1.1 C
Timișoara
joi 19 decembrie 2024

De ce au explodat actele de violență în școlile din Timiș? O situație care ar putea afecta emoțional o întreagă generație de viitori adulți

Pandemia a afectat o lume întreagă. Din păcate, copiii nu au fost excluși. Școala s-a mutat online, iar socializarea s-a limitat la minimum. Asta a făcut ca fenomele violente să se înmulțească, fie că vorbim despre violența domestică, fie despre violența din școli. În județul Timiș, luna iunie, ultima de școală pentru cei mai mulți elevi, a adus o explozie de astfel de cazuri. Bătăi între băieți sau fete, elevi cu dizabilități abuzați și chiar copii loviți de profesori, toate aestea sunt cazurile înregistrate, în prima lună de vară, în unitățile de învățământ din Timiș.

Situația gravă din luna iunie a fost sesizată și de polițiștii timișeni. Dacă în primele cinci luni ale anului au avut de instrumentat un singur dosar penal privind violența la școală, în iunie au fost chemați să investigheze cinci astfel de situații. Unele sunt încă în lucru.

„Potrivit Serviciului Cazier Judiciar, Statistică şi Evidenţe Operative, în ceea ce priveşte solicitarea dumneavoastră, referitoare la dosarele penale întocmite vizavi de fapte cu violenţă petrecute în unităţi de învăţământ de pe raza judeţului Timiş, vă aducem la cunoştinţă faptul că în primele cinci luni ale anului 2021 a fost înregistrat un singur dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de lovire sau alte violenţe, care a fost soluţionat. Nu a fost dispusă măsura reţinerii cu privire la acest dosar. De asemenea, vă comunicăm faptul că, la nivelul Secţiei 4 Poliţie Urbană Timişoara, al Poliției Oraşului Sânnicolau Mare si al Postului de Politie Bethausen, se află în lucru trei dosare penale în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de lovire sau alte violenţe, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Timişoara, Sânnicolau Mare şi Făget”, ne-a transmis IPJ Timiș.

Pe lângă cele trei dosare aflate în lucru la Poliție, am aflat de încă două incidente. Dar să vedem ce s-a întâmplat în fiecare caz.

Timișoara

O fată cu nevoi speciale, de 15 ani, de la Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară Timișoara, a fost agresată de două colege. Incidentul s-a petrecut în timpul unei ore, când elevii au fost lăsați nesupravegheați.

Situația a ajuns și în atenția polițiștilor.

„În urma apariției, în mediul online, a unor imagini video care surprind scene de violență, în cursul zilei de ieri, în care o minora în vârstă de 15 ani a fost agresată de către alte două adolescente, de 15 și 18 ani, vă comunicăm faptul că la nivelul Secției 4 Poliție Urbană Timișoara se află în lucru un dosar penal întocmit sub aspectul săvârșirii infracțiunii de lovire sau alte violențe, în care se efectuează cercetări pentru stabilirea situației de fapt și luarea măsurilor legale care se impun”, a transmis IPJ Timiș.
Cazul a fost tranșat și de inspectorii școlari. După o vizită la liceu, autoritățile școlare au decis demiterea directorului și a directorului adjunct.

Bethausen

Un copil care învață la Școala Bethausen s-a ales cu capul spart. Suspiciunea cade pe unul dintre profesorii acestuia, care este și directorul unității de învățământ. Și în acest caz a fost sesizată Poliția.

„Polițiștii Postului de Poliție Bethausen au fost sesizați cu privire la faptul că, în data de 7 iunie, un minor în vârstă de 14 ani ar fi fost agresat de către un bărbat în vârstă de 42 de ani. În cauză a fost întocmit un dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de lovire sau alte violențe, în care se efectuează cercetări pentru stabilirea situației de fapt și luarea măsurilor legale care se impun”, a transmis IPJ Timiș.

Situația a ajuns și în atenția Inspectoratului Școlar Timiș, care a trimis un inspector la Bethausen pentru a verifica ce s-a întâmplat.

Sânnicolau Mare

Cel de-al treile incident a avut loc într-o școală din Sânnicolau Mare. O fată a fost agresată de două colege.

„În urma apariției, în mediul online, a unor imagini video care surprind scene de violență, din data de 15 iunie a.c., în care o minoră în vârstă de 14 ani a fost agresată de către alte două adolescente, de 12 și 14 ani, vă comunicăm faptul că la nivelul Poliției orașului Sânnicolau Mare se află în lucru un dosar penal întocmit sub aspectul săvârșirii infracțiunii de lovire sau alte violențe, în care se efectuează cercetări pentru stabilirea situației de fapt și luarea măsurilor legale care se impun”, a transmis IPJ Timiș.

Și de această dată Inspectoratul Școlar Timiș s-a sesizat și face o anchetă ca să afle ce s-a întâmplat.

Dudeștii Vechi

La Dudeștii Vechi, o fată a fost agresată de alte două. Totul s-a întâmplat la ieșirea de la ore.

„Polițiștii Postului de Poliție Dudeștii Vechi au fost sesizati cu privire la faptul că, în data de 15 iunie, o tânără de 15 ani, în timp ce se deplasa de la școală către domiciliu, a fost oprită în Piață Agroalimentară din Dudeștii Vechi de către două minore, de 12 și 13 ani, care au început să o lovească cu palmele la nivelul capului, pe fondul unor neînțelegeri mai vechi”, a transmis IPJ Timiș.

Polițiștii au întocmit un dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de lovire sau alte violențe.

Tomnatic

În Tomnatic, un elev de 11 ani a fost și el bătut de trei colegi. Și acest caz a ajuns în atenția Poliției.

„În data de 17 iunie, polițiștii Secției 11 Rurale Sânnicolau Mare au fost sesizati cu privire la faptul că, în data de 16 iunie, un minor de 11 ani, în timp ce se deplasa de la școală către domiciliul său din localitatea Tomnatic, a fost agresat fizic de alti trei minori, de 11 si 12 ani”, aflăm de la Poliție.

Lipsa socializării și a consilierii, cauzele violenței

Explozia de cazuri de bătăi între elevi sau de agresiune asupra acestora din partea profesorilor este pusă, de conducerea Inspectoratului Școlar Timiș, pe seama mai multor factori. Pandemia, lipsa de socializare, timpul petrecut în fața calculatoarelor și lipsa unei consilieri a tinerilor și a părinților lor în ultimul an, toate acestea au dus la răbufniri și la acte violente.

„Școala online și-a arătat limietle. Și din perspectiva didactică, dar și din cea a comportamentului elevilor. Am ajuns într-o situație în care numărul cazurilor de violență în școlile din județul Timiș a crescut extraordinar de mult și din cauza școlii online. Activitățile online au avut alocate 4–6 ore, cu elevii în fața calculatorului, dar elevii au mai rămas în fața computerului la diverse activități, cum ar fi jocuri, filmulețe, tutoriale, ceea ce a dus la mărirea gradului de anxietate și de izolare a elevilor. În momentul în care au ajuns în comunități deschise, în contextul în care socializarea a explodat după un an de izolare, am ajuns la această situație de saturație din perspectiva violenței în rândul elevilor. Am văzut acest lucru, mai ales violență la eleve. Școala trebuia să înceapă față în față mai devreme”, a declarat Marin Popescu, inspectorul școlar general din Timiș.

O soluție pentru a stopa actele de violență în școli este consilierea psihologică. Însă, din păcate, este o lipsă acută de specialiști în sistem, care să se ocupe de partea emoțională a elevilor. Mai ales în mediul rural, unde tinerii consileri sau psihologi refuză cabinetul. De exemplu, la Școala din Bethausen nu există un astfel de specialist. Iar problema nu este doar în Timiș, ci este una națională.

„Știm foarte bine deficitul de resursă umană în zona consilierii școlare, care există în județul Timiș și la nivel national. Trebuie să recunoaște că nu a existat un interes foarte mare față de consilierea școlară în contextual pandemic. Eu am repetat-o de foarte multe ori: este nevoie de vizibilitatea colegilor mei consilieri în relația cu elevii, părinții, cadrele didactice, chiar și în mediul online”, a mai explicat inspectorul școlar general din județ.

În județul Timiș sunt 84 de unități de învățământ în mediul urban, care beneficiază de asistență psihopedagogică, și 22 în mediul rural.
Inspectoratul Școlar Timiș a solicitat Ministerului Educației să permit angajarea a încă 120 de profesori consilieri pentru anul școlar viitor.
De altfel, Ministerul Educației promite că în sistem vor fi aduși, pentru anul 2021–2022, cel puțin 1.000 de consieri școlari sau psihologi.

La Hunedoara, un elev le-a spus direct polițiștilor că a fost agresat
Un alt caz de violență în școli a fost relatat la Hunedoara. Poliţiştii Biroului Siguranţă Şcolară din judeţ au participat la activităţi de prevenire a violenţei în şcoli în şapte unităţi de învăţământ din municipiul Hunedoara. În timp ce oamenii legii discutau cu elevii și profesorii, un băiat de 16 ani le-a povestit că a fost agresat fizic de un profesor.

„În cursul activităţilor de preventive, poliţiştii Biroului pentru Siguranţa Şcolară au fost sesizaţi verbal, de către un minor în vârstă de 16 ani, elev al unei unităţi de învăţământ din municipiul Hunedoara, cu privire la faptul că ar fi fost agresat fizic de către un profesor al şcolii respective. Oamenii legii au aplanat starea conflictuală şi au discutat despre incident cu cei implicaţi şi cu reprezentanţii şcolii, în vederea identificării unor modalităţi de a preveni astfel de situaţii”, transmite IPJ Hunedoara, într-un comunicat de presă.
Totodată, în acest caz, Poliţia Municipiului Hunedoara s-a sesizat din oficiu şi a întocmit dosar de cercetare penală sub aspectul comiterii infracţiunilor de loviri sau alte violenţe.

Bullying-ul, o altă formă de violență

Un studiu recent al Fundației World Vision România arată că 71% dintre elevi au fost martori sau victime ale violenței fie în drumul spre școală, fie în timpul pauzelor sau chiar în timpul orelor. Datele sunt întărite de cel mai recent raport al Organizației Mondiale a Sănătății, care plasează România pe locul trei în Europa în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul de bullying.

Acest fenomen se manifestă prin comportamente aggressive, verbale sau fizice, asupra copiilor, cu intenția de a-i supăra, a-i intimida sau de a le provoca teamă. De cele mai multe ori agresorii sunt alți copii, de aceeași vârstă sau mai mari, iar cauzele sunt multiple. Printre ele se numără chiar abuzurile din familie sau actele de violență la care aceștia sunt martori sau victime.

„Pentru mine bullying-ul reprezintă un act de violență fizică, psihică sau verbală. Pentru cei mai mulți adolescenți școala este un mediu pentru descărcarea de frustrări. Asemenea probleme apar și din cauza unui dezechilibru în familie. Familiile în care există violență sunt un mediu optim pentru formarea unui mic agresor. O astfel de situație am întâlnit în școala mea, atunci când doi colegi de clasă, din medii total diferite, au început o dispută din cauza jignirilor pe care și le adresau. Din fericire, acest conflict nu a degenerat datorită intervenției colegilor și a domnilor profesori. Astfel de situații sunt din ce în ce mai des întâlnite în ziua de astăzi, iar acest lucru nu poate fi decât unul îngrijorător”, a declarat Mara, o elevă dintr-un sat din județul Vaslui, în cardul sondajului.

O altă formă din ce în ce mai răspândită de bullying este cyberbullying-ul, care are loc prin intermediul canalelor digitale și poate avea efecte negative semnificative asupra victimelor, din punct de vedere psihologic. Agresorii care folosesc mediul digital intimidează, umilesc sau amenință, folosind mesaje, fotografii sau răspândirea unor zvonuri mincinoase.

„E important ca încă de la cele mai fragede vârste copiii să fie informați cu privire la existența fenomenelor de bullying și cyberbullying și să știe cum să se protejeze, dar și cum să evite să ajungă chiar ei agresori. În cadrul campaniei, alături de partenerii noștri, îi vom informa pe copii ce au de făcut în cazul în care trec prin astfel de experienţe ori sunt martori. De asemenea, vom avea sesiuni de informare şi pentru pentru părinți, pentru ca aceștia să știe cum își pot susține copiii, cum pot fi alături de ei, asigurându-se că, dacă sunt supuși unor astfel de tratamente din partea colegilor, vor ști cui să ceară ajutorul”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv al Fundaţiei World Vision România.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Două contracte de finanțare prin PNRR destinate dezvoltării infrastructurii Universității de Vest din Timișoara (UVT)

La Ministerul Educației, ministrul Ligia Deca a semnat, alături de directorul general administrativ UVT, Laurențiu Georgescu, cele două contracte de finanțare aferente proiectelor din...

Licitație pentru continuarea lucrărilor la Școala Gimnazială 30

După victoria în instanță împotriva fostului constructor, Primăria Timișoara a lansat licitația pentru continuarea lucrărilor la Școala Gimnazială 30. Sunt de finalizat cele două...

Citește și :