Cu ocazia Retroparadei Primăverii, în Piața Unirii din Timișoara și-au făcut apariția nu doar proprietari de automobile vechi, ci și câțiva pasionați ai motoarelor pe două roți. Așa l-am întâlnit pe Adrian Simona, fericitul proprietar al unui foarte strălucitor I Jupiter 4, motocicletă cu ataș fabricată în anul 1983.
Modelul l-a cumpărat, spune el, de la un prieten, apoi l-a restaurat. „ Îl avea de mulți ani, dar era într-o stare destul de afectată. Am avut mult mult de lucru pe el, am desfăcut fiecare șurub. E foarte greu. Piesele nu se mai găsesc, sau ce se găsesc nu sunt de calitate”, spune Adrian Simona, inginer de meserie și pasionat de moto în timpul liber.
Pasiunea a preluat-o, spune el, de la părinți: „Tata a avut una la fel, în anii ‘80, de asta am și cumpărat-o. Eu și fratele meu stăteam în ataș, iar părinții pe motor și mergeam prin țară cu ea. Acum și eu și fratele meu avem motociclete”, spune Adrian Simona.
Adrian a petrecut un an de zile recondiționând-o. În ceea ce privește restaurarea unei motociclete, contează mult starea în care modelul se află. Cu cât modelul e într-o condiție mai bună, cu atât e mai ieftin de restaurat, deși prețul motocicletei este mai piperat.
Recondiționarea modelului I Jupiter din 1983 a costat 2.000 de euro, ceea ce Adrian crede că nu a fost mult. „Modelul a fost bun. Un coleg a avut o altă motocicletă și la 7.500 de euro m-am oprit eu din numărat”, mărturisește Adrian.
Jupiter nu e prima motocicletă restaurată. Acesta a mai avut una, un MS din 1962, care arăta mai rău, iar restaurarea a fost mai dificilă. Cea mai grea parte, spune el, este să cauți piese originale. „De multe ori cumperi componente care nu-ți trebuie, doar fiindcă ele conțin piese de care ai nevoie”, spune Adrian Simona.
Motocicletele vechi nu sunt destinate traficului de oraș. Ele nu prind o viteză așa de mare, iar frânele nu funcționează atât de bine precum cele de la motocicletele noi.