PSD a propus un proiect de lege menit să completeze prevederile Ordonanței de Urgență 57/2019 privind Codul Administrativ. Proiectul prevede schimbări ale modului de evaluare a funcționarilor publici. Federațiile sindicale critică dur inițiativa. Sindicatele consideră că actuala formă a OUG ar putea încuraja favoritismele pe criterii politice, ar facilita concedierile abuzive și i-ar face pe funcționari să memoreze pagini întregi de legislație. Pe de altă parte, deputatul PSD Adrian Câciu consideră că serviciile publice trebuie îmbunătățite și că funcționarii publici trebuie să fie capabili să ajute cetățenii. Situația, pe larg, în cele ce urmează.
Funcționarii publici sunt evaluați anual. Până acum, evaluarea s-a realizat în baza analizei muncii angajatului, a modul în care și-a dus obiectivele la bun sfârșit, dacă și-a rezolvat sarcinile în timp util etc. Această analiză era urmată de un interviu, în cadrul căruia angajatului îi era adus la cunoștință calificativul obținut.
Un nou proiect de lege a fost însă depus în Parlament, care aduce schimbări în privința modului în care se desfășoară evaluarea.
Astfel, în afară de criteriile stabilite anterior, funcționarii publici vor fi evaluați în baza unui test cu un număr de întrebări individuale, stabilite de un evaluator din cadrul instituției din care face parte. Întrebările vor fi alese pentru fiecare angajat, în funcție de cerințele prevăzute de fișa postului. Evaluatorul va stabili și un timp alocat pentru răspunsuri. Acestea vor fi punctate cu un calificativ de la 1 la 5, în funcție de media aritmetică a punctajului acordat pentru răspunsul la fiecare întrebare. Nota finală a evaluării va fi apoi acordată tot în baza mediei aritmetice obținute din notele pentru obiectivele individuale, criteriile de performanță, precum și pentru verificarea cunoștințelor teoretice actualizate, după cum stipulează proiectul de lege.
Pentru a „trece testul”, un funcționar public trebuie să aibă un calificativ minim de 3,00 pentru a fi considerat „corespunzător”. Dacă acest calificativ este sub valoarea 3,00, atunci calificativul primit de angajat este „nesatisfăcător”.
În esență, ideea pare bună, însă are câteva lacune care au fost observate de sindicate, respectiv de Federația Națională a Sindicatelor din Administrație, Afiliată la CNS Cartel ALFA, susținută la nivel local de Sindicatul Liber din cadrul Primăriei Timișoara, organizație sindicală care funcționează încă din 2002 și care include și membri din cadrul primăriilor din județ.
„Este o decizie pur politică, vor să scape de anumiți funcționari incomozi și vor folosi acest instrument pentru a se descotorosi de ei”, consideră șeful sindicatului „Liber” din cadrul Primăriei Timișoara, Tiberiu Negrei.
Acesta, ca și colegii săi de breaslă de la București, acuză faptul că modificările aduse ordonanței reprezintă, pentru politicieni, atât cei de la nivel național, cât și cei de la nivel local, un instrument care va fi folosit pentru ca administrațiile să scape de „angajații incomozi, care nu răspund comenzilor”.
„Problema este că evaluările scrise, cu răspunsuri libere, pot fi adaptate de la caz la caz, în funcţie de cât de fidel este angajatul şefului numit politic. Unele subiecte vor fi extrem de complexe, altele abordabile”, este problema sesizată de federațiile sindicale.
Liderul de sindicat Tiberiu Negrei atrage atenția, la nivelul Timișului, asupra formei actuale a proiectului.
„Ei încearcă să introducă evaluări anuale scrise, care obligă funcționarii publici să memoreze și să reproducă cu fidelitate mii de pagini din legislația aplicabilă, ceea ce este anormal. Angajații sectorului bugetar trebuie să știe cum să caute în actele normative și să facă trimitere la acele reglementări care vizează o anumită situație, nu să memoreze acea documentație”, este de părere Tiberiu Negrei, șeful sindicatului Liber din cadrul Primăriei Timișoara.
Acesta îți continuă argumentarea vorbind despre modalitatea de notare a evaluării.
„Dacă evaluarea se va face pe o scară de la 1 la 5, dacă ai calificativul 3, rezultatul este considerat nesatisfăcător și poate duce, în etapa următoare, la posibilitatea pierderii unui loc de muncă pentru simplul fapt că nu poți să redai conținutul unor acte normative. Vă dați seama câte acte normative avem noi, care suferă modificări zilnice, săptămânale, lunare?! De aceea avem tehnologie, suntem în anul 2025, putem accesa, ca angajați, întreaga legislație, să căutăm pasajele care ne interesează și să facem trimitere la ele, dar nu să le memorăm”, spune Tiberiu Negrei.
Întrebat despre câte legi ar putea fi vorba, liderul de sindicat spune că sistemul legislativ din România este unul dintre cele mai stufoase.
„Nu știu dacă există și alte țări cu o asemenea legislație. Spre exemplu, Codul Fiscal suferă modificări în permanență. Codul Administrativ, din 2019 și până acum, a suferit multe modificări, tot prin ordonanțe date (…)”, spune Negrei.
Principalul argument invocat și de Tiberiu Negrei este că memorarea completă a legislației este aproape imposibilă. El spune că ar fi fost o altă situație dacă testul era, spre exemplu, grilă, unde funcționarul ar fi avut posibilitatea să aleagă varianta de răspuns, așa cum se desfășoară multe dintre examenele de la Drept.
Liderul sindical acuză politicienii că au anunțat public concedierile fără să se consulte cu sindicatele
Tiberiu Negrei consideră că viitoarele concedieri în sectorul bugetar s-au decis fără o analiză precisă:
„Trebuie să faci o analiză, să te consulți cu partenerii de dialog social. Eu nu cred în nicio anunțată așa-zisă reorganizare dacă acești conducători, începând de sus, din Parlament, Guvern și, chiar și în teritoriu, din administrația locală sau județeană, anunță concedieri fără să se consulte cu organizațiile sindicale, acolo unde ele există”.
Mai multe sindicate din administrație au înaintat o scrisoare deschisă prin care atrag atenția asupra fenomenului politizării instituțiilor publice, problemă cu care angajații și sindicaliștii din administrație se confruntă în prezent. Documentul a fost semnat de Blocul Național Sindical, CNS Cartel Alfa, Federația Națională a Sindicatelor din Administrație — FNSA, Federația PUBLISIND, dar și Sindicatul Funcţionarilor Publici Parlamentari din Camera Deputaţilor.
Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului 57/2019 privind Codul Administrativ a fost inițiat de nouă membri PSD și semnat de 55 dintre social-democrați, în frunte cu premierul Marcel Ciolacu, dar și de reprezentați ai minorităților naționale.
Am reușit să luăm legătura cu unul dintre inițiatorii acestui proiect legislativ, Adrian Câciu, deputat PSD
Acesta ne-a oferit o serie de clarificări asupra proiectului legislativ. Deputatul social-democrat consideră că societatea a devenit din ce în ce mai nemulțumită de serviciile funcționarilor publici, ajungând să-i considere un fel de castă. Adrian Câciu consideră că este nevoie de o îmbunătățire a serviciilor, sub o formă sau alta. Proiectul este unul în dezbatere și se urmărește medierea prin dialog, atât din partea societății civile, cât și a sindicatelor, dar și a partidelor politice, în așa fel încât propunerile să se fructifice într-o lege care este benefică.
„Avem o astfel de inițiativă legislativă, care este plecată dintr-o realitate. Legislația se modifică destul de des în România și cred că este normal să avem o evaluare a ei, o actualizare a legislației, a cunoașterii sale la modul curent de către funcționari. Evident, este o inițiativă legislativă, e o dezbatere publică, există și opinii divergente și există și șanse de modificare a propunerii inițiale. Multe dintre sindicate au transmis și alte completări pentru îmbunătățirea acestui proiect, scopul rămânând același. Avem nevoie de un corp al funcționarilor publici foarte bine calificat pentru că el reprezintă interfața statului cu societatea. Dacă noi avem funcționari foarte bine pregătiți, care întotdeauna au soluții pentru cetățeanul cu care intră în dialog, atunci și cetățeanul va începe să simtă o altă calitate a serviciului public”, a precizat social-democratul.
În ceea ce privește evaluările funcționarilor, Adrian Câciu spune că acestea nu se fac de către o singură persoană.
„Nu este ca și cum această evaluare se face doar de către o persoană. Până la urmă vorbim de o serie de comisii. Dacă citim întreaga ordonanță, vom vedea faptul că deja sindicatele fac parte din comisii paritare, există contracte colective de muncă, există reprezentare sindicală. Deci, cu alte cuvinte, nu este o chestiune din pix, așa cum este formulat”.
Pe de altă parte, deputatul social-democrat este de părere că și angajările ar putea să se facă pe criteriul memoriei.
„I se pune (funcționarului — n.r.) în brațe o bibliografie. Dacă știe să o învețe, promovează examenul, în caz contrar, nu. Dacă vrem să fim corecți, haideți să plecăm și de la angajări, dacă vreți să facem o abordare și din perspectiva aceasta. Acest instrument al memoriei are, și el, părțile lui bune: să știi ce să-i dai omului care vine la tine, să-i oferi soluția corectă și legală. (…) Înțeleg că a deranjat această grilă, nota care cumva îi pune pe unii în dubiu. Și acolo se poate lucra. Dar dacă eu, ca cetățean, când merg într-un oficiu, oricare ar fi acela, și văd că cineva nu are să-mi dea răspunsurile, deși poate eu știu mai bine legea decât el, fiindcă eu am stat să-mi studiez cazul, atunci nu e o frustrare?”, subliniază Adrian Câciu.
Deputatul social-democrat spune că proiectul nu-și propune să sancționeze funcționarii publici, ci să îmbunătățească serviciile.
„Noi nu dorim o poliție a funcționarului public, dorim o calitate a acestui serviciu public, asta e tot și, împreună cu sindicatele, sunt convins că vom găsi cea mai bună formulă. Că va fi aceasta, că va fi o completare, dezbaterea trebuia începută pentru că societatea ne reproșează faptul că bugetarii sau funcționarii sunt ca un fel de castă. Vom avea acest dialog și cu sindicatele, și cu funcționarii, și cu partidele politice, și eu sunt convins că vom ajunge la un act normativ bun și așteptat de societatea civilă, care vrea un serviciu public de calitate”, a concluzionat deputatul social-democrat Adrian Câciu.