La cumpăna dintre secolele XVII și XVIII, după o scurtă perioadă de acalmie, reîncep veșnicele războaie dintre Impărăția Semilunei și veșnicul lor inamic pentru dominația centrului european ce era imperiul habsburgic. După victoria de la Petrovaradin din vara lui 1716, marele conducător de oști (dar mic de stat) prințul Eugen de Savoia avea să creadă în steaua lui de invingător și pornește spre Timișoara. Fiind mare meșter în științele militare nu a durat mult, nici două luni, și a cucerit Cetatea Timișoarei.
Trupele imperiale au intrat glorios în orașul distrus și au vrut să sărbătorească marea victorie. Au terminat repede proviziile de vin și bere, dar apă bună de băut nu prea au găsit. Mlaștinile din jurul orașului numai apă potabilă nu prea puteau oferi. Fântânile erau puține și rare. Apa era sălcie la gust, dar purta și pericolele a tot soiul de molime. Decât să riște o răzmeriță a credincioșilor săi ostași ce nu aveau apă de băut, principele de Savoia ia o măsură de o covârșitoare importanță a căror urmări le simțim și azi. Autorizează construirea unei manufacturi de preparat bere. Soldații, decât să bea apa puturoasă a canalelor sau să aducă de la mare depărtare apa curată, au preferat să consume cu mare entuziasm bere.
Avea să fie certificatul de naștere al noii provincii a Banatului în forma sa moderna. De fapt era trecerea de la organizare aproape medievale la premisele unei economii eficiente și moderne. Foarte repede se pun bazele industrializării accelerate a zonei, dar și a unei agriculturi intensive bazat cel mai mult pe cultivarea grânelor.
Era exact ce-i trebuia și fabricii de bere ce și acum duce mai departe tradiția de acum trei secole în urmă. Sigur că berea de atunci nu seamănă cu cea de azi. Au fost aplicate noi și tot mai noi tehnologii. Materii prime tot mai calitative. Oricum berea Timișoreana este în continuare în vârful clasamentului cererii naționale.
Toate aceste date și multe altele au fost oferite, astăzi, cu multă mândrie de conducerea fabricii și a companiei.
Mihai Bârsan, ca vicepreședinte marketing Ursus Breweries a vorbit despre ce eforturi se fac pentru păstrarea calității cerute de piața în plină dezvoltare. Eduard Polschi, director al fabricii Timișoreana a făcut o amplă trecere în revistă a istoricului fabricării și consumului de bere locală. Iar președintele Ursus Breweries a pus accentul pe impunerea berii noastre locale pe piața europeană unde poate fi egală cu orice brand.
Aniversarea a 300 de ani de Timișoreana a fost sărbătorită la Timișoara, unde a început povestea acestui brand unic, încărcat de tradiție. Timișorenii au asistat la un moment cu o semnificație instorică și simbolică: o reconstituire a marșului gărzilor de la 1718, care a pornit din Curtea Fabricii și s-a oprit în Piața Unirii, unde a avut loc ceremonialul schimbării gărzilor, pregătit de Asociația Eugeniu de Savoia, cu susținerea Timișoreana.
„Fabrica de bere din Timișoara este un important reper al orașului și al istoriei berii din țara noastră. De atunci, meșteșugul berarilor continuă să aducă românilor momente de bucurie alături de cei dragi. Generații după generații de berari dedicați duc mai departe povestea Timișoreana. Bucuria, dăruirea și pasiunea berarilor noștri vor rămâne cele mai importante ingrediente ale succesului Timișoreana”, a declarat Mihai Bârsan, vicepreședinte Marketing.
De-a lungul celor 300 de ani, Fabrica de bere din Timișoara a marcat mai multe premiere și momente importante, Cele mai importante merită scoase în evidență:
– Prima mașină de produs frig artificial a fost introdusă în 1900;
– În Monografia orașului Timișoara, scrisă de Armin Barat, se face referire la calitatea berii care s-a îmbunătățit foarte mult, fiind chiar exportată în țările vecine;
– În 1908, berea Timișoreana obține “Grand Prix” la expoziția din Timișoara;
– În jurul anilor 1900 a fost introdus primul filtru de bere;
– Anii 1960 – 1962 au reprezentat o perioadă de investiții și modernizări: s-a construit o nouă clădire a fabricii dotată cu cele mai moderne echipamente din lume la vremea respectivă: prima secție de fierbere semiautomată care a funcționat cu program pe cartele perforate;
– În 1968 se introduce, în premieră, butoiul din aluminiu care l-a înlocuit pe cel din lemn utilizat anterior;
– După 1975, investițiile au fost îndreptate înspre retehnologizarea liniilor de îmbuteliere și ambalare la butoi.
Investiții în ultimii 15 ani în fabrica Timișoreana:
Prima fabrică de bere din România și una dintre cele mai moderne fabrici de bere din România de azi, a avut o evoluție continuă și a beneficiat de investiții de peste 100 de milioane de euro, doar în ultimii 15 ani.
Investițiile au fost realizate în:
– triplarea capacității de producție și asigurarea flexibilității, prin instalarea de linii de producție și îmbuteliere moderne, care asigură cele mai înalte standarde de calitate și de siguranță a alimentului;
– echipamente și sisteme informatice de control al procesului de producție, precum și în implementarea bunelor practici de operare;
– echipamente și instalații de recuperare și reutilizare a energiei, de tratament al apelor uzate, de obținere a bioenergiei, pentru asigurarea protecției mediului și a unei dezvoltări durabile;
– sisteme integrate de control al calității;
– introducerea de filtre speciale;
– menținerea clădirilor și a site-ului istoric.
Timișoreana este liderul pieții de bere în vânzări și în preferințele consumatorilor de peste 10 ani, înregistrând vânzări în valoare de 200 de milioane de euro în retail, în 2017. De asemenea, este cea mai bine vândută bere românească în afara țării: peste 7 milioane de unități în 2017.
Pentru a marca cum se cuvine acest moment aniversar a fost dezvelit în curtea fabricii un monument simbolic ce nu putea să nu cuprindă un butoi simbolic și o imensă placă pentru aducere aminte veșnică.