În România se promite o amplă campanie de vaccinare, care ar trebui să asocieze autorități, instituții, personalități, specialiști, vedete. Potrivit Barometrului realizat de Centrul de Cercetări Sociologice LARICS, în parteneriat cu Secretariatul de Stat pentru Culte şi cu Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Române, pe primul loc în încrederea cetățenilor români se situează Biserica — 71,4%, urmată de Armată și Academie. Așadar, sprijinul Bisericilor din România ar fi foarte util campaniei de vaccinare anti-COVID.
În acest context i-am întrebat pe liderii religioși din Timișoara dacă și cum au de gând să se implice. Răspunsurile lor sunt cu atât mai importante cu cât discursul anti-vaccinist pare a fi foarte convingător pentru mulți dintre enoriași.
La Timișoara și în județul Timiș, unde se intersectează nu mai puțin de 19 comuninăți confesionale, i-am întrebat pe șefii bisericilor principale și pe preoții unor confesiuni dacă se vor implica în campania de vaccinare și ce îi vor sfătui pe enoriași în această privință.
Iată câteva puncte de vedere:
ÎPS Ioan Selejan, Mitropolitul Banatului: „În mod cert, nu vom duce o campanie anti-vaccin, ci vom lăsa la latitudinea fiecărei persoane să aprecieze calitatea vaccinului, fiindcă vor fi mai multe feluri, unele cu eficiență de 70%, altele cu 90%. Fiecare va alege, în măsura în care va cunoaște factorii de calitate ai vaccinului. Îi vom îndemna, așa cum merg la duhovnic, să meargă la medici, să se consulte cu cei mai buni specialiști înainte de a lua o decizie.
ÎPS Ioan Selejan, Mitropolitul Banatului
Din populația totală a județului Timiș, de aproximativ 683.000 de locuitori, 74.2% sunt ortodocși, adică peste 500.000, conform recensământului din 2011, consemnat de Anuarul Statistic al INS Timiș. Lăcașul emblematic al confesiunii este Catedrala Mitropolitană din Timișoara, construcție terminată în 1941 și inaugurată în 1946, în prezența Regelui Mihai.
Iohann Dirschl, vicar general al Episcopiei Romano-Catolice: „Din punctul nostru de vedere vaccinul este un lucru benefic. S-a ajuns prin multe încercări la aceste vaccinuri sigure, din moment ce și autoritățile noastre de stat le-au acceptat, le-au agreat și le-au cumpărat pentru oameni. Este bine ca lumea să se lase vaccinată, să putem scăpa o dată de coronavirus, această pacoste care s-a abătut asupra noastră. Suntem deschiși să invităm, chiar în biserică, specialiști, medici, care să explice credincioșilor despre ce e vorba, ca aceștia să nu fie timorați și să facă acest pas cu discernământ”.
Conform INS, 55 000 de timișeni sunt catolici, 8% din populația județului. Episcopul de Timișoara este József Pál. Domul catolic, finalizat în stil baroc în 1774, și biserica Millenium, consacrată în 1901, sunt simbolice pentru confesiune. Liturghiile se țin în maghiară, germană și română.
Domul catolic
Gazda István, pastor al Centrului Reformat Noul Milleniu: „Nu neg existența virusului și nu cred în conspirații, dar nu cred că e treaba noastră să ne implicăm în campania de vaccinare. Mai întâi, nu sunt sigur dacă eu mă voi vaccina, încă nu am destule informații. Dacă mă întreabă un credincios al bisericii mele, atunci, dacă e vârstnic, îl voi sfătui să se vaccineze pentru binele lui, dar mai întâi să se intereseze despre efectele adverse”.
Biserica reformată din Iosefin este legată de începutul Revoluției din Timișoara, unde credincioșii s-au adunat încă din 14–15 decembrie 1989 să îl apere pe pastorul Tökés, reținut de Securitate. Procentajul de reformați în 2011 era în județul Timiș de 1,4%, adică peste 9.000 de enoriași. Centrul Reformat din Timișoara, aflat în construcție pe malul Begăi și conceput de arhitectul maghiar Makovec Imre, se conturează ca una dintre cele mai importante edificii cu funcțiune culturală ale orașului. A fost inaugurat parțial anul trecut, la împlinirea a trei decenii de la Revoluție.
Centrul Reformat Noul Mileniu
Marinko Markov, vicar al Episcopiei Ortodoxe Sârbe: „Noi vom îndemna credincioșii noștri să se vaccineze, mai ales că avem experiența nefastă a pierderii întâiului stătător al bisericii ortodoxe sârbe, patriarhul Serbiei. Este necesar ca oamenii să se ferească de boală și, îndată ce se va putea, să ia vaccinul”.
Marinko Markov, vicar al Episcopiei Ortodoxe Sârbe
Sașa Iașin, preot al Episcopiei Sârbe: Eu nu sunt factor de decizie, dar cu ce este pentru sănătatea oamenilor noi totdeauna am avut grijă. Eu îi voi sfătui să facă ce e mai bine, în conformitate cu indicațiile medicilor și cu legile în vigoare”.
Sașa Iașin, preot al Episcopiei Sârbe
Episcopia Ortodoxă Sârbă din Timișoara este una din cele mai frumoase edificii din Piața Unirii. Renovată recent, a fost edificată între 1744 și 1747. Cei aproximativ 3.000 de ortodocși sârbi din Timișoara au trei lăcașe de cult. În județ sunt 1% ortodocși sârbi, sub 7.000, în special în sate cândva cu populație majoritar sârbească.
Palatul Episcopiei Ortodoxe Sârbe și Catedrala
Luciana Friedmann, președinta Comunității Evreiești din Timișoara: „Cred că e foarte importantă vaccinarea. Comunitatea noastră are mulți membri în vârstă și încurajăm acest lucru, respectând faptul că e o opțiune personală, nu un act obligatoriu. Și în Israel au început vaccinările cu vaccinul de la Pfizer, nu există un vaccin israelian, vom vedea rezultatele de acolo. Eu, spre exemplu, aș vrea să mă vaccinez fiindcă sper să avem în curând o viață normală”.
Luciana Friedmann, președinta Comunității Evreiești din Timișoara
Anuarul Statistic al Județului Timiș indică, după recensământul din 2011, 232 membri ai comunității evreiești, dar, după datele comunității, sunt actualmente 600. Cele trei sinagogi, dintre care doar una mai este temporar activă, sunt monumente arhitectonice eclectice, cu accente maure, gotice și neocalsice. Sinagoga din Cetate, monument arhitectonic, a fost trecută recent în administrarea municipalității pentru a fi restaurată în scop cultural, ca auditorium.
Nicolae Ovidiu Teodorescu, vicar foraneu greco-catolic: „Părerile sunt împărțite despre vaccin. Aș mai lăsa să se adune date, să vedem ce se întâmplă. A implica biserica, este riscant, poți să dai peste cap comunitatea credicioșilor, într-o controversă inutilă. Eu zic că voi rămâne într-o expectativă prudentă”.
Nicolae Ovidiu Teodorescu, vicar foraneu greco-catolic
Greco-catolicii din județ (1,2% din populația județului) și-au recăpătat în parte bisericile luate de comuniști, iar preoții clandestini au putut să oficieze după 1989. Biserica Misericordienilor din Timișoara, confiscată în 1948 și folosită ca depozit pentru muzeu, a fost construită în secolul al XVIII-lea de ordinul care îi dă numele, împreună cu spitalul. La restituire, biserica a revenit comunității, însă spitalul a rămas în patrimoniul Direcției de Sănătate Timiș.