4 octombrie 1883: Celebrul Orient Express pleca în prima sa călătorie, din Gare de Strasbourg (Paris), cu destinația Istanbul.
Trenul compus din vagoane selecte, confortabile şi luxoase prezintă o legendă fascinantă, plină de mister, care traversează istoria culturii şi civilizaţiei Europei unite.
Orient Express este trenul în afara timpului, trenul în care pasagerii nu se grăbesc și nu sunt deranjați de durata călătoriei.
Ținta lor nu este rapiditatea consumatorismului, ci dorinţa de a trăi experiența unei călătorii de poveste, marca Orient Express: vagoane selecte, confortabile şi luxoase, cu lambriuri din lemn de nuc şi mahon, tapiţerie cu fir de aur şi mătase, băi din marmură, cupe de cristal şi tacămuri din argint.
Orient Express este numele unei linii feroviare de distanţă lungă pentru pasageri care a fost iniţial operată de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (Compania Internaţională de Vagoane de Dormit). Ruta s-a schimbat de multe ori.
Deşi originalul Orient Express a fost o simplă linie feroviară internaţională, numele ei a devenit sinonim cu călătoria luxoasă.
Cele două oraşe care formau Orient Express-ul erau Paris şi Istanbul, cele două orase legate la început.
Primul tren Orient Express a fost pus în circulaţie la 5 iunie 1883 şi a unit Parisul de Constantinopole prin Nancy – Strasbourg – München – Viena – Budapesta – Szeged – Jimbolia – Timişoara – Caransebeş – Vârciorova – Craiova – Piatra Olt – Piteşti – Bucureşti – Giurgiu – Smârdan (2.627 km).
Pasagerii erau transportaţi cu feribotul peste Dunăre, la Ruse, în Bulgaria, pentru a lua un alt tren spre Varna, unde urma o nouă transbordare, pe un pachebot al companiei austriece Lloyd, cu care pasagerii ajungeau, după un voiaj ce însuma 83 de ore şi 30 de minute, la Constantinopole (Istanbul).
În 1885, o nouă rută a fost deschisă, de această dată se ajungea la Istanbul pe cale ferată prin Viena spre Belgrad, două transporturi la Niș și Plovdiv și apoi până la Istanbul pe cale ferată. După deschiderea podurilor peste Dunăre, de la Fetești și Cernavodă, traseul trenului a fost prelungit până la Constanța, de unde pasagerii erau preluați de vapoarele Serviciului Maritim Român. Istanbul a fost punctul cel mai estic până la 19 mai 1977.
Anii 1930 au fost perioada de glorie a Orient Expressului, cu trei servicii paralele funcționale: Orient Express (traseul clasic), Simplon Orient Express (prin Italia) și Arlberg Orient Express, care circula via Zurich și Innsbruck spre Budapesta, cu vagoane de dormit rulând de acolo spre București și Atena. Principalii clienți erau persoanele regale, diplomații, nobilii și oamenii de afaceri.
În 2013, s-au relansat două croaziere pe an utilizând traseul original.(sursa: Wikipedia)