Începând de la 15 aprilie, toți furnizorii acreditați de servicii sociale din România și toate serviciile sociale licențiate sunt disponibile pe hartaserviciilorsociale.ro, alături de centralizarea la nivelul fiecărui județ a necesarului de materiale de protecție împotriva pandemiei COVID-19 în centrele rezidențiale.
„Harta serviciilor sociale” este un proiect câștigător în competiția de proiecte organizat de OMV Petrom prin RO SMART în Țara lui Andrei Harta dinamică este disponibilă aici. Pe baza informațiilor publice de la Ministerul Muncii, despre furnizori, și de la Uniunea Națională a Consiliilor Județene, la secțiunea COVID poate fi vizualizat necesarul de materiale de protecție la nivelul fiecărui județ, pentru luna aprilie, harta devenind astfel un instrument prin care putem comunica publicului larg unde este nevoie de ajutor.
Datele arată o nevoie acută de materiale și echipamente de bază în lupta împotriva CoVid-19. La nivel național, situația arată în felul următor: măști chirurgicale (1.305.952), mănuși (1.982.125), dezinfectant mâini (34.514), dezinfectant suprafețe (37.534), măști FFP2 (168.341), viziere (27.829), clor (36.691), combinezoane (167.990), alcool sanitar (28.901), botoși (423.594), ochelari protecție (49.694), bonete (234.078), halate (203.955).
Menționăm că Ordonanța Militară nr. 8 din 14.04.2020 stipulează la art. 89 că, pe durata stării de urgență, unitățile de asistență socială și de asistență medico-socială pot primi, sub forma darului manual, indiferent de valoarea evaluată: materiale sanitare, consumabile aferente, echipamente de protecție și dezinfectanți. Harta Serviciilor Sociale a fost dezvoltată pornind de la un proiect pilot implementat în cadrul Guvernului în 2016 de aceeași echipă. În varianta actuală, platforma este mult mai orientată către cetățeni, asigurând navigarea simplă și identificarea rapidă a informațiilor despre furnizorii de servicii sociale.
Utilizatorii pot selecta o localitate, un segment de vârstă sau un tip de serviciu pe care îl caută, harta reprezentând și un cadru gratuit, sigur, transparent și prietenos pentru ca fiecare serviciu social să își comunice necesarul de ajutor. Organizațiile, companiile sau persoanele fizice care donează pot completa un formular fie pentru a intra în contact direct cu centrele rezidențiale, fie pentru a ne raporta donațiile oferite, pentru ca echipa noastră să direcționeze alți donatori exact acolo unde este nevoie.
Harta Serviciilor Sociale va pune la dispoziția fiecărui furnizor de servicii sociale un cont personalizat în care aceștia își vor putea completa necesarul propriu, precum și alte nevoi adiționale de donații. De asemenea, platforma va afișa statistici în timp real (cu date actualizate lunar) de capacitate și acoperire. „Accesul facil și prietenos la servicii sociale este mereu important. Acum ele au o mare provocare în fața căreia nu le putem lăsa singure. Comunitatea a avut o mobilizare fabuloasă în sprijinul spitalelor și sperăm să continue în aceeași măsură și pentru cei mai vulnerabili dintre noi: vârstnici, copii, persoane cu dizabilități. Noi punem la dispoziția comunității un instrument pentru a ne găsi mai ușor unii pe ceilalți, un loc unde fiecare să poată spune transparent ce are nevoie pentru a face bine, vom avea din ce în ce mai mare nevoie unul de celălalt. Astăzi în România sunt 574 de servicii sociale pentru vârstnici, de exemplu, cu o capacitate de 23.363 de paturi, fiecare dintre ele e un vârstnic care nu are acum opțiunea de a se izola de exterior, sau de co-locatarii vârstnici, și depinde de protecția angajaților”, declară Oana Țoiu, co-fondator Social Innovation Solutions.
„Ajutorul comunității nu este marginal, ci ONG-urile, companiile și chiar persoanele fizice au devenit parteneri de nădejde ai autorităților publice în combaterea pandemiei și a efectelor sociale grave pe care aceasta le cauzează. Harta Serviciilor Sociale și-a propus de la început să conecteze cetățenii cu serviciile sociale. Pentru asta avem nevoie de date oficiale și de dozarea eficientă a eforturilor comunității, iar echipa proiectului se va ocupa de publicarea lor într-un format cât mai prietenos. Apelăm și la ajutorul vostru, al tuturor celor care donați și ajutați, pentru a obține și mai multe date din teren. Toate aceste eforturi comune ne vor ajuta pe toți să depășim mai repede criza”, spune Cezar Neaga, co-fondator Citizen Next.
Pentru organizațiile care vor să fie de ajutor în această perioadă și nu numai, parteneri care vor să ajute în diseminarea informației, furnizori de servicii sociale care vor să comunice nevoile și provocările lor sau donatori cu campanii dedicate, ne puteți contacta prin Loredana Urzică, coordonatoare mobilizare, la loredana.urzică@innovationsolutions.eu , iar pentru îmbunătățiri ale funcționalităților hărții vă puteți adresa direct echipei Citizen Next la contact@citizennext.ro . Dezvoltarea softului hărții, disponibil și altor programatori care vor sa facă adaptări la adresa https://github.com/citizennext/hartaservicii/ a fost finanțată prin competiția RO SMART în Țara lui Andrei, organizată de OMV Petrom.
Citizen Next
Este un startup civic tech cu misiunea de a contribui la noua generație de servicii publice cu ajutorul tehnologiei pentru a direcționa România spre o democrație digitală. Încă din 2016, cofondatorii lucrează alături de instituții publice și ONG-uri pentru a dezvolta aplicații și proiecte ce îmbunătățesc viața oamenilor. Misiunea lor înseamnă tehnologie pentru cetățeanul responsabil de mâine.
Social Innovation Solutions
Este o organizație dedicată generării, validării, accelerării și scalării ideilor cu impact pozitiv, cu o echipă cu competențe mixte de business, administrație publică, inovare socială și analiză a trendurilor de viitor.
Lucrează cu companii, ONG-uri, instituții publice și rețele internaționale de practicieni, și cu comunități de inovatori din 20 de orașe din România, implicând anual peste 2000 de tineri în competiții de idei de inovare puse în practică: Social Impact Award și Future Makers. În perioada crizei toate eforturile organizației au fost dedicate spre asta, cu o competiție dedicată Covid cu premii de 10.000 de euro și transmisiuni live zilnice cu experți despre cum se schimbă lumea noastră , în domenii ca hrană, sănătate, educație, muncă, justiție, și ce avem de făcut.
Țara lui Andrei este platforma de responsabilitate socială a OMV Petrom prin intermediul căreia au fost implementate numeroase campanii de impact în comunitățile din România.