Discursul de absolvire al unei tinere din județul Arad a devenit viral, atât în presă, cât și pe rețelele sociale, stârnind atât reacții, cât și critici din partea multora. Iulia Cociuba, autoarea discursului este absolventă a Colegiului „Mihai Viteazu” din Ineu, iar zilele trecute, în loc de clasicele mulțumiri și laudațio adresate profesorilor și foștilor săi colegi, a ales să demaște neregulile profunde, comune în multe școli din țară.
În cadrul discursului său de absolvire tânăra Iulia Cociuba a adresat problema învățatului pentru validare academică, presiunea de a avea note cât mai mari și de a performa pentru reputația instituțiilor. Tânăra absolventă se plânge că sistemul de învățământ românesc le pune eleviilor eșecurile în cârcă, dar și că instituțiile își atribuie reușitele elevilor.
Totuși, eleva n-a uitat nici de cei mai pasionați dintre profesori, amintind în discursul său faptul că a avut parte și de dascăli deosebiți.
Discursul tinerei absolvente, pe larg
„Mă numesc Cociuba Iulia și, deși unii nu m-ați vrut aici, diferența fiind de doar 3 sutimi, iată-mă! Astăzi vreau să împărtășesc cu dumneavoastră o perspectivă diferită asupra anilor de liceu. Poate că nu e discursul clasic de mulțumire și celebrare, dar este unul sincer și reflectă în mod real experiențele mele.
Am petrecut ani de zile învățând pentru note și validare academică și am realizat abia acum cât timp am pierdut. Am dobândit cunoștințe, nu și valori, pentru că asta înseamnă, din păcate, școala. În loc să fie un loc al învățării și dezvoltării, școala a devenit o sursă de frustrare și dezamăgire pentru mulți dintre noi. Ne-am simțit deseori în imposibilitatea de a ne exprima punctul de vedere, de a gândi diferit sau de a fi autentici.
Ce m-a învățat școala? Să mă conformez, să mint, să-mi șterg cu buretele personalitatea și să mă ascund în spatele unor standarde absurde. Școala a devenit un loc unde performanțele noastre sunt atribuite meritelor instituției și profesorilor, iar eșecurile ne sunt puse în cârcă.
Am avut parte de un sistem care ne-a învățat mai degrabă cum e să fim superficiali și ipocriți, decât să ne dezvoltăm etic și moral. Astăzi, în fața dumneavoastră, îmi reafirm dorința de a fi autentică și de a lupta pentru valorile în care cred. Știu că acest discurs deranjează, dar sper să fie și un pas spre conștientizarea unor probleme care au fost băgate sub preș atâta timp.
În încheiere, vreau să transmit un mesaj clar: școala ar trebui să fie un sprijin, nu un obstacol. Nu voi mulțumi sistemului care m-a dezamăgit, însă vreau să-i celebrez pe acei dascăli care au dat o bucățică din ei de fiecare dată când s-au așezat la catedră și care au fost mereu acolo pentru noi. Cu bune și cu rele, liceul ne-a unit pentru că aveam un scop comun: să absolvim. Și uite că am făcut-o! Mult succes! Mulțumesc!”
În mediul online, discursul fetei a stârnit numeroase reacții, atât pro cât și contra, dar și răspunsuri, unele chiar și din partea unor persoane publice.
Maria Manea, profesoară de Limba Română și fost Secretar de Stat în Ministerul Educației
Maria Manea confirmă spusele tinerei absolvente: „(…)Chiar daca primul instinct, cel uman, este acela de aparare, nu poți, în calitatea ta de profesor, să nu te gândești: are dreptate copilul acesta, care nu este orice copil, ci unul din prima linie, cu rezultate, căruia nu i se pot imputa ignoranța, lipsa de strădanie.
Eu cred cu sinceritate, cu amărăciune față de neputințele personale și ale unui întreg sistem, că are dreptate. Școala românească nu își pune copiii pe primul loc, dar școala românească este oglinda societății românești.
Am spus de multe ori, nu avem o cultură a copilului, un respect față de nevoile lui reale, care aparțin deopotrivă generațiilor din care face parte, suntem închiși în preconcepții, concepții și autosuficienta.
Foarte puține sunt vocile din educație valoroase, care se apleacă asupra cercetării contemporane în științele educației, asupra rezultatelor la nivel mondial în sistemele de învățământ performante, în sistemele în care echilibrul între învățare și stare de bine există.
În calitatea noastră de profesori suntem, mai degrabă, spectatori și participanți pe scene politice, electorale, captivi în formari profesionale învechite, obosiți psihic de birocrație și rutine profesionale și mai puțin minți deschise, dornice să învețe mereu câte ceva despre realitatea psihică, emoțională, cognitivă a copiilor pe care îi păstorim.
Iulia Cociuba a dat o lecție uriașă de curaj profesorilor ei, aceia care reclamă un statut profesional respectat în societate, dar care nu au, adesea, curajul să lupte împotriva mediocrității și a intereselor de masă”, a declarat Maria Manea profesoară și fost Secretar de Stat în Ministerul Educației, citată de Edupedu.ro.
Marcel Bartic, profesor de Istorie și activist în domeniul Educației, a felicitat-o pe tânără pentru curajul său.