de MAI, înscris în cip. Cardul naţional de sănătate îşi încetează valabilitatea la dată la care titularului i s-a eliberat o carte electronică de identitate”, precizează Ministerul Afacerilor Interne.
Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple va fi realizată eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la dată emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple, pe măsură asigurării serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu suportul tehnic necesar.
Stabilirea şi actualizarea contravalorii cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple se vor face de către Imprimeria Naţională, cu avizul Direcţiei generale ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Producerea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă vor fi realizate centralizat, de către Imprimeria Naţională. Personalizarea documentelor se va realizează în Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.
Imprimeria Naţională va achiziţiona şi va pune la dispoziţia MAI şi Ministerului Afacerilor Externe echipamentele şi produsele software necesare pentru punerea în circulaţie şi personalizarea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor de identitate provizorii, a dovezilor de reşedinţa, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă.
Sursa: hotweek.ro
Fratilor,spuneti oamenilor spre ce mergem prin aceste acte biometrice,de ce oculta restrange actele si doreste disparitia banilor cash.