Universitățile cad sub influența companiilor private de date care controlează clasamentele și strategiile educaționale, scrie University World News. Puterea se mută, astfel, de la structurile academice către instituții comerciale, care stabilesc standardele fără control democratic.
Times Higher Education (THE) este un exemplu reprezentativ al acestei tendințe, evoluând dintr-o revistă educațională într-un furnizor major de date și consultanță, scrie University World News, publicație internațională specializată în învățământul superior, cu sediul principal în Regatul Unit.
Efectul McKinsey, Deloitte, EY, KPMG și PwC
THE gestionează o bază vastă de date academice și a realizat achiziții strategice, inclusiv Education World Forum (una dintre cele mai mari conferințe mondiale dedicate politicilor în educație), extinzându-și influența asupra politicilor educaționale globale, potrivit sursei citate.
În paralel, mari firme de consultanță precum McKinsey, Deloitte, EY, KPMG și PwC au câștigat influență în educație, determinând direcțiile strategice ale universităților prin rapoarte și cadre de referință.
În unele țări, cum este cazul Australiei, numeroși consultanți și directori corporativi ocupă poziții-cheie în consiliile de conducere ale universităților.
Giganții tehnologici și firmele de analiză a datelor funcționează ca actori non-statali puternici
Influența acestor companii se extinde și la nivel geopolitic, unde giganții tehnologici și firmele de analiză a datelor funcționează ca actori non-statali puternici, notează University World News. Achiziția Education World Forum de către THE și integrarea HolonIQ în QS exemplifică modul în care aceste entități modelează relațiile dintre universități, guverne și industrie.
Universitățile devin din ce în ce mai dependente de aceste companii pentru luarea deciziilor strategice, de la alocarea resurselor la dezvoltarea programelor educaționale.
„Complexul analitic-industrial”
Această concentrare a puterii a dus la crearea unui „complex analitic-industrial”, în care aceleași companii care stabilesc clasamentele universitare fac și consultanță pentru cei al căror domeniu ”îl auditează”. Pe de o parte definesc standardele educaționale globale, pe de altă parte au contracte cu cei pe care îi clasează.
Iar clasamentele influențează direct strategiile instituționale, iar unele state le integrează în politicile lor naționale, cum este cazul Arabiei Saudite.
Această transformare indică o tranziție de la guvernanța educațională publică la una privată, în care standardele academice sunt stabilite de entități comerciale, fără mecanisme democratice de control, concluzionează sursa citată.
Sursa: https://hotnews.ro/