Ţările UE vor fi obligate să introducă mecanisme de control mai puternice pentru armele cu muniţie oarbă, pentru prevenirea transformării lor în arme cu muniţie activă, prevăd amendamentele la o propunere de actualizare a Directivei privind armele de foc.
Modificările prevăd ca orice armă transformată pentru a trage cu muniţie oarbă să continue să se afle sub reglementările UE. Se elimină un vid legislativ evident după atacurile teroriste din Paris.
Directiva UE privind armele de foc, în vigoare din 1991 şi amendată în 2008, stabileşte condiţiile în care persoanele fizice pot, în mod legal, să achiziţioneze şi să deţină arme de foc sau să le transfere în alt stat UE.
Controlul armelor cu muniţie oarbă
Ţările UE vor fi obligate să introducă mecanisme de control mai puternice pentru armele acustice cu muniţie oarbă. Oricărei arme de foc care a fost transformată să tragă cu muniţie oarbă continuă să i se aplice legislaţia UE, datorită riscului cu care aceste arme sunt asociate, prevăd amendamentele comisiei.
Transformarea acestor arme de foc este văzută ca o situație gravă în câteva state UE şi există multe cazuri documentate, conform unui studiu al Serviciului de Cercetare al Parlamentului European. A existat un vid legislativ în tratarea acestor arme, pe care deputaţii îl doresc eliminat cu ocazia acestei revizuiri a legislaţiei.
Dezactivare ireversibilă
Standarde europene care să asigure că dezactivarea tuturor armelor de foc este ireversibilă au fost introduse în noiembrie anul trecut, dar multe chestiuni tehnice au făcut dificilă implementarea acestora.
Răspunsul la preocupările cetățenilor care respectă legea
Propunerea Comisiei Europene ar fi adăugat multe arme de foc, utilizate în mod legal de către vânători sau practicanţi ai tirului sportiv, pe lista celor din „Categoria A”, interzise uzului civil. Textul Comisiei IMCO (Piaţa internă şi protecţia consumatorilor) restricţionează „Categoria A” la acele arme cu caracteristici specifice, precum armele semi-automate care pot să tragă peste 21 de cartuşe fără reîncărcare, dacă un încărcător cu peste 20 de cartuşe este parte componentă a armei sau este adăugat acesteia şi anumite arme de foc pliabile sau telescopice.
Armele de foc utilizate în mod curent pentru combaterea dăunătorilor, precum puştile de calibru 22, nu sunt afectate (acestea ar urma să fie incluse în categoria B, a armelor de foc pentru care este necesară o autorizare).
Amendamentele deputaţilor mai prevăd excepţii pentru militarii în rezervă, muzee şi colecţionari, în condiţii stricte.
Sisteme naţionale de monitorizare, posibilitatea urmăririi şi a schimbului de informaţii
Un „sistem de monitorizare” care să fie stabilit la nivelul statelor membre pentru emiterea sau reînnoirea permiselor pentru armele de foc şi noi prevederi pentru vânzarea online/la distanţă au fost, de asemenea, aprobate de către deputaţi. Durata maximă de 5 ani de valabilitate a permiselor pentru armele de foc nu va afecta ţările cu un sistem continuu de monitorizare, se menţionează în textul aprobat de Comisia IMCO.
Toate informaţiile necesare pentru a urmări şi identifica armele de foc vor fi stocate pentru o perioadă nedeterminată şi vor fi disponibile tuturor autorităților abilitate. Deputaţi au inclus, de asemenea, prevederi pentru un mai bun schimb de informaţii între statele membre.
Etapele următoare
Rezoluţia legislativă a fost aprobată în Comisie cu 27 voturi pentru, 10 împotrivă şi o abţinere. Mandatul de a demara negocieri cu Consiliul Uniunii Europene va fi supus la vot după vacanţa de vară.