Atunci când oferă clienților un pachet turistic, agențiile sunt obligate să le furnizeze acestora o serie de detalii, iar informarea incorectă a turiștilor despre pachetele lor de vacanță va atrage amenzi chiar și de 14 ori mai mari față de cele percepute până acum, potrivit unui act normativ intrat recent în vigoare. Totodată, firmele care vor intra în insolvență vor fi obligate să asigure vacanța plătită de turiști sau să le ramburseze acestora banii achitați.
Ordonanța Guvernului nr. 26/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 706 din 31 august 2017 și a intrat duminică în vigoare.
Potrivit legislației în vigoare, orice informații privind pachetul de servicii turistice, prețul acestuia și toate celelalte condiții aplicabile contractului, comunicate consumatorilor, trebuie să conțină indicații corecte și clare, care să nu permită interpretări ale acestora.
Mai mult, agenția de turism ce pune la dispoziție pachete turistice oferă turiștilor, în scris, în vederea încheierii contractului, informații referitoare la, printre altele, localitatea de destinație, ruta de parcurs, mijloacele de transport utilizate sau serviciile de masă oferite și durata programului.
De altfel, firmele care nu respectă obligațiile de mai sus și transmit turiștilor informații eronate sau înșelătoare sunt pasibile acum de amenzi mult mai mari, comparativ cu cele întâlnite anterior.
Astfel, faptele de genul vor fi sancționate cu amenzi cuprinse între cinci și zece puncte amendă, comparativ cu intervalul 400-1.000 de lei întâlnit anterior. Iar cum un punct-amendă reprezintă contravaloarea unui salariu de bază minim brut pe țară garantat în plată, adică 1.450 de lei, rezultă că amenzile vor fi cuprinse între 7.250 și 14.500 de lei.
În altă ordine de idei, OG nr. 26/2017 stabilește că agențiile de turism care comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora sunt obligate să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu vor fi furnizate ca urmare a faptului că agenția de turism se află în dificultate financiară.
Altfel spus, firmele care intră în insolvență vor fi obligate să asigure în continuare vacanța plătită de turiști, sau, ca alternativă, să le dea înapoi banii. Până ieri, OG nr. 107/1999 prevedea doar că agenția de turism parte contractantă trebuie să dovedească cu garanții acoperitoare sau prin polițe de asigurare că poate asigura, în caz de insolvabilitate sau de faliment, rambursarea sumelor achitate de turist, precum și a celor necesare în vederea repatrierii acestuia.
Asigurarea garanțiilor pentru repatrierea turiștilor a rămas valabilă, atât timp cât în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri.